21 نکته درباره ارائه سخنرانی جذاب

سخنوری در کنفرانس ها ويژه سخنرانان
ابزارها
تنظیمات نوشتاری

بارعایت نکات زیر ، شنونده  را از ابتدا تا انتهای سخنرانی  مجذوب نگه دارید. بعضی از نکات این پست در پست های قبلی تکرار شده اند و دلیل این علاوه بر اهمیت آن ارائه یک چک لیست مناسب برای مراجعه سریع می باشد. سعی کنید قبل از هر سخنرانی این نکات را در زمان مناسب قبل از سخنرانی بررسی نمایید و یادتان باشد همیشه فریبا علومی یزدی در میان مخاطبان است و به سخنرانی شیوا و همراه با اعتماد به نفس بالا ی شما گوش فرا می دهد و لذت می برد. حتما خیلی ها این تجربه را داشته اید . موفق باشید سخنرانان حرفه ای پارسی زبان.

مهدی باقریان رییس هفتمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی

1- با مکان سخنرانی آشنا شوید

اگر از قبل با محل سخنرانی آشنایی پیدا کنید ،می توانید یک سخنرانی به مراتب بهتر ارائه نمایید. در ابتدا سعی کنید محیط را مورد بررسی قرار داده و هر چیزی که ممکن است سخنرانی شما را تحت تأثیر قرار دهد راشناسایی کنید. ببینید که آیا میزان نور و صدای محل سخنرانی  مناسب است یا نه؟ این  مشکلات و عواملی  نظیر این نباید موجب ناراحتی وکاهش تمرکز مخاطب  گردد،بنابراین سعی کنید این موارد را شناسایی کرده ودر رفع آنها بکوشید.

2- از واژه های تخصصی دوری کنید

شاید انتظار  دارید که مخاطب با  موضوع سخنرانی شما آشنایی قبلی کاملی داشته باشد اما چنین چیزی درمورد همه شنوندگان امکان پذیر نمی باشد.  بنا براین سعی کنید ساده وقابل فهم سخن بگویید تاشنونده نا آشنا در انبوهی از واژه های تخصصی و دشوار گرفتار نشود.  نباید کاری کنید که شنونده از بحث جا بماند ، از تکرار هم نترسید.

3- مکث های مؤثر

هر جا که لازم است ، مکث کنید . این کار نه تنها این فرصت را به شما می دهد که برای مطرح کردن موضوع بعدی آماده شوید بلکه این امکان را  نیز برای مخاطب فراهم می سازد که مطالب ارائه شده را به درستی درک کند. البته این مکثها  برای نگاه به لپ تاپ وآماده کردن  نکته بعدی نیست ، بلکه باید در این فاصله با مخاطب تماس بصری برقرار نمایید تا برحس اعتماد به نفستان افزوده شود.

4- اعتمادبه نفس

برای ارائه یک سخنرانی  هرگز بر منابع تصویری تکیه نکنید ،زیرا این کار باعث  ضعیف وبی روح شدن سخنرانی خواهد شد. سعی کنید اسلایدهایی که نشان می دهید ،ساده باشد ،با توضیحات شفاف و  بدون استفاده از مخفف ها. در ضمن در هر اسلاید بیشتر از سی کلمه به کار نبرید.  با صحبت کردن و شرح وتوضیح دادن نکات مهم ،مطالب خود را بیان کنید وهر جا لازم است با استفاده از حکایت های مناسب ،مطلب را برای شنونده باز کنید تا در ذهنش باقی بماند.

5- هرگز عذر خواهی نکنید

آیا می خواهید قدرت واعتبار خود را از دست بدهید؟ برای این کار کافی است با هر کوچکترین دلیلی مانند سکسکه کردن  و...،از مخاطب عذر خواهی نمایید. برای این که همواره فردی  شایسته  و پر قدرت باشید سعی کنید در صورت بروز هر اتفاق ناخوشایند  ، وقار ومتانتتان را حفظ نمایید.

 

6- با عصبی شدن کنار بیایید

اگر برای هزارمین بار هم سخنرانی کنید باز هم ممکن است در هنگام سخنرانی دچار نوعی  آشفتگی شوید. این امر جزو جدانشدنی سخنرانی است  ،درست  مثل وجود موج  در دریا. هرگز هم نمی دانید که  این حس کی به سراغتان می آید. اما اگر یاد بگیرید که این حالت را مهار کنید  می توانید هر چه بهتر از پس سخنرانی بر آیید واعتماد به نفس خود را برای سخنرانی بعدی افزایش دهید.

