6 نکته مهم درباره تمرین سخنرانی و مجریگری

سخنوری در کنفرانس ها ويژه سخنرانان
ابزارها
تنظیمات نوشتاری

تکنیک های موفق تمرین می تواند  یک سخنرانی  نامفهوم را به یک سخنرانی ایده ال تبد یل کند.در اینجا به مؤثرترین شیوه های تمرین وآماده سازی برای سخنرانی های مهم اشاره می کنیم.

 

همایش تحول در صنایع بالا دست نفتشبیه سازی محیط

برای دستیابی به یک نتیجه عالی بهتر است  سخنرانی دریک محل شناخته شده برگزار شود. این آشنایی قبلی به شما کمک می کند تا موقعیت و نوع عملکرد خود درهنگام سخنرانی را بشناسیدودچاراسترس روی سن نشود. حال اگر این امکان برایتان وجود ندارد که قبل  از هر سخنرانی ،در محل برگزاری آن حاضر شده وبا محیط آنجا آشنا شوید می توانید محیط را برای خود شبیه سازی نمایید. یعنی در جایی که از لحاظ اندازه ،شکل وظاهر ، شبیه محل اصلی سخنرانیتان است تمرین کنید. وقتی چنین جایی راپیدا کردید بهتر است  سه دستگاه ضبط صدا را درجاهای مختلف آن قراردهید وتمام تمرین خود را ضبط کنید. درپایان می توانید با گوش دادن به صدای خود هرگونه اشکال وایرادی که در صدایتان هست را برطرف کنید. فایده دیگری که این کار دارد این است که می توانید بازیر وبم صدا ونحوه پخش صو تی محل آشنا شده واشکالات احتمالی را تنظیم نمایید تا مطمئن شوید که کلماتتان برای همه حضار واضح وقابل شنیدن است.

نقشه های ذهنی

اگر ذهنتان توانایی حفظ کردن مطالب را ندا رد ،سعی نکنید که کل متن سخنرانی را ازاول تاآخر ازبرنمایید این کار  خیلی مضر است.چون همه انرژی شما را خواهد گرفت ودرهنگام سخنرانی ذهن وصدایتان خسته و بی روح خواهد بود.  ضرردیگری که این کار درپی دارد این است که باحفظ کردن متن ،  ذهنتان شدیدا به متن وابسته می شود ودیگر قادر نیستید که به یک سؤال ناگهانی ازسوی مخاطب پاسخ داده ویا هر گونه اتفاق غیرقابل پیش بینی دیگری را تحمل نمایید.

به جای این کار سعی کنید اهداف وکلیات اصلی سخنرانی را در ذهن  بسپارید.  وسایلی مانند جداول  درختی ، فلش کارتها وچیزهایی از این دست ، ابزاربا ارزشی هستند که  می توانند  به شما کمک کنند تایک سخنرانی طبیعی با روندی مناسب ارائه نمایید.

 دیدار با میزبان

بعضی وقتها  صاحبان محل سخنرانی اجازه استفاده از آن مکان برای تمرین کردن را نمی دهند یا به سختی با آن موافقت می کنند. در چنین مواقعی شما می توانید یک بازدید اجمالی ازمحل داشته باشید ونکات کلیدی وموارد ضروری مورد نظر را  بررسی کنید. این موارد از سلیقه مخاطب  وبافت جمعیتی حضار گرفته تانوع چینش صندلی ها ونورپردازی محل را نیز دربرمی گیرد. حتی یک بررسی خیلی کوتاه  نیز می تواند بسیاری از نکات رابرایتان روشن کرده وموجب شود تادر روز سخنرانی  عملکرد مناسبی داشته باشید. یادتان باشد که مخاطبان درهنگام سخنرانی احتیاج به استراحت وپذیرایی نیز دارند. پس شرایطی فراهم کنید که  حضار بتوانند خوراکی بخورند وچیزی بنوشند. بااین کار نه تنها موجبات آسایش شرکت کنندگان را فراهم می کنید بلکه به آنها این امکان را می دهید تا با تجدید  کردن قوا میزان دریافت ذهنی خودرانیز افزایش دهند ومطالب را بهتر درک کنند. اگر خود محل برگزاری نیز دارای چنین امکاناتی نیست ،میزبان برنامه وظیفه دارد که کترینگ موردنیاز را فراهم نماید.

 آشنایی با تکنیک ها

یکی از مهمترین موارد ی که در تکنیک های تمرین باید به آن اشاره کرد ،نگرانی هایی است که  سخنرانان  به دلیل عدم آشنایی قبلی  با سیستم  وتجهیزات محل سخنرانی   آن دچار می شوند.واضح است که چنین بی دقتی هایی می تواند منجر به بروز نگرانی های شدیدی گردد. اگربرای صدمین بار است که سخنرانی می کنید باز هم  عاقلانه ترین کار این است که  قبل از سخنرانی دو نوع بازدید فنی به صورت تمرینی داشته باشید.  یک بازدید باید به صورت انفرادی انجام شود.  باید کلیه تجهیزات وامکاناتی که برای سخنرانی نیاز دارید را باز بینی وامتحان نمایید تاسالم وبی عیب ونقص باشد. بدون اینکه شنونده ای حضور داشته باشدمی توانید میکروفون ، اسلایدها وتمامی بخش های صوتی وتصویری را بررسی کنید تا از سالم بودن آنها اطمینان  حاصل نمایید.

