دستمزد و تعرفه اجرای مجریان چه اندازه است؟

شغل شما Master of Ceremonies
ابزارها
تنظیمات نوشتاری

دستمزد و تعرفه اجرای مجریان چه اندازه است؟از فریبا علومی یزدی

سوالی که خیلی از دوستان و همکاران از من می پرسند یا دوست دارند بدانند این است که من برای یک برنامه چقدر مزد می گیرم؟

سوال غافل گیرکننده ای است ولی قبل از ان اجازه دهید تا با نگاهی متفاوت به دستمزد اجرا بپردازیم.

 قبل از آن باید بدانیم که مجریگری در ایران هنوز به عنوان شغل حرفه ای در نیامده است و مجریان انگشت شماری همچون من این شغل را به عنوان شغل اول انتخاب کرده اند. با وجود این در این پست سعی می شود از نکات ارزشمند بازاریابی  ارائه شده در کنفرانس ها و همچنین تجربه شخصی و نکات اخلاقی را در اختیار اعضای محترم سایت قرار دهم.

آنچه که مشخص است باید به دنبال راهکاری بود تا در نهایت رابطه برد-برد برای طرفین حاصل گردد و این یک نکته بسیار مهم است.

مجریان عزیزی که این پست را می خوانند حتما با نگارنده موافقند که بعضی از کارها را برای پول انجام نمی دهند و این طبیعی است. در عوض ارادت خود را به یک دوست ، شرکت در انجام امور خیریه و حتی نان قرضی به بعضی ها می  دانند.

نکات زیر برای مجریان و سخنوران حرفه ای  و کسانی که می خواهند از طریق آن کسب درآمد نمایند ،به رشته تحریر در آمده است .

نکته ای که  بدان اشاره می کنم این است: به هیچ عنوان اجرای رایگان انجام ندهید. حتی برای انجمن های خیریه. شما اگر قصد دارید کمکی به انجمن خیریه کرده باشید پول کارتان را بگیرید و به خودشان تقدیم نمایید. در عمل می تواند یک قرار داد باشد که بند آخر آن تاکید می نماید که حقوق شما به انجمن واگذار می شود.

برای تعرفه خودتان 4 مرحله در نظر بگیرید و تعرفه خود را با دیگران مقایسه نکنید.

  • مجریان در مرحله ابتدایی  تا 3 سال تجربه کاری
  • مجریان در مرحله میانی یا گذار برای 3 سال  به بالا
  • مجریان در مرحله شهرت برای 5 سال به بالا
  • مجریان در مرحله سوپر استار

 قبل از آنکه مراحل بالا را باز کنیم اجازه می خواهم تا پهنای دستمزد شما را به  100 تقسیم نمایم. یعنی شما برای هر مراسم در هر مرحله ای باید 100 بگیرید. 100 هر کس مختص خود اوست و انتظاری که از خودش دارد.

100 می تواند در این مثال برای مرحله اول یک میلیون ریال ، برای مرحله میانی ده میلیون ریال ، برای مرحله ی شهرت پنجاه میلیون ریال و برای سوپر استارها 100 میلیون ریال باشد.

 در اینجا با یک سوال ادامه می دهیم.

شما با اجرای خوب در یک کنفرانس چه چیز هایی بدست می آورید؟

-          پول و دستمزد

-          شهرت

-          تبلیغات مستقیم

آیا چیز دیگری به نظر شما می رسد؟ با نکته های زیر تا چه اندازه موافقید؟

-          تبلیغات غیر مستقیم( رسانه ها – بنر های شهری- روزنامه ها – محل برگزاری و حتی نام همایش و ملی و بین المللی بودن آن)

-          فراگیری  علوم نو و دسته اول و تجربه

-          موقعیت اجتماعی  و لذت حضور بر روی صحنه

-          اعتماد به نفس بیشتر

-          روابط عمومی پویا با نخبگان رشته خاص

-          رزومه قوی

-          رقیب نوازی و حفظ بازار کار

-          برای بعضی ها شاید شام و نهار هم در لیستشان قرار گیرد. خوب چه اشکالی دارد ؟ آنها هم ملاک خودشان را دارند. برای بنده بیش از شام و نهار ، تشریفات  و آداب معاشرت میهمانان داخلی و خارجی برایم جالب و  جذاب است. جامعه شناسی اقشار مختلف و انجمن های خاص برایم فوق العاده اهمیت دارد.

