ارتباطات عمومی - 10-نکته برای کمک به والدين سالخورده

Header Blog Banner
تنظیمات نوشتاری

10logo نکته برای کمک به والدين سالخورده، توسط فريبا علومی يزدی

همه ما روزی به جمع سالخوردگان می پیوندیم. برای آنروز توشه ای برگیریم و دست سالمندان را بفشاریم. فرهنگ احترام به سالمندان را ترویج نماییم . این سهم من تقدیم به همه ی سالمندان کشورم و سهم شما...؟؟؟


ایران مجری | سرفصل ها | آداب معاشرت و ارتباطات عمومی | آداب معاشرت 20 توصیه کاربردی

 

1_ والدين سالخورده تان را تحت فشار قرار ندهيد_ با آنها به آرامی رفتار کنيد، نه به سرعتی که کارهای خود را انجام می دهيد.

والدين سالخورده ممکن است آرام تر از آنچه انتظار داريد رفتار کنند، قدم بزنند و يا تصميم بگيرند. همه اينها درست است. اين به اين معنی است که ما بايد صبور باشيم، توانايی صبر کردن را در خود افزايش دهيم، بدون اينکه آزرده و رنجور شويم و  بدون اينکه آنها را تحت فشار قرار دهيم، به آنها زمان بيشتری بدهيم. تا آنجا که مقدور است اجازه بدهيم کارها با ميزان سرعت آنها پيش برود به جای اينکه با ميزان سرعت خودتان انجام پذيرد. اکر بخواهيد با سرعت بيشتری با آنها رفتار کنيد دچار سردرگمی و استرس می شوند. بنابراين هر زمان خواستيد صحبت کنيد، بيشتر از زمانی که نياز داريد فکر کنيد. سپس هر دو تان از با هم بودن لذت خواهيد برد.

 

2_ با متعلقات آنها با احترام و ادب رفتار کنيد.

اگر والدين شما از خانه شان نقل مکان می کنند و يا به آسايشگاه سالمندان می روند، نياز دارند که دارايی ها و متعلقاتشان را دسته بندی و مرتب کنند. آنها دوست دارند تصميم بگيرند کدام يک از وسايلشان را با خود ببرند و کدام را بگذارند. اين کار برايشان آسان نيست در حالی که هر کدام از وسايل برايشان يک دنيا خاطره را به همراه دارد. بهتر است که آنها را تشويق کنيد تا وسايلشان را مرتب کنند تا اينکه خودتان اين کار را برايشان انجام دهيد. همچنين اگر وسايلشان را نگاه می کنيد و يا به آنها دست می زنيد، اين کار را بدون اينکه قضاوتی در مورد وسايلشان داشته باشيد انجام دهيد و با بی ميلی اين کار را انجام ندهيد، حتی اگر وسايلشان شکسته و کثيف باشند و يا قابل استفاده نباشند. مهربان باشيد، شايد روزی کسی بخواهد وسايل و متعلقات شما را مرتب کند.

3_ در انتخاب لغات دقت داشته باشيد_ آرام و مثبت انديش باشيد.

زمانی که می خواهيد وسايل و تعلقات آنها را توصيف کنيد از لغات مثبت استفاده کنيد. برای مثال، به جای استفاده از واژه " آت و آشغال " از واژه ی " وسايل " يا " لوازم " استفاده کنيد. به جای استفاده از عبارت " اين وسايل را دور بريز " از عبارت " اين وسايل را ببخش " و يا " آنها را به شخص ديگری بده " استفاده کنيد. به جای استفاده از عبارت "خانه سالمندان "  از عبارت " خانه جديدتان " استفاده کنيد.

4_ اشتباهات را اصلاح نکنيد.

نيازی نيست به والدينتان بگوييد که خطا کارند و یا کار  اشتباهی از آنها سر زده است. نيازی نيست که توجه شان را به اشتباهات شان جلب کنيد. اگر کار اشتباهی از آنها سر می زند، خود را به حواس پرتی بزنيد و يا موضوع صحبت را عوض کنيد، به آرامی دوباره به موضوع صحبت برگرديد بدون اينکه اشتباهشان را اصلاح کنيد. با آنها با بی حوصلگی و بد اخلاقی رفتار نکنيد.

5_ آسايشگاه سالمندان

نقل مکان کردن از خانه به مکانی ديگر و يا آسايشگاه سالمندان به اين معنی است که آنها بايد مقدار زيادی از لوازم و وسايل را بگذارند و بروند. اين موضوع به طور طبيعی باعث پريشانی و سردرگمی آنها می شود. اگر شما هم بخواهيد همه وسايل و لوازمتان را  يک جا بگذاريد و برويد ناراحت و پريشان خواهيد شد. لوازمی را که به آنها نياز داريد انتخاب کرده و فقط آنها را ببريد و آن لوازمی را که نياز ندارد با خود نبريد.

