سخنرانی به روش 20 اسلاید 20 ثانیه ای در6 دقیقه

سخنوری در کنفرانس ها ويژه سخنرانان
ابزارها
تنظیمات نوشتاری

آیاتاکنون در یک سخنرانی خیلی طولانی شرکت کرده اید؟در گذشته معمولا جلسات سخنرانی خیلی طولانی بودند.اما به مرور این زمان کاهش یافت. سخنرانی ها کوتاه تر شدند و کم کم پاور پوینت ها به کمک سخنرانان آمدند.

  اما نباید از این نکته هم غافل شد که بعضی مواقع پاور پوینت ها به صورت افراطی مورد استفاده قرار می گیرند و بسیاری از آنها تکراری و غیر مرتبط با اصل سخنرانی هستند و خیلی  خسته کننده خواهند بود.

اما راهی وجود دارد که می توانید با استفاده از آن تحول بزرگی در سخنرانی خود و میزان تأثیرگذاری آن ایجاد  نمایید.  در این روش شما تنها می توانید از 20 اسلاید استفاده نمایید که هرکدام حداکثر 20 ثانیه طول می کشد. به عبارت دیگر برای نشان دادن اسلایدها در کل سخنرانی فقط 6 دقیقه و40 ثانیه زمان خواهید داشت.

 

ممکن است تعجب کنید وبگویید در بعضی از سخنرانی ها یک اسلاید هم بیشتر از این طول می کشد.اما آنچه مهم است این است که  چه مقدار از این اسلاید در ذهن بیننده خواهد ماند. در حقیقت تنها 20 ثانیه از هر اسلاید در خاطر مخاطب نقش می بندد.  وقتی زمان اینقدر کوتاه شد دیگر موضوع اصلی به انحراف کشیده نمی شود و خلاصه مطلب بیان می شود. کل زمان مفید همین است.  شنونده آنچه را باید دریافت کند در همین 20 ثانیه دریافت می کند.

پس اسلاید ها را به گونه ای تنظیم کنید که 20 ثانیه طول بکشد و وقتی تمام شد ،شروع کنید به سؤال کردن از مخاطب. نتیجه شگفت آور خواهد بود. با این شیوه شنونده تا پایان  بحث با شما همراه خواهد بود.

نکته مهم: این کار احتیاج به تمرین دارد و در ابتدا کار آسانی نخواهد بود. شما باید عاداتی را که در طول ماهها بلکه سالها کسب کرده اید ترک کنید. اما نتیجه کار با ارزش خواهد بود.

اگر باز هم  برای  استفاده از این روش دچار تردید هستید از خودتان سؤال کنید: کدام یک  را ترجیح می دهید، یک آگهی فروش ماشین که هفت کلمه است یا یک بروشور کارخانه ماشین سازی با  صدها کلمه؟

راهنمای کاربر:

معمولا پاور پوینت ها کارکرد حقیقی خود راندارند. زیرا در اغلب موارد یک پاورپوینت به عنوان یک وسیله برای فکر کردن به شمار نمی رود بلکه یک جایگزین برای آن محسوب می شود. معمولا در تهیه پاورپوینت آنچه گفته می شود خیلی اهمیتی ندارد در نتیجه شنونده نیز به عنوان یک سرگرمی به آن نگاه می کند.

مانند هر چیز دیگر پاورپوینت ها نیز نقاط ضعف و قوتی دارند. نقطه قوت آنها این است که قادرند مطالب پیچیده را به سادگی نشان دهند و مفاهیم را از قالب کلمه خارج کرده وبه صورت تصاویر نشان دهند. پاورپوینت ها بسیار مفیدند . اما چرا بسیاری از مخاطبان  از آن استقبال نمی کنند؟ زیرا معمولا این پاور پوینتها ، طولانی ،خسته کننده و بی روح هستند.