7- ساختار ادراکی

متاسفانه  سطح تمرکز شنونده فقط در ابتدای سخنرانی ودر موقع شنیدن مقدمه ،بالاست و بعد از این مرحله افت می کند وتا اواخر سخنرانی تقریبا در همان سطح باقی می ماند. بنابر این با توجه به این مطلب سعی کنید مطالب و نکات مهم را در ابتدا و انتهای سخنرانی مطرح کنید.

8- تمرین کنید

حتی در صورت داشتن بهترین شرا یط  دست کم به یک  بار تمرین نیاز دارید. ابتدا ببینید که آیا اسلایدها ،پروژکتورها و سایر موارد مرتب و منظم است یا نه.سپس تمرین خود را ضبط کنید. با گوش کردن به آنچه ضبط کرده اید می توانیدبا نقاط قوت وضعف کارتان آشنا شده و  ضعف های احتمالی خود را برطرف نمایید.

9- خودتان را نشان دهید

می توانید در طول سخنرانی برخی ازنقاط برجسته رفتاری خود را  بیان نمایید تا شنونده بتواند علاوه برسطح تخصصی با  شخصیت شما نیزآشناشده وبا آن ارتباط بر قرار نماید. بااین کار تأثیر سخنرانی شما بیشترشده ونکاتی که مطرح می کنید در  ذهن اوباقی می ماند.

10- با مخاطب تعامل داشته باشید

ارتباط شما با شنونده فقط نباید به جلسه پرسش وپاسخ آخر سخنرانی محدود شود.   اگر شمااین فرصت را به طرف مقابل ندهیدو او نتواند پیشنهاد یا سوال خود را مطرح نماید، او به جای این که با شما همراهی کند برعلیه تان  موضع گیری خواهد کرد. بنا بر این قبل از شروع برنامه به گونه ای برنامه ریزی کنید که مخاطبان در ابراز نظر یا طرح سؤالات خود آزاد باشند.

11- برای بدترین حالت ممکن برنامه ریزی کنید

همیشه بدترین اتفاقات در بهترین زمان روی می دهد ، بنابراین سعی کنید به گونه ای برنامه ریزی نمایید که گویی ممکن است  هر لحظه یک اتفاق ناگهانی در سخنرانی تان پیش بیاید. همیشه یادداشت های مورد نیاز را به همراه داشته باشید تا درصورت  اشکال در پخش اسلایدها بتوانید مطالب لازم را روی وایت برد نشان دهید. بدترین حادثه نیز نباید مانع ارائه سخنرانی وتلاش هایی که انجام داده اید ،گردد.

12-   شبیه سازی

استفاده از مقایسه وشبیه سازی های مناسب ،بهترین روش برای بیان مطالب ومفاهیم به شمار می رود. مثلا اگر می خواهید درباره درس هایی که از اشتباهات گذشته گرفته اید صحبت کنید ،می توانید بحث را به داستان فضا نوردا نی پیوند دهید که در راه سفر به ماه  ، فضا پیمای آن ها دچارحادثه می شود و آن ها با  خطر جدی مرگ مواجه می شوند اما با تلاش و اراده  ، خود را نجات می دهند. با ذکر مواردی این چنینی ،موضوع مورد نظر شما در ذهن شنونده خواهد ماند.

13- از شوخی استفاده کنید

شما می توانید برای ایجاد نشاط و تغییر فضا از ابزار شوخی هم استفاده ببرید.  تعریف کردن یک  لطیفه مناسب ،می تو اند منجر به برقراری یک رابطه صمیمانه تر با مخاطب گردد. هر چه ارتباط بهتری بین طرفین برقرار شود ،بحث هایی که مطرح می شود نیز متقاعد کننده تر خواهد بود. البته شما نباید شوخی های بی مزه و سرد با مخاطبان داشته باشید . داستان های حکمی و شخصی بسیار توصیه می شود.

14- از کارهای کلیشه ای بپرهیزید

استفاده بیش از حد از تصاویر وکلیپ ها ،روشی منسوخ به شمار می رود و در نزد شنونده شما را سخنرانی فاقد نوآوری که حرف تازه ای برای گفتن ندارد معرفی  خواهد نمود. اطلاعاتی که از طریق شیوه های بدیع و جذاب ارائه می شود  در خاطر شنونده خواهد ماند  و برای گوینده هم لذت بخش تر خواهد بود.

15- تغییر حالت

با انتخاب  رنگ های  خاص به عنوان پس زمینه  اسلایدها،می توانید بر ذهن مخاطب تأثیر بیشتری بگذارید. به عنوان مثال انتخاب  یک پس زمینه با رنگ نارنجی نشانگر تحرک و انگیزه است در حالی که  رنگ خاکستری نشان دهنده نوعی  پختگی و حرفه ای بودن است. برای حداکثر اثرگذاری ،هرجا که موضوع یا فضای بحث عوض می شود رنگ های پس زمینه را نیز تغییر دهید.

