استرس سخنرانی : فواید آن برای شما! از فریبا علومی یزدی

سخنوری در کنفرانس ها ويژه سخنرانان
ابزارها
تنظیمات نوشتاری

آیا در بدن خود احساس نوعی ترس می کنید ؟آیا عصبی هستید؟ آیا قلبتان تند می زند ، کف دستتان عرق کرده ، دهان و حلقتان خشک شده ، نفستان بند آمده ودچار شکم درد شده اید؟ آیا نمی توانید درست فکرکنید و همه چیزهایی که می خواستید بگویید را فراموش کرده اید؟ اگر پاسخ تان به این سؤالات مثبت است به احتمال زیاد قرار است سخنرانی کنید.

دراینجا می خواهیم به شما یاد بدهیم که چگونه نه تنها از این حالتها خلاص شوید بلکه از آنها در جهت بهتر برگزار کردن سخنرانی خود استفاده نمایید. با فریبا علومی یزدی از ترس روی سن خداحافظی نمایید.

 

فریبا علومی یزدی در همایش بین المللی مدیریت بیمارستانی


شما عصبی نیستید:

بگذارید ابتدا مفهوم عصبی شدن را بررسی کنیم.  شما عصبی نیستید. اگر نزد یک پزشک بروید و به او بگویید : من عصبی هستم ، او به شما خواهد گفت که اصلا چنین بیماری وجود ندارد. اعصاب ، یک سری رشته های نازک و بلندی هستند که  پیامها را از مغز به سایر اعضا ی بدن  ویا برعکس منتقل می کنند.  در واقع آنچه که شما از آن به عنوان عصبی شدن نام می برید فرایندی است که طی آن مقداری آدرنالین اضافی در اندامهای شما و برای مقابله با  ترس ، ترشح می شود.

وقتی به این موضوع فکر می کنید که  قرار است در مقابل عده ای  که به شما خیره شده اند بایستید و  کلماتی سنجیده وعاقلانه واز روی  تفکر بیان نمایید  ،نوعی احساس ترس به شما دست می دهد. و همین  ترس باعث می شود که حالتهایی که دربالا به آنهااشاره شد به شما دست بدهد.

جنگ یا گریز:

عبارت جنگ یا گریز یک مفهوم قدیمی است. افزایش ترشح آدرنالین این احساس رابه شما می دهد که در این لحظه با ید از این موقعیت فرار کنید .  اما به خاطر داشته باشید که  همین افزایش می تواند شما را وادار نماید که بایستید ومبارزه کنید. سیستم  تقویت کننده طبیعی  بدن ، شما را قادر می سازد که مقاومت نمایید.

حالا چرا آشنایی با این فرایند اهمیت دارد؟ چون می تواند مفهوم عصبی شدن را  ازذهنتان پاک کند ، چرا که همین کلمه ی «عصبی شدن» می تواند تأثیر منفی برشما بگذارد. بیایید امتحان کنید . یک گوشه بنشینید و 5 تا 10 بار این کلمه را تکرار کنید .خواهید دید که بیشتر احساس ناراحتی می کنید.

بهرحال اگر دریابید که تنها افزایش میزان آدرنالین است که موجب ایجاد این حس ناخوشایند در شما می شود و این  فرایند یک واکنش کاملا طبیعی بدن در برابر فشارهاست و برای هر شخصی در هر سطحی اتفاق می افتد ،  در این صورت بسیاری از مشکلاتتان در این زمینه به سرعت برطرف خواهد شد.

هیجان:

بااین  تعاریف ، زمانی که بفهمید علایمی که دارید تجربه می کنید عنوان دیگری دارد به نام هیجان ، حستان خیلی بهتر هم می شود .

ممکن است با خود بگویید اصلا چرا من باید در هنگام سخنرانی دچار  هیجان زدگی بشوم؟ اما به خاطر داشته باشید که به دلیل ترشح آدرنالین بسیاری از علایم هیجان زدگی دقیقا همان علایمی هستند که هنگام عصبی شدن بروز می کنند. پس وقتی قلب تان تند تر می زند یا نفس تان بند می آید یا دچار دلشوره می شوید ، همه این ها می تواند علایم هیجان زدگی باشد نه ترس. گر چه ایستادن دربرابر یک گروه و سخن گفتن می تواند هم همراه باهیجان باشد و هم همراه با ترس.