بدین ترتیب مزیت یک پاور پوینت به دلیل استفاده نادرست از آن توسط افرادی که شیوه صحیح کاربرد آن را نمی دانند به نقطه ضعف آن تبدیل می شود.

بسیاری از افراد گمان می کنند که تماشای یک پاور پوینت مساوی است با خواندن یک متن طولانی بر یک صفحه نمایش گر . نه یک کلمه کمتر و نه یک کلمه بیشتر. این تصوری است که مردم در طول بیست سال گذشته درباره پاور پوینت پیدا کرده اند.

بسیاری از سخنرانان نیز می کوشند هرچه می توانند کلمات بیشتری در پاور پوینت بگنجانند. اما حقیقت این است که این ابزار ، یک بروشور یا یک پرینت از مطالب نیست . یک پاورپوینت باید کوتاه ،سریع وبه یاد ماندنی باشد. چند کلمه درباره یک مطلب. فقط همین.

یک پاور پوینت برحسب ماهیتش واقعی ، منطقی ،کاربردی و رسمی است.

اما مخاطب باچنین مواردی ارتباط چندانی برقرار نمی کند. اگر می خواهید در شنونده شور وشوق وانرژی وعلاقه ایجاد نماییدباید به سخنرانی خود شخصیت بدهید. بهترین کاری که می توانید در این زمینه انجام دهید این است که تجربیات شخصی خود را به کار گیرید. لبخند بزنید .داستان بگویید. باعلاقه حرف بزنید.

برای این که پاور پوینت را از حالت خشک و بی روح بودن در آورید به پنج نکته ساده زیر دقت کنید.

یک پاور پوینت باید:

• کوتاه باشد

• شفاف باشد

• جذاب باشد

• به شنونده کمک کند

• شخصیت داشته باشد

این نکات می تواند به شما در ساختن یک پاور پوینت تأثیر گذار کمک نماید.

در ضمن اگر سخنرانی شما بی هدف ، مبهم ، پر از اصطلاحات تخصصی یا تکنیکی است ، یاکسل کننده ناکارآمد و مثل یک کتاب درسی خشک است باید در آن تجدید نظر نمایید. یک پاور پوینت خوب تواند یک شروع عالی برای سخنرانی تان باشد. سعی کنید نگاهی واقع گرایانه به پاورپوینت داشته باشید ،با مطالب آن ارتباط برقرار نمایید وبه آن روح ببخشید. سعی کنید با علاقه آن را درست کنید و از این کار لذت ببرید.

آموزشگاه گویندگی و سخنوری موسسه شهریاران سخن (مدرسه سخن)

مدرسه سخن آموزشگاه و مدرسه تخصصی مجریگری و اصول و فنون سخنرانی


سالها با شما و همراه شما هستیم در سایت ایران مجری و باشگاه ایرانمجری. افتخار ماست تا اینبار در سایت سخنوری با شما باشیم.  صدها مقاله مرتبط به فنون سخنرانی و صدها متن سخنرانی و متن مجری گری در پردیس سخن 1400

مدرسه سخن ایران از بهترین مراکز آموزشی در زمینه سخنوری و گویندگی و مجریگری می‌باشد که با مدیریت دکتر فریبا علومی یزدی و مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکنون به آموزش بیش از ۱۰۰۰ مجری و سخنران در کشور اقدام نموده است.
شما می توانید آخرین مقالات و آموزش های مرتبط با فن بیان و سخنوری را در این سایت ببینید . برای ورود به سایت سخنوری کلیک کنید.


آخرین تصاویر از سخنوران و فراگیران مدرسه سخن و نظرات ارزشمند آنها را در قسمت نظرات گوگل مپ ملاحظه فرمایید.

روی لینک زیر کلیک کنید

گوگل مپ : مدرسه سخن ایران تاسیس ۱۳۹۵ آموزش سخنوری ، گویندگی و مجریگری

تنها یک راه برای سخنور شدن وجود دارد !