16- تصویرگری استعاری

مانند شباهت سازی ،استفاده از تصاویر تمثیلی نیز کمک شایانی به درک دقیق تر مفاهیم و نظریه ها می کند. فرض کنید در یک سخنرانی دانشگاهی می خواهید به تشریح وقوع یک انقلاب بپردازید .برای قابل لمس کردن و نشان دادن فضای ملتهب پیش از انقلاب می توانید  فضا را به قابلمه در حال جوش بر روی اجاق گاز تشبیه نمایید.

17- ساختار متن

گاهی وقت ها سخنران چون در کنار ویدئو پروژکشن ایستاده فراموش می کند که  تماشای اسلایدها از یک فاصله دور چقدر متفاوت است. برای اطمینان از این که مخاطب درهرنقطه ای که نشسته قادر است مطالب را به وضوح مشاهده نماید ،از حروف درشت با فاصله کافی میان کلمات استفاده کنید . برای جلوگیری از ناخوانا شدن متن از حروف قرمزرنگ وحروفی که نسبت به پس زمینه تضاد رنگی ندارند استفاده نکنید.

18- از میکروفون استفاده کنید

فرقی نمی کند که برای ده نفر سخنرانی می کنید یا برای صد نفر.بهتر است از میکروفون استفاده کنید تاهمه صدای شما را به راحتی در یافت کنند حتی موقعی که در حال حرکت هستید ویا پشت به حاضرین مطلبی را روی وایت برد می نویسید.

19- زود تر در محل حاضر شوید

اگر حدود سی دقیقه زودتر به محل سخنرانی برسید می توانید اشکالات فنی را برطرف نماییدو مهمتر از این، شنوندگان را درهنگام ورود شان ببینید.  این کار به شما کمک می کند تا  نسبت به بافت جمعیتی مخاطبان ،شناخت بهتری پیدا کرده و با این رویکرد در صورت لزوم  تغییرات لازم را اعمال کنید.

20-  جزوه های جذاب

همیشه به یاد داشته باشید که جزواتی با صفحات رنگی و ظاهری جالب در مقایسه با جزوات سیاه وسفیدی که فاقد هر گونه جذابیتی هستند ،بیشتر مورد توجه قرارگرفته وخیلی زود دور انداخته نمی شوند. پس بهتر است کمی بر جذابیت کار بیافزایید.تهیه سی دی یا دی وی دی های حاوی اطلاعات مفید ومرتبط با سخنرانی  نیز اقدام بسیار تأثیر گذاری به شمار می رود.

21- برگه انتقادات وپیشنهادات

زمانی که سخنرانی رو به پایان است برگه های نظر سنجی را در میان مخاطبان توزیع کنیدتا آن را کامل کنند. این کار هم این حس را به شنونده منتقل می کند که در بحث مشارکت داشته و هم به شما این امکان را می دهد که با توجه به نکاتی که در این برگه ها ذکرمی شود کاستی های خود را بر طرف نمایید تا در آینده سخنرانی بهتری ارائه نمایید.

 

آموزشگاه گویندگی و سخنوری موسسه شهریاران سخن (مدرسه سخن)

مدرسه سخن آموزشگاه و مدرسه تخصصی مجریگری و اصول و فنون سخنرانی


سالها با شما و همراه شما هستیم در سایت ایران مجری و باشگاه ایرانمجری. افتخار ماست تا اینبار در سایت سخنوری با شما باشیم.  صدها مقاله مرتبط به فنون سخنرانی و صدها متن سخنرانی و متن مجری گری در پردیس سخن 1400

مدرسه سخن ایران از بهترین مراکز آموزشی در زمینه سخنوری و گویندگی و مجریگری می‌باشد که با مدیریت دکتر فریبا علومی یزدی و مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکنون به آموزش بیش از ۱۰۰۰ مجری و سخنران در کشور اقدام نموده است.
شما می توانید آخرین مقالات و آموزش های مرتبط با فن بیان و سخنوری را در این سایت ببینید . برای ورود به سایت سخنوری کلیک کنید.


آخرین تصاویر از سخنوران و فراگیران مدرسه سخن و نظرات ارزشمند آنها را در قسمت نظرات گوگل مپ ملاحظه فرمایید.

روی لینک زیر کلیک کنید

گوگل مپ : مدرسه سخن ایران تاسیس ۱۳۹۵ آموزش سخنوری ، گویندگی و مجریگری

تنها یک راه برای سخنور شدن وجود دارد !