6_ اجازه دهيد خاطراتشان را تعريف کنند.

زمانی که وسايلشان خاطراتی را برايشان تداعی می کند، اجازه دهيد خاطراتشان را تعريف کنند. خاطرات مهمترين بخش از زندگی آنها و همه ما هستند. بگذاريد تعريف کنند، به آنها با سعه ی صدر گوش دهيد. خاطرات برايشان یک زندگی هست، حتی اگر وسايلشان بايد دور انداخته شوند.شما می توانید از خاطرات آنها درس بگيريد و از آنها لذت ببريد.

7_ برای هر چيزی که به شما می دهند قدردانی و تشکر کنيد.

اگر والدينتان چيزی به شما می دهند، آن را فقط برای اينکه چيزی به شما بخشيده اند نگيريد، از آنها تشکر کنيد و قدردانی خود را نشان دهيد، با اين کار باعث می شويد که احساس خوبی داشته باشند. حتی گاهی خوب است برايشان تلفن بزنید و يا نامه تشکر بنويسيد.با ارسال نامه به سالمندان میتوانید تصور نمایید چقدر آنها را خوشحال می کنید؟

8_ به آنها اجازه دهيد به شيوه و راه و روش خودشان رفتار کنند.

ممکن است والدينتان افرادی را در اطراف خود داشته باشند که دوست دارند از دارايی ها و وسايلشان به آنها ببخشند، برای مثال، به دوستانشان، به طفلی يتيم، يا ممکن است آرزو داشته باشند اموالشان را به انجمن خيريه و يا به کودکان بی سرپرست ببخشند. اجازه دهيد به خواسته اشان برسند و با مهربانی آنها را در رسيدن به آرزويشان همراهی کنيد. با اينکه ممکن است بخشيدن اموال و ثروت آنها به ديگران کار ساده ای نباشد، اما اين کار را انجام دهيد.

9_ تمام وسايلشان را بادقت بسته بندی و مرتب کنيد.

با متعلقات و وسايلشان با احترام رفتار کنيد و با آنها طوری برخورد کنيد که انگار لوازم شکستنی و ارزشمند خودتان است. مطمئن شويد که همه وسايل حتی کوچکترين آنها را بسته بندی کرده ايد. ممکن است به مقدار زيادی روزنامه برای پيچيدن آنها احتياج داشته باشيد!

10_ بگذاريد اتاق جديدشان را خودشان و با سليقه و نظر خود بچينند.

وقتی که وسايل و لوازمشان سالم به مقصد رسيد، به آنها در باز کردن بسته ها کمک کنيد. سپس از آنها بپرسيد که دوست دارند کدام وسيله در کجا قرار بگيرد، حتی اگر فکر می کنيد قرار دادن آن ها در جای ديگری مناسب تر است، باز هم نظر آنها را اعمال کنيد.

 

لطفاً این مطلب را به دوستان خود مخصوصا کسانی که در آسایشگاه سالمندان خدمت می کنند ، بفرستید.

کافی است بالای صفحه سمت چپ دکمه ایمیل را فشار دهید و در این کار خیر شریک شوید.

به گسترش مهربانی اهتمام ورزید.

فردا نوبت ماست.


مطالب مرتیط: چگونه والدین خود را ببخشید!!!

آموزشگاه گویندگی و سخنوری موسسه شهریاران سخن (مدرسه سخن)

مدرسه سخن آموزشگاه و مدرسه تخصصی مجریگری و اصول و فنون سخنرانی


سالها با شما و همراه شما هستیم در سایت ایران مجری و باشگاه ایرانمجری. افتخار ماست تا اینبار در سایت سخنوری با شما باشیم.  صدها مقاله مرتبط به فنون سخنرانی و صدها متن سخنرانی و متن مجری گری در پردیس سخن 1400

مدرسه سخن ایران از بهترین مراکز آموزشی در زمینه سخنوری و گویندگی و مجریگری می‌باشد که با مدیریت دکتر فریبا علومی یزدی و مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکنون به آموزش بیش از ۱۰۰۰ مجری و سخنران در کشور اقدام نموده است.
شما می توانید آخرین مقالات و آموزش های مرتبط با فن بیان و سخنوری را در این سایت ببینید . برای ورود به سایت سخنوری کلیک کنید.


آخرین تصاویر از سخنوران و فراگیران مدرسه سخن و نظرات ارزشمند آنها را در قسمت نظرات گوگل مپ ملاحظه فرمایید.

روی لینک زیر کلیک کنید

گوگل مپ : مدرسه سخن ایران تاسیس ۱۳۹۵ آموزش سخنوری ، گویندگی و مجریگری

تنها یک راه برای سخنور شدن وجود دارد !