 

شاید این نکات کافی باشد اما من می خواهم یک مورد دیگر را نه در زیر این نکات ، بلکه در کنار همه ی این نکات قرار دهم و در نهایت به آن بپردازم. " عزت نفس "

 

به هر کدام از موارد بالا  با تلورانس +_ 5  عدد ده را اختصاص می دهیم چون مزد شما 100 است و می بینید که دستمزد پولی شما فقط ده درصد از این 100 می باشد.

 حالا سوال این است ما 100 را بگیریم  و تقسیم بر ده کنیم تا مزد پولی ما معلوم شود یا مزد دلخواه خود را تعیین کنیم و ضربدر ده نماییم تا مثلاً 100 گرفته باشیم؟

جواب این سوال نه تنها بستگی  به مرحله ای که شما در آن هستید ، دارد بلکه با هدفی که به دنبال آن هستید ارتباط مستقیم دارد.

اگر شما قرار است برای سخنرانی یا مجریگری خود حرفه ای کار کنید یعنی این شغل شماست و حد اقل 15 اجرا را باید در ماه داشته باشید. پس شما با کسی که به عنوان چهره تلویزیونی اجرا می کند و شغل دوم او محسوب می شود فرق دارید و نمی توانید ارقام نجومی بدهید . البته اکنون مردم فرق بین مجری صحنه و مجری تلویزیون را می دانند. مجریان چهره هم بعد از این نیاز دارند تا از این راهی که شما در حال گذر هستید بگذرند و تخصصی و با علم روز بازاریابی به جایگاه خودشان برسند اگر " قصد دارند بمانند و ماندگار هم باشند "


قسمت اول – مراحل ابتدایی:

 در مراحل ابتدایی شما روی دستمزد مانور خاصی ندارید و بهتر است به موارد بعدی خوب بیاندیشید.

-          پول و دستمزد هر چقدر که شد ولی رایگان نه

-          شهرت  : باید به دقت و وسواس به این موضوع نگریسته شود و در این خصوص در پست های مستقل نکات ارزشمندی را پیش روی شما قرار خواهیم داد.

-          تبلیغات مستقیم : بعضی مراسمات برای اسپانسر طلایی مبلغ میلیونی دریافت می گردد و سخنگوی آن شرکت تنها ده دقیقه فرصت معرفی شرکت خود را دارد. شما قدر صحبت کردن خود را بدانید. اگر کلمات خود را بشمرید شاید  هر کلمه پانصد هزار تومان قیمت داشته باشد.

-          فراگیری  علوم نو و دسته اول و تجربه در این مرحله پایه گذار پیشرفت شما محسوب می شود و خیلی تجربه ها را در مراحل بعدی به کار خواهید بست علاوه بر آن به طور غیر مستقیم روی اعتماد به نفس شما اثر می گذارد.

-          موقعیت اجتماعی  و لذت حضور نباید شما را از موارد دیگر دور نماید. شما در اول راهید و قدم ها را با طمانینه بردارید. شان هر مجلس را در نظر بگیرید و مناسب هدف خود ، ارتباطات اجتماعی را گسترش دهید.

-          اعتماد به نفس بیشتر با اجرا های بیشتر نصیب شما خواهد شد ولی مراقب باشید اعتماد به نفس کاذب شما را در مسیرتان ، منحرف ننماید.

-          روابط عمومی پویا با نخبگان رشته خاص را مد نظر داشته باشید و در این مرحله شما باید تک تک مخاطبان خود را بشناسید و به عنوان معرفان شما برای آنها ارزش فوق العاده ای را قائل باشید. ارتباطات بوجود آمده را بایگانی نکنید و گاهی بدون چشم داشت ، احوالی از آنها بگیرید .نتیجه کار شما با تکرار و در دراز مدت شکوفا خواهد شد.

-          رزومه قوی در کمیت مهمتر از رزومه با کیفیت در این مرحله است . جدا از موارد بالا ، شما را در راهی که انتخاب نموده اید مصمم می سازد و برای بازاریابی طیف خاصی را جذب خواهد نمود.

