ابزارهای اصلی سخنرانی برای سخنرانان حرفه ای

سخنوری در کنفرانس ها ويژه سخنرانان
ابزارها
تنظیمات نوشتاری

هنگامی که شما متن سخنرانی خود را آماده کردید  ،به دنبال بهترین روش برای ارائه  هر چه جذاب تر سخنرانی خود با استفاده از حس بصری می گردید. آنگاه به ارزیابی ابزارهایی می پردازید که در اختیار دارید  ،ابزارهایی نظیرسی دی، رایانه برای ارائه پاور پوینت، وایت برد و نظایر آن.  بعد از انتخاب ابزار مورد نظر حالا  زمان آن است که  تصاویر را کنار هم قرار دهید.

قسمت دشوارکارتان انجام شده واین بخش تقریبا آسان است.

 پاور پوینت- اسلاید ها را طراحی کنید و از این کار لذت ببرید.

چگونه یک پاورپوینت بسازیم (به زودی)

ابتداسعی کنید با توجه به موضوع سخنرانی آن ها را آماده کنید. اگر روی یک موضوع جدی کار می کنید سعی کنید  از حروف ساده و رنگ های ملایم استفاده نمایید. اما اگر موضوع انتخابی شما یک سرگرمی یا مثلا درباره موسیقی است ،می توانید آزادتر کار کنید. استفاده از حروف  کمتربا رنگ های روشن وساده فضا را طنزآلود وجذاب می نماید. هر طور که بخواهید می توانید طراحی کنید . اما در هنگام طراحی به  برخی نکات نیز توجه نمایید.

1-      زیاده روی نکنید- در هر صفحه فقط به چند نکته بپردازید(پنج نکته کافی است). از رنگ ها و تصاویر متعدد استفاده نکنید. به یاد داشته باشید که  قرار نیست که  مخاطبین را با یک سخنرانی  طولانی وتصا ویر وموضوعات متعدد خسته کنید.

2-       اگر در پاور پوینت از یک شخصیت طنز استفاده می کنید سعی کنید به موضوع شما مرتبط باشد. مثلا اگر درزمینه ورزش صحبت می کنید شخصیت  مورد استفاده شما یک شخصیت فوتبا لی باشد . سعی کنید در تمام طول پاور پوینت از یک تم استفاده کنید تا موجب سر درگمی مخاطب نشود.(اگر موضوع عوض شد طرح یا رنگ پاور پوینت را تغییر دهید )

3-       در بخش پایانی به مرور مطالب مطرح شده بپردازید. از اسلاید ها کپی تهیه کرده و در ابتدا یا در طول سخنرانی ، آن ها را میان حضار توزیع  نمایید تا بتوانند مطالب را دنبال کنند و در  پایان سخنرانی نیز قادر به نتیجه گیری باشند.

 

وایت برد- مهمترین نکته ای که در اینجا باید به آن اشاره شود ، عدم دسترسی به فضای کافی می باشد. اگر قبل از سخنرانی به وایت برد دسترسی دارید ،نکات مهم را قبل از شروع بحث روی وایت برد یادداشت کنید. اگر این امکان وجود ندارد ،می توانید در حین سخنرانی  ،نکات اصلی مبحث را روی وایت برد بنویسید.

 

نمودارها- مشکل اصلی نمودارها این است که چون خیلی کوچکند معمولا در فضاهای بزرگ قابل رؤیت نیستند. همچنین نمودارها نمی توانند حاوی حجم زیادی از اطلاعات باشند. با این حال می توانید از آن ها کپی تهیه کرده ودر اختیار شنوندگان قرار دهید.

 

مسابقه- این کار می تواند باعث جذابیت و سرگرمی شود  البته اگر با سخنرانی مرتبط باشد. این کار باعث تشویق شدن افراد به حضور جدی در بحث می شود و سخنرانی را جذاب تر می کند.