مورد دوم باید با حضور چند تن ازدوستان یا همکلاسی های مورد اطمینان انجام شود. وقتی ازسالم بودن همه تجهیزات مطمئن شدید حالا باید  دوستانتان در جایگاه مخاطب قرار بگیرند واز دیدگاه او به مواردی همچون درستی وشفافیت اسلایدها ودید کافی نسبت به جایگاه وسخنران  بنگرندتا کمبودها ونواقص احتمالی در این زمینه ها راشناخته وآنها را برطرف نمایید تا درهنگام برگزاری مراسم  اصلی مشکلی پیش نیاید وشما بتوانید به راحتی وبه بهترین شکل ممکن  سخنرانی خود راارائه کنید.

اگراحساس می کنید که هنوز هم جابرای اصلاحات بیشتر وجود دارد باز هم گروه  کمک را  دعوت  کنید تابا شما در جلسات تمرینی همکاری کنند .این کار را هر چند بار که لازم است تکرار نمایید. مانند هر چیز دیگر ،  رسیدن به وضعیت مطلوب  ،باطی کردن مراحل مختلف به دست می آید ودوستان واقعی هم از این که زمانی را برای رسیدن شما به موفقیت بیشتر اختصاص بدهند دریغ نخواهند کرد.

 پرسش وپاسخ

اگر  بتوانید پرسش های احتمالی مخاطبان را پیش بینی کنید درموقعیت برتری قرار خواهید گرفت و پاسخ هایی که به سؤالات می دهید مخاطب را قانع خواهد کرد  وشما را درنظر آنها  فردی موفق  وحرفه ای نشان خواهد داد. برای این که بتوانید برآورددرستی از سؤالاتی که احتمالا مخاطبان ازشما خواهند پرسید داشته باشید ،ابتدا باید میزان آشنایی مخاطب با موضوع سخنرانی را بدانید. برای آگاهی از این موضوع کافی است با برگزار کننده مراسم صحبتی داشته باشید واز بافت جمعیتی افرادی که دعوت شده اند سؤال نمایید. گام بعدی این است که لیستی از سؤالات ونکات بحث برانگیز پیرامون موضوع سخنرانی تهیه کنید .این لیست از ابتدایی ترین تاتخصصی ترین سؤالات احتمالی را شامل می شود. اگر خودتان فرصت کافی برای انجام ا کار را ندارید  ، می توانید از گروهی که در جلسات تمرینی به شما کمک کرده اند بخواهید که لیست سؤالات را برای تان تهیه نماید.

با انجام این کار وآماده کردن پاسخ های مناسب به این سؤالات ، درجلسه اصلی با تسلط کامل به پرسشهای مخاطبان پاسخ  داد. برای این که مطمئن شوید که پاسخهایی که ارائه می دهید قابل فهم وبه یاد ماندنی هستند بهتر است در یک جلسه تمرینی  پرسش ها  را مطرح وبه آنها پاسخ دهید. دراین تمرین  با استفاده از زبانی ساده وبدون استفاده از کلمات تخصصی وپیچیده به سؤالات پاسخ دهید و البته قبل از پاسخ ،هر سؤال را با صدای بلندبرای خودبخوانید.   خواندن سؤال با صدای بلند  این فایده رادارد که نمی گذارد طرح سؤالات مختلف ،موضوع اصلی بحث را منحرف سازد واز طرفی  بلند خواندن سؤالات باعث می شود کسانی که پرسش را متوجه نشده اند آن را بفهمند . همچنین فرصتی برای شما فراهم می سازد تا پاسخی حساب شده وسنجیده برای هر پرسش بیابید.

  گوش کنید وبیاموزید

شروع سخنرانی  ،فرصتی بی نظیر برای شماست تا توجه مخاطب را به بهترین شکل جلب نمایید وخود را به عنوان یک سخنران  باتجربه وماهر معرفی نمایید. از آنجایی که استفاده از زبان بدن نقش بسیار مهمی در ارزیابی مخاطب از شما ایفا می کند ، سعی کنید در برخورد اولیه ، خیلی بر متن واستفاده از آن تمرکز نکنید.  برای این که در سخنرانی خود به مهارت کافی برسید سعی کنید سخنرانی خود را ضبط کنید ودر حالت های مختلف مثلا در هنگام خورد ن صبحانه ،هنگام رانندگی وحتی قبل از خواب به آن گوش کنید تا هر چه بیشتر با آن آشنا شوید.  با این کار شما می توانید سخنرانی خود را با نوعی شور وحرارت خاصی ایراد نمایید که تا مدتها مخاطب را تحت تأثیر قراردهد.

آموزشگاه گویندگی و سخنوری موسسه شهریاران سخن (مدرسه سخن)

مدرسه سخن آموزشگاه و مدرسه تخصصی مجریگری و اصول و فنون سخنرانی


سالها با شما و همراه شما هستیم در سایت ایران مجری و باشگاه ایرانمجری. افتخار ماست تا اینبار در سایت سخنوری با شما باشیم.  صدها مقاله مرتبط به فنون سخنرانی و صدها متن سخنرانی و متن مجری گری در پردیس سخن 1400

مدرسه سخن ایران از بهترین مراکز آموزشی در زمینه سخنوری و گویندگی و مجریگری می‌باشد که با مدیریت دکتر فریبا علومی یزدی و مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکنون به آموزش بیش از ۱۰۰۰ مجری و سخنران در کشور اقدام نموده است.
شما می توانید آخرین مقالات و آموزش های مرتبط با فن بیان و سخنوری را در این سایت ببینید . برای ورود به سایت سخنوری کلیک کنید.


آخرین تصاویر از سخنوران و فراگیران مدرسه سخن و نظرات ارزشمند آنها را در قسمت نظرات گوگل مپ ملاحظه فرمایید.

روی لینک زیر کلیک کنید

گوگل مپ : مدرسه سخن ایران تاسیس ۱۳۹۵ آموزش سخنوری ، گویندگی و مجریگری

تنها یک راه برای سخنور شدن وجود دارد !