-          رقیب نوازی و حفظ بازار کار: سعی کنید در این مرحله به معنی کامل کلمه رقیب نوازی نمایید ولی هرگز به همکارانتان نگویید کار اضافی خودشان را به شما بدهند.در عوض سوال کنید " می توانم روی کمک شما و تجربیات شما در اجراهایم استفاده نمایم؟ " حفظ بازار کار در این مرحله لازم و ضروری است ولی نه بصورت رایگان و نه بصورت خراب کردن بازار همکاران. در رقیب نوازی اگر ناشیانه عمل نمایید بعضی وقتها خیلی زود به پایان کار خواهید رسید.

شما با یادگیری از مجریان بزرگ ، بزرگ می شوید و با تقابل با مجریان کوچک ، جایگاه بالاتری از آنها را کسب نخواهید کرد.

اگر در مراسمی ،نفعی از بعضی موارد بالا ، ندارید آن را سرشکن کنید روی دستمزد خود


قسمت دوم – مرحله گذار:

 در مراحل میانی  یا مراحل گذار شما باید با کار فرما  تعامل نمایید  و  دقت زیادی داشته باشید. معمولا هزینه ی دوران گذار از درآمد پولی شما بیشتر است و شما مجبور به رد کردن خیلی از مراسم ها هستید و راه دیگری نیست برای رسیدن به مرحله نهایی. شما باید خود را برای از دست دادن میلیون ها تومان پول آماده نمایید تا بتوانید رتبه خود را ارتقاء دهید و وارد مرحله نهایی شوید. در این مرحله گذار بعضی از موارد اهمیت خاصی پیدا می کنند و شما را به 100 رهنمون می کند. مانند:

-          دستمزد شما با افزایشی نسبی در رنج معقول 30 % تا 60 %  از 100 در نوسان است.

-          شهرت  شما رو به افزایش است

-          تبلیغات مستقیم  بسته به نوع همایش و جشنواره ها ، اثر فوق العاده ای دارد.

-          تبلیغات غیر مستقیم جایگاه شما را محکم و به عنوان یک پدیده در بین مجریان معرفی می نماید. مجریان در این مرحله شما را به دقت زیر نظر دارند و روی کار های شما و مخصوصاً سوتی های شما ، مانور می کنند. این ها را مهم ندانید و تنها به عنوان نشانه ای برای ورود به جرگه ی مجریان حرفه ای بدانید.

-          موقعیت اجتماعی  و لذت حضور باید در حداقل حفظ شود ولی ارتباطات باید معمولی باشند و در کمال احترام.

-          اعتماد به نفس در این مرحله باید عقلانی باشد و آماه ریسک پذیری .

-          روابط عمومی پویا با نخبگان رشته خاص باید گسترش یابد و از جبهه گیری پرهیز گردد. شما می توانید محترمانه درخواست آنها را اجابت ننمایید ولی دوستی شما پابرجا بماند. این شاید فرصت خوبی باشد تا آنها به اهمیت شغل و شیوه ی اجرای شما وقوف کامل یابند . تنها 20 درصد از کارفرمایان به خاطر قیمت ، از کیفیت عبور می کنند و این موضوع برای کیفیت کار شما هم صدق می کند.

-          رزومه قوی از کمیت به سوی کیفیت باید پیشرفت داشته باشد. نوع همایش ها و مراسم هایی که شما در ان شرکت می کنید آنقدر مهم هستند که گاهی شما را ناخواسته وارد حوزه خاص مجریگری می کند و مجبور به ترک بازار مجریگری در زمینه های دیگر هستید. مردم ایران خیلی زود به شما برچسب /ادبی/ شاد/ علمی/ مذهبی/سیاسی/ورزشی/  و ... می زنند. گاهی اوقات تعادل را حفظ کنید و در برنامه های متفاوتی شرکت نمایید مگر آنکه دوست داشته باشید در حوزه ی خاصی ، زبانزد باشید.

- رقیب نوازی و حفظ بازار کار  باید مورد توجه باشد و در تصمیم گیری ها مهم است. برای مثال بازار های سال قبل را به رقیبان واگذار نکنید ولی بازار های جدید را محک بزنید و قیمت بالاتر را پیشنهاد دهید. در علم بازاریابی تا همین اواخر آماری مرسوم بود که هزینه ی بدست آوردن مشتریان جدید پنج برابر مشتریان قدیمی است ولی در آخرین کنفرانس بازاریابی که حضور داشتم این آمار را تا 30 برابر هم تخمین زده اند.