پس مفهوم عصبی شدن با مفهوم هیجان زدگی تفاوت دارد. احساسی که به شما دست می دهد یکی از عوارض جانبی ترشح آدرنالین به شمار می رود و این به دلیل حسی است که در شما وجود دارد، حس ناشی از تصوری که از سخنرانی کردن دارید  .

 

استفاده ازقدرت

گر چه ممکن است باور نکنید  اما  واقعیت این است که  افزایش میزان آدرنالین موجب افزایش انرژی و توان شما می شود. اصل جنگ یا گریز را به خاطر بیاورید .خوب اگر بخواهید بمانید و ایستادگی کنید به انرژی زیادی نیاز دارید  و سیستم  بدنتان به طور خودکار این انرژی را برایتان فراهم می سازد.

یکی از مهمترین مشکلاتی که افراد درهنگام سخنرانی با آن مواجه هستند فقدان شور و هیجان و انرژِی کافی است. البته معمولا در 5 تا 10 دقیقه آغازین سخنرانی می توان به راحتی سطح انرژی را درحدقابل قبولی نگه داشت اما بعد از آن بسیاری از سخنرانان دچار افت انرژی شده و سخنرانی را به صورت کاملا یکنواختی ادامه می دهند. از آنجا که میزان توانایی مخاطب در متمرکز کردن حواس ، به سخنران بستگی دارد ، اگر گوینده  ،انرژی خود را از دست بدهد مسلما از سطح  توجه و علاقه مخاطب نیز به شدت کاسته خواهد شد. هر چیزی که به شما انرژی مضاعف بدهد مهم است ، پس انرژی حاصل از ترشح آدرنالین نیز بسیار حائز اهمیت می باشد.

کمک فوق العاده

ترشح آدرنالین در بدن مثل وجود یک باتری عمل می کند. اما اگر بخواهید آن را سرکوب کنید در اصل دارید انرژی این باتری رابه هدر می دهید. انرژی که می تواند در مواقع حساس و پراسترس به شما کمک نماید. تلاش در جهت کنترل این هورمون ، مثل مبارزه با یک  ببر درنده است. درعوض شما می توانید از این منبع سرشار انرژی به بهترین نحو ممکن استفاده کنید. اگر سعی کنید که  با این انرژی برخوردی منطقی داشته باشید به زودی درمی یابید که علائم منفی آن به سرعت از بین رفته و آنچه برایتان باقی می ماند انرژی مثبتی است که می توانید با آن یک سخنرانی موفق ارائه نمایید. به یاد داشته باشید که نمی توانید با یک  ببر درنده مبارزه کنید اما می توانید او را رام کنید.

رام کردن ببر:

اگر باز هم این انرژی به کارتان نیامد چه باید بکنید؟

اگر هنوز هم این ترس برشما غلبه  دارد و شما واقعا نمی دانید که چگونه باید از انرژی حاصل از آدرنالین در جهت مثبت استفاده نمایید  چه باید بکنید؟  خوب در اینجا به بعضی راهکارهای ساده و عملی اشاره می کنیم که با کمک آنها می توانید  عوارض منفی ناشی از آدرنالین  را کاهش دهید. اولا در صورت امکان قبل از شروع سخنرانی به یک پیاده روی تند بروید.  با این  فعالیت فیزیکی بعضی از علائم ناشی از ترشح این هورمون کم می شود.

دو تمرین فیزیکی دیگر نیز وجود دارد که با به کاربردن آنها می توانید بدنتان را آرام کرده و از شدت استرس خود بکاهید. هر دو این روش ها ساده و سریع هستند.

تمرین اول _نفس عمیق

اولین تمرین این است که به آرامی و از راه بینی نفس عمیق بکشید و برای چهار ثانیه نفستان را نگه دارید و سپس آن را از راه  دهان به بیرون بدهید. این کار را دوبار تکرار کنید. ممکن است این کار،خیلی پیش پا افتاده  و بی اهمیت به نظر برسد اما همین تمرین ساده تأثیر قابل توجهی در تنظیم فشار خون ، ضربان قلب و تنفستان دارد.