بعد از این که تمام مقدمات از قبیل موضوع ، متن وابزار های تصویری انتخاب شد ،نوبت به شروع سخنرانی می رسد. در این جا به برخی نکات اشاره می کنیم  که به نتیجه گیری هر چه بهتر از سخنرانی منجر خواهد شد:

روز قبل از سخنرانی هر چه می توانید تمرین کنید. زمان را در دست بگیرید ، از خانواده و دوستانتان بخواهید که به عنوان شنونده به سخنرانی شما گوش دهند.هر چه بیشتر تمرین کنید ،کارتان آسانتر می شود واگر کل سخنرانی را به خوبی به یاد داشته باشید ،در هنگام سخنرانی موفق ظاهر خواهید شد.

از شب قبل همه چیز را آماده کنید. چیزهایی که نباید  فراموش کنید عبارتند از :

  • یادداشت ها/ فلش کارتها
  • پاور پوینت (اگر آماده کرده اید )
  • جزوات و اسلایدها
  • موسیقی ،تجهیزات،سؤالات و سایر موارد مورد نیاز
  • با فراهم  کردن این موارد دیگر خیالتان از بابت همه چیز راحت است و دیگر مجبور نیستید در روز سخنرانی با عجله دنبال چیزی بگردید.

همیشه  همین چیزهای ساده هستند که فراموش می شوند. قبل از سخنرانی (یک ساعت)  حتما صبحانه یا ناهارتان را میل کنید ، چرا که گرسنگی باعث از دست دادن تمرکزتان می شود. ببینید آیا می توانید قبل از سخنرانی در محل آن حاضر شده وبا  آن جا آشنا شوید ،به ویژه اگر فضا ، یک فضای نا آشنا باشد.

اگر می توانید ابزار و وسایل مورد نیاز رادر آنجا برای خود مهیا سازید ،در غیر این صورت  وسایل لازم را با خود به همراه داشته باشید تا در صورت نیاز به راحتی در دسترستان باشد.

به یاد داشته باشید که در یک سخنرانی ده دقیقه ای در کلاس  ، شما فرصت آنچنانی برای آماده شدن  قبل از شروع سخنرانی ندارید. حتی اگر توانستید قبل از سخنرانی ،در یک اتاق خالی با خود تمرین کنید.

به خاطر داشته باشید که بسیاری از افراد هنگامی که در مقابل یک جمع قرار می گیرند ، دچار استرس می شوند  .البته این حالت ربطی به شناخت کامل آن ها از موضوع سخنرانی  یا آشنایی اندک آن ها با آن موضوع  ندارد. عصبی شدن در چنین مواقعی کاملا طبیعی است. برخی از افراد از چنین حالتی  استفاده کرده و سخنرانی بهتری ارائه می دهند. سعی نکنید که خیلی تند صحبت کنید، کاملا عادی حرف بزنید. فقط تصور نمایید که دارید در یک جمع دوستانه  صحبت می کنید .با این تصور موفق خواهید شد.

 

آموزشگاه گویندگی و سخنوری موسسه شهریاران سخن (مدرسه سخن)

مدرسه سخن آموزشگاه و مدرسه تخصصی مجریگری و اصول و فنون سخنرانی


سالها با شما و همراه شما هستیم در سایت ایران مجری و باشگاه ایرانمجری. افتخار ماست تا اینبار در سایت سخنوری با شما باشیم.  صدها مقاله مرتبط به فنون سخنرانی و صدها متن سخنرانی و متن مجری گری در پردیس سخن 1400

مدرسه سخن ایران از بهترین مراکز آموزشی در زمینه سخنوری و گویندگی و مجریگری می‌باشد که با مدیریت دکتر فریبا علومی یزدی و مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکنون به آموزش بیش از ۱۰۰۰ مجری و سخنران در کشور اقدام نموده است.
شما می توانید آخرین مقالات و آموزش های مرتبط با فن بیان و سخنوری را در این سایت ببینید . برای ورود به سایت سخنوری کلیک کنید.


آخرین تصاویر از سخنوران و فراگیران مدرسه سخن و نظرات ارزشمند آنها را در قسمت نظرات گوگل مپ ملاحظه فرمایید.

روی لینک زیر کلیک کنید

گوگل مپ : مدرسه سخن ایران تاسیس ۱۳۹۵ آموزش سخنوری ، گویندگی و مجریگری

تنها یک راه برای سخنور شدن وجود دارد !