قسمت سوم – مرحله نهایی و شهرت :

 -          پول و دستمزد باید به اندازه ای باشد که علاوه بر جیب شما ، رضایت روحی هم برای شما داشته باشد. در این مرحله قیمت کم دادن برای گرفتن کار ، در دراز مدت ضرر زیادی را به شما می زند و نرخ شما را می شکند. روی قیمت خود دقیق باشید .

 -          شهرت  در این مرحله  انتظارات خاصی را بوجود آورده است و عدم دقت زیان های جبران ناپذیری را برای شما به ارمغان خواهد آورد.هنوز برای بی بدیل بودن زود است و شهرت شما به معنای عموم آن ، باید گسترش پیدا کند.

 -          تبلیغات مستقیم هنوز هم برای شما مهم هستند. شما برای  سوپر استار شدن علاوه بر نکات اخلاقی باید کاندید چندین جشنواره ملی و بین المللی باشید.

 -          تبلیغات غیر مستقیم: شاید برای شما زیاد مهم  نباشد ولی برای همکاران شما خیلی مهم است. رسانه ها و مطبوعات شروع می کنند به انتقاد و بعضاً تعریف از شما. شما به عنوان یک مجری حرفه ای باید از این تبلیغات یا انتقادات  با سلامت عبور نمایید و دوست و دشمن را به پذیرش خود وادارید.

 -          فراگیری  علوم نو و دسته اول و تجربه همیشه باید برای شما جذاب باشد. برای علم اندوزی نمی شود مرزی قائل شد. از این توفیق اجباری حداکثر استفاده را ببرید و عمق مطالب را نسبت به سطح آن گسترش دهید.

 -          موقعیت اجتماعی  و لذت حضور را در این مرحله با مردم داری تجربه نمایید. خیلی ها بعد از این به خاطر معاشرت با شما احساس غرور می کنند. به طیف وسیع مخاطبانتان توجه داشته باشید و احترام تک تک انها را حفظ نمایید. شما در مرحله ای هستید که باید نام خیلی از افراد را با اسم صدا بزنید و علم رجال خود را افزایش دهید. به سخنوران و سخنرانان قبل و بعد از خود فخر فروشی و فضل فروشی نکنید و  سطح سخنان خود را با احترام به استادان آن رشته تنظیم نمایید.

 -          اعتماد به نفس  را با عزت نفس تجربه نمایید.

-          روابط عمومی پویا با نخبگان رشته خاص ، به مانند مراحل قبل ، رمز موفقیت شماست ولی در این مرحله می توانید حتی به عنوان شریک آنها ، پیشنهادات خود را روی میز بگذارید. قطعاً رابطه شما در هر صورت مستحکم تر خواهد شد.

 -          رزومه قوی و گسترش حوزه کاری در دیگر استانها و کشور های دیگر را گسترش دهید و هر کاری را قبول نکنید.

 -          رقیب نوازی و حفظ بازار کار: برای ماندن و بهتر ماندن و تبدیل به یک سوپر استار شدن باید با علوم جدید، بازار را در دست گرفت. دیگر کسی نمی تواند مدعی شود که با یک کار خوب ، همه ی رقبا را از میدان به در کرده است. این فرضیه در علم بازاریابی یک جک بیشتر نیست. مانند اینکه یک شرکت موبایل سازی موبایلی را بسازد و دیگر رقبا را از میدان به در کند.بنابر این این دفعه رقیب نوازی را درست معنی کنید. در این مرحله هیچ کس رقیب شما نیست جز غرور و حسادت.


سوپر استارها:

برای سوپر استار ها شاید نوشتن نکات بالا اطاله کلام محسوب گردد ولی افرادی را می شناسم که اگر چه ادعای سوپر استاری در مجریگری و سخنوری دارند اما به نظر شايد حتی این حس را هم درک نکرده اند. احساس "عزت نفس"

راستی! عزت نفس را کجا می فروشند؟ قیمت آن چند است؟

از آنجاییکه این سطور به عنوان مرجعی برای همه مجریان شریف ایران و کسانی که قرار است در سالهای آینده به این حرفه مهم روی آورند ؛ قرار خواهد گرفت و بنده متعهد به  تکمیل این پست هستم برای سوپر استار های آینده ،  می نویسم:

 -          پول  آخرین اهمیت را برای شما داشته باشد. چیزهای مهمی وجود دارند که با پول قابل خریداری نیستند.از جمله خدا، انسانیت ، عشق ، مردانگی و ... آنها را ارزان نفروشید.