 

تمرین دوم_ گره کردن دستها

در دومین تمرین ، دستها را در یک دیگر گره کرده و آنها را به طرف بالا بکشید. درحالی که آنها را از بدن خود دور می کنید دستها را از هم بازکنید و به اطراف بکشید.  این تمرین را چند بار تکرار کنید.

هر دو این تمرین ها موجب  ایجاد حس آرامش  سریع در شما می شود.  علاوه براین ،می توانید این تمرینات را بدون  جلب توجه دیگران و خیلی سریع انجام دهید. گر چه برای گرفتن نتیجه بهتر باید آنها را در آرامش انجام داد.  اما اگر احساس استرس می کنید می توانید این دو تمرین را با هم انجام دهید. بدین ترتیب که درحالی که دستها را در هم گره می کنید از راه بینی یک نفس عمیق بکشید و سپس در زمانی که دستها را از هم دور می کنید نفستان را رها کنید.

تمرین سوم_  می توانید یک احساس خوب را انتخاب نمایید.

نهایتا اینکه (باور داشته باشید یانه) شما می توانید  پاسخ هیجانی به یک تهدید یا یک عامل استرس زا را  خود انتخاب نمایید. گر چه این کار احتیاج به تمرین دارد اما شدنی است. این خودتان هستید که می توانید یک احساس خوب یا یک احساس بد را در مورد یک چیز انتخاب نمایید.  اگر یک احساس خوب درباره برگزاری سخنرانی داشته باشید ، می توانیدخوب سخنرانی کنید. ممکن است در ابتدا این کار غیر ممکن به نظر برسد . چرا که ممکن است حس خوبی نداشته باشید و یا اینکه سایر احساساتتان بر رفتارتان تأثیر منفی بگذارد( احساساتی مثل نگرانی ، غم یا ترس) و ممکن است آنقدر این احساسات قوی باشد که غیر قابل تغییر به نظر برسد. اما واقعیت این است که با تغییر نگرش خود می توانید هیجانات خود را تغییر دهید. این کار آسان نیست اما  امکان پذیر  است.

یک نفس عمیق بکشید واز خودتان بپرسید بهتر است در این سخنرانی در حالت ترس  و وحشت باشم و سخنرانی را خراب کنم و یا آرامش داشته باشم و کارم را درست انجام بدهم.

بعد از این  ،هرگاه قرار است سخنرانی کنید براساس تصمیمی که می گیرید سخنرانی خواهید کرد. خوب ، اگر چنین است  پس چرا به جای نگرانی ، تصمیم نگیرید که از آن موقعیت لذت ببرید ؟

به زودی روزی فرا می رسد که شما از تعداد اندک مخاطبان دلگیر می شوید و دوست دارید برای مخاطبان چند هزار نفری سخنرانی کنید. این یک اطمینان است که بنده به شما می دهم  البته فنون آن را با بیشترین دقت و نکته سنجی در اختیار شما قرار خواهم داد.

من مدرسه سخن را تاسیس کردم . می توانید وارد شوید

آموزشگاه گویندگی و سخنوری موسسه شهریاران سخن (مدرسه سخن)

مدرسه سخن آموزشگاه و مدرسه تخصصی مجریگری و اصول و فنون سخنرانی


سالها با شما و همراه شما هستیم در سایت ایران مجری و باشگاه ایرانمجری. افتخار ماست تا اینبار در سایت سخنوری با شما باشیم.  صدها مقاله مرتبط به فنون سخنرانی و صدها متن سخنرانی و متن مجری گری در پردیس سخن 1400

مدرسه سخن ایران از بهترین مراکز آموزشی در زمینه سخنوری و گویندگی و مجریگری می‌باشد که با مدیریت دکتر فریبا علومی یزدی و مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکنون به آموزش بیش از ۱۰۰۰ مجری و سخنران در کشور اقدام نموده است.
شما می توانید آخرین مقالات و آموزش های مرتبط با فن بیان و سخنوری را در این سایت ببینید . برای ورود به سایت سخنوری کلیک کنید.


آخرین تصاویر از سخنوران و فراگیران مدرسه سخن و نظرات ارزشمند آنها را در قسمت نظرات گوگل مپ ملاحظه فرمایید.

روی لینک زیر کلیک کنید

گوگل مپ : مدرسه سخن ایران تاسیس ۱۳۹۵ آموزش سخنوری ، گویندگی و مجریگری

تنها یک راه برای سخنور شدن وجود دارد !