جلو گیری از عصبانیت در هنگام مواجهه با افراد دم سرد

کنترل احساسات از افتادن در اضطراب
ابزارها
تنظیمات نوشتاری

پنج رهنمود برای جلو گیری از عصبانیت در هنگام مواجهه با افراد دم سرد به شیوه هوش هیجانی از فریبا علومی یزدی

شما هرگز نمی توانید جلوی  اظهارات گستاخانه و تند و زننده دیگران را به طور کامل بگیرید. تنها کاری که می توانید انجام دهید این است که به این گونه رفتارهای منفی ، واکنش صحیح نشان بدهید. شما می توانید به این حرف ها دامن بزنید ، خود را برآشفته  سازید  ،حالت دفاعی بگیرید و عصبانی شوید و یا اینکه می توانید با بی اعتنایی به آن ، خونسردی  خود را حفظ کرده و خود را کنترل کنید.

چگونه می توانید  آرام و خونسرد بمانید؟  نکات زیر در این زمینه به شما کمک می کند.

 در همین مورد:ده پیشنهاد برای کنار آمدن با طعنه وکنایه

1-     تصمیم بگیرید که واکنش نشان ندهید.

هدفی برای خود ترسیم نمایید.تصمیم بگیرید که بلا فاصله عکس العمل نشان ندهید. به عبارت دیگر برای خود شفاف سازی کنید که چه باید بکنید. عاقلانه نیست که ابتدا برآشفته شوید و سپس تصمیم به آرامش بگیرید.درعوض از همان ابتدا مصمم باشید که آرامش خود را حفظ نمایید.

 2-     نفس عمیق بکشید.

بسیاری از افراد در هنگام عصبانیت ، دچار تغییر در حالت تنفسی خود می شوند. این حالت معمولاً در هنگام غافلگیر شدن ،تعجب کردن و یا ترسیدن روی می دهد.در چنین مواقعی تنفس ، تند و سطحی شده و حتی ممکن است بند بیاید.

در هنگام عصبانیت سعی کنید آرام ، شمرده و عمیق نفس بکشید. این کار به حفظ آرامش شما کمک خواهدکرد.

 

3-     قبل از پاسخ دادن ،کمی مکث کنید.

هنگامی که افراد به خاطر اظهارات منفی طرف مقابل ،دچار ناراحتی یا عصبانیت می شوند ، می خواهند به سرعت پاسخ بدهند.در چنین حالتی  ،احساساتی شده و به جای آرام کردن فضا ، باعث ایجاد  کشمکش می شوند.

بهترین کار در چنین مواقعی این است: صبر کنید ،نفس عمیق بکشید، پاسخ دهید.

در این حالت  همراه با نفس کشیدن ، می توانید مثلاً از 1 تا 10 بشمارید ،یا این که به خود یاد آوری کنید که باید آرام باشید یا به دنبال بهترین پاسخ بگردید. مکث کنید تا بتوانید بهتر فکر کنید و تصمیم مناسب تری بگیرید  و گرفتار یک عکس العمل شتابزده و از روی عصبانیت نشوید.

 

4-     برای چنین مواقعی از قبل برنامه ریزی کنید.

آیا بعضی وقتها  می توانید حدس بزنید که قرار است با  گله وشکایت و یا اظهارات نامناسبی  روبرو شوید ؟

اگر بتوانید چنین پیش بینی داشته باشید ،می توانید یک پاسخ مناسب هم انتخاب کنید. پاسخ ها نباید حتماً مفصّل و پیچیده باشند. این پاسخ های ساده فقط برای این است که شما را آرام و خونسرد نگه دارد.

مثلاً من همیشه تعدادی از این جملات را آماده دارم که  در مواجهه با افرادی که از دست من شاکی یا عصبانی  هستند ،استفاده می کنم.

این جملات عبارتند از:

متشکرم که احساست را به من گفتی ،

یا :می توانم  کمکت کنم ،

یا :این هم  نظر خوبی است .

این گونه عبارات به من این فرصت را می دهد که کمی فکر کنم و در ضمن از بدتر شدن  وضع پیش آمده نیز جلو گیری می کند. همچنین می تواند به آرام شدن طرف مقابل نیز کمک نماید.

 

5-     با خنده همه چیز را تمام کنید.

اگر سخنان گستاخانه ،توهین آمیز و منفی را بپذیرید در واقع  اثر مخرب آن را پذیرفته اید. شما مجبور نیستید که زمینه تخریب خود را فراهم کنید. می توانید جهت آن را منحرف نموده ، فراموش کرده یا به آن بخندید. با این برخورد ، قدرت  تخریب آن حرفها  را از بین می برید.

درمقابل ،اگر حرف های ناخوشایند را به خود بگیرید ،برآشفته وعصبی می شوید و در نتیجه تمام انرژی خود را از دست می دهید وقدرت تخریب را افزایش می دهید. به عنوان مثال ،یکی از مخاطبان من همیشه  از این شکایت می کرد که در محل کارش هر وقت می خواهد سخنرانی کند  مورد تمسخر یکی از همکاران مردش قرار می گیرد. او حرف ها ی همکارش را خیلی جدی می گرفت و عصبانی می شد. وی با  این رفتار فقط به آن  همکارش نشان می داد که تا چه اندازه ضعیف است و او را به ادامه آن رفتار تشویق می کرد. من لیستی از پاسخ های مناسبی که او می توانست بدهد را در اختیارش گذاشتم. پاسخ هایی کوتاه وخنده دار . البته بدون این که با طعنه ومسخره همراه باشد.

وقتی چنین رفتار کنید وهمه چیز را با خنده پاسخ دهید ،در حقیقت کنترل هیجانات خود را در دست گرفته اید و این یعنی هوش هیجانی.


 در همین مورد : 10 نکته برای مديريت کردن نگرانی ها و تشويش ها به شيوه هوش هيجانی

 

آموزشگاه گویندگی و سخنوری موسسه شهریاران سخن (مدرسه سخن)

مدرسه سخن آموزشگاه و مدرسه تخصصی مجریگری و اصول و فنون سخنرانی


سالها با شما و همراه شما هستیم در سایت ایران مجری و باشگاه ایرانمجری. افتخار ماست تا اینبار در سایت سخنوری با شما باشیم.  صدها مقاله مرتبط به فنون سخنرانی و صدها متن سخنرانی و متن مجری گری در پردیس سخن 1400

مدرسه سخن ایران از بهترین مراکز آموزشی در زمینه سخنوری و گویندگی و مجریگری می‌باشد که با مدیریت دکتر فریبا علومی یزدی و مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکنون به آموزش بیش از ۱۰۰۰ مجری و سخنران در کشور اقدام نموده است.
شما می توانید آخرین مقالات و آموزش های مرتبط با فن بیان و سخنوری را در این سایت ببینید . برای ورود به سایت سخنوری کلیک کنید.


آخرین تصاویر از سخنوران و فراگیران مدرسه سخن و نظرات ارزشمند آنها را در قسمت نظرات گوگل مپ ملاحظه فرمایید.

روی لینک زیر کلیک کنید

گوگل مپ : مدرسه سخن ایران تاسیس ۱۳۹۵ آموزش سخنوری ، گویندگی و مجریگری

تنها یک راه برای سخنور شدن وجود دارد !