-          شهرت به معنای عام ،مهم نیست .شهرت برای فرهیخته بودن ارزشمند است. شما شهره ی کدام قشر از جامعه هستید؟

-          تبلیغات مستقیم ، شخصیت شماست که می تواند الگوی نسل آینده باشد. شما الگوی خیلی ها خواهید بود. در حفظ هویت ایرانی - اسلامی خود هوشیار باشید.

 -          تبلیغات غیر مستقیم  شما  ، نفوذ در اعماق قلب های باشکوه مردمان ایران زمین و جهان خواهد بود.تبلیغاتی که می تواند به عنوان میراثی ارزشمند از شما برای نسل بعد از شما باقی بماند.

-          فراگیری  علوم نو و دسته اول و تجربه  چیزی که به فرمایش گهر بار امام اول شیعیان این چنین بیان شده است." اطلب العلم  من المهد الی اللحد"

-          موقعیت اجتماعی  و لذت حضور ، با مردم معنی پیدا می کند و قیمت آن وصف ناشدنی است. مردم سرمایه های واقعی شما هستند. به آنها عشق بورزید.

-          اعتماد به نفس بیشتر با عزت نفس معنی پیدا می کند. عزت نفس خود را در همه ی شرایط حفظ نمایید و به اخلاق حرفه ای احترام بگذارید.

 -          روابط عمومی پویا با نخبگان  ،نشان سرزنده بودن شماست . از آنها و ایده های آنها استفاده شایان ببرید.

 -          رزومه قوی در انتشار تجربیات خود به دیگران داشته باشید. قلبها را به تسخیر انسانیت درآورید.

 -          رقیب نوازی و حفظ بازار کار را همیشه سرلوحه کار خود قرار دهید. برای نسل های آتی هم راهکار خوب بگذارید. در تبادل  تجربیات سخاوتمند باشید. رقیبان شما باید تنها دانش آموختگان شما باشند. دانش خود را قبل از اینکه دیگران به آنها بیاموزند، سخاوتمندانه در اختیار انها قرار دهید و نام خود را به عنوان استاد سخن جاودانه سازید.در آن زمان است که شما می توانید مدعی باشید یک سوپر استار سخن هستید.

100 از آن شماست به کمتر از آن قناعت نکنید.

راستی! فریبا علومی یزدی  چقدر مزد می گیرد؟ 100 ؟

آموزشگاه گویندگی و سخنوری موسسه شهریاران سخن (مدرسه سخن)

مدرسه سخن آموزشگاه و مدرسه تخصصی مجریگری و اصول و فنون سخنرانی


سالها با شما و همراه شما هستیم در سایت ایران مجری و باشگاه ایرانمجری. افتخار ماست تا اینبار در سایت سخنوری با شما باشیم.  صدها مقاله مرتبط به فنون سخنرانی و صدها متن سخنرانی و متن مجری گری در پردیس سخن 1400

مدرسه سخن ایران از بهترین مراکز آموزشی در زمینه سخنوری و گویندگی و مجریگری می‌باشد که با مدیریت دکتر فریبا علومی یزدی و مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکنون به آموزش بیش از ۱۰۰۰ مجری و سخنران در کشور اقدام نموده است.
شما می توانید آخرین مقالات و آموزش های مرتبط با فن بیان و سخنوری را در این سایت ببینید . برای ورود به سایت سخنوری کلیک کنید.


آخرین تصاویر از سخنوران و فراگیران مدرسه سخن و نظرات ارزشمند آنها را در قسمت نظرات گوگل مپ ملاحظه فرمایید.

روی لینک زیر کلیک کنید

گوگل مپ : مدرسه سخن ایران تاسیس ۱۳۹۵ آموزش سخنوری ، گویندگی و مجریگری

تنها یک راه برای سخنور شدن وجود دارد !