چگونه عنوان سخنرانی را انتخاب کنیم

سخنوری در کنفرانس ها ويژه سخنرانان
ابزارها
تنظیمات نوشتاری

 انتخاب یک  عنوان مناسب برای سخنرانی می تواند بی تفاوتی شنونده را تبدیل به حس تحسین و همراهی در او نماید.  برای اینکه بهتر بتوانید موضوع سخنرانی تان را انتخاب کنید به مطالب زیر دقت  کنید. توصیه می کنم این مطلب را به همراه دیگر مقالات در کنار هم مطالعه نمایید و بدانید که نکات سخنوری ساده و آسانی را که برای شما مخاطبان فراهم نموده ام در کمتر جایی وجود دارد و این اطمینان به شما داده خواهد شد این نکات ارزشمند می تواند در ارتقاء سخنوری شما بسیار موثر و رهگشا باشد  و زندگی شما را متحول کند چون من اعتقاد دارم سخن گفتن راز موفقیت در همه عرصه هاست.

 ایران مجری/ سرفصل ها / فنون سخنوری ویژه سخنرانان /چگونه  عنوان سخنرانی را انتخاب کنیم؟ از فریبا علومی یزدی

  مسائل مربوط به شنونده

قبل از این که وارد جزییات مطالب شوید ،باید مطمئن شوید که با طبیعت شنونده خود  آشنا هستید. این آشنایی به شما این امکان را می دهد که موضوعی را انتخاب نمایید که مخاطب بتواند با آن رابطه برقرار نماید. این کار به شما این اطمینان را می دهد که می توانید توجه مخاطبان را جلب نمایید و نکاتی که مطرح می کنید نه تنها مورد فهم آنان قرار می گیرد بلکه در خاطرشان نیز می ماند. سعی کنید موضوع متناسب با مخاطب باشد.

فرض کنید در یک سخنرانی  این اختیار به شما داده شده که به دلخواه  درباره یکی از المپیاد ها ی علمی صحبت کنید. اگر مخاطبان شما دانشجویان  سال اولی باشند موضوعی مثل مسابقات المپیاد برایشان جذاب خواهد بود ولی اگر مخاطبین ، تاجران بزرگ و سرمایه گذاران فناوری باشند صحبت از سرمایه گذاری و آینده نگری و همچنین تجربه شرکت های بزرگ در این راستا می تواند توجهشان را بیشتر جلب نماید.

اگر اندکی بیشتر با روحیات وخصوصیات شنونده خود آشنا شوید ،می توانید موضوع سخنرانی را به گونه ای تطبیق دهید که بیشترین تأثیر گذاری را داشته باشد. مثلا می توانید به دانشجویان پیشنهاد بدهید که در یک مسابقه استانی شرکت  کنند و مسلما شرکت در مسابقات حرفه ای در سطح  بین المللی برای آن ها مناسب نخواهد بود .اگر در جمع تاجران صحبت می کنید می توانید  به آنها پیشنهاد بدهید که مرتب به  دیدن نمایشگاه های بین المللی و یا کشوری  فناوری های نوین و ... بپردازند.

دانش و علاقه

اگر موضوعی را که برای سخنرانی انتخاب می کنید موضوعی باشد که از قبل اطلاعات و دانش  زیادی در باره آن دارید  ،در این صورت هم در زمانی که برای تحقیق اختصاص می دهید صرفه جویی کرده اید و هم انگیزه بیشتری در سخنرانی خواهید داشت.

آشنایی قبلی شما با موضوع سخنرانی باعث می شود که حس اعتماد به نفس شما تقویت شود و اگر در آن زمینه تجربه عملی نیزداشته باشید ،می توانید با اشاره به یکی دو مورد از موفقیت های خود ،بر اعتبار خود نیز بیافزایید.

بدیهی است که اگر شما در انتخاب موضوع سخنرانی آزاد باشید بی تردید باید به سراغ موضوعی بروید که به آن علاقمند هستید.

به یاد داشته باشید که شور وشوق شما به دیگران نیز سرایت می کند  و اگر درباره موضوعی سخنرانی می کنید که شما را هیجان زده می کند ، این اشتیاق درونی به شما کمک می کند که مخاطب را نیز  جذب کرده و او را با موضوع درگیر نمایید.

 

همچنین اگر موضوع سخنرانی ،مورد علاقه شما باشد می توانید در صورتی که در طول برگزاری جلسه بحثی پیش بیاید ،به خوبی از نقطه نظرات خود دفاع کنید. به خاطر داشته باشید که همیشه قبل از  پرداختن به موضوع سخنرانی ،ماهیت مخاطب را کاملا بررسی نمایید و با آن آشنا شوید.

اگر شما  به سینمای دهه 1930علاقه مندید ولی مخاطب به هنر معاصر علاقه دارد سعی کنید  موضوعی را انتخاب کنید  که رابطه ای میان این دو برقرار نماید . حتی اگر موضوع سخنرانی از قبل برایتان تعیین شده است ،سعی کنید  سخنرانی را به گونه ای بسط دهید که  موضوع مورد علاقه شما را هم در بر بگیرد . در اینصورت از سخنرانی خود بیشتر لذت خواهید برد. ممکن است مثلا از شما خواسته شود که درباره آینده تکنولوژی تلفن همراه سخنرانی کنید.  اما اطلاعات و علاقه شما به گوشی های آیفون بیشتر است .در این جا شما می توانید به این موضوع هم گریزی بزنید وتنوعی هم به فضای جلسه بدهید.

 

در نظر داشتن هدف

قبل از تمرکز بر موضوع وعنوان سخنرانی ،هدف خود از اجرای سخنرانی را مشخص نمایید.

می خواهید شنوندگان چه چیزی بیاموزند؟

آیا می خواهید یک رفتار فردی را در آن ها تقویت نمایید یا مایلید حمایت آن ها از آخرین پروژه خود را به دست آورید؟

شاید بخواهید یک خبر بد را با کمترین ایجاد ناراحتی به دیگران اطلاع دهید یا یک حادثه ناگوار را با بار مثبت به مخاطب منتقل نمایید.

روشی که برای طرح موضوع انتخاب می کنید  ،فضا و لحن تمام سخنرانی را به شدت تحت تأثیر قرار خواهد داد ،حتی کلماتی که فقط برای عنوان سخنرانی نیز انتخاب می شود ، تأثیر زیادی در جلب توجه شنونده خواهد داشت.  در مجموع ،سخنرانی بر اساس چیزی شکل می  گیرد که شما در عنوان سخنرانی بر آن تأکید دارید.  با انتخاب دیدگاهی مشخص و بنا نهادن سخنرانی بر اساس آن، این فرصت را برای مخاطب خود فراهم می کنید  تا به طور مؤثرتری با موضوع ارتباط برقرار نماید.

مثلا اگر قرار است راجع به تحولات به وجود آمده در زمینه سلامت در سرتاسر جهان سخنرانی کنید بهتر است  تنها در باره  نکات مثبت یا منفی این موضوع بحث کنید ،نه اینکه  هم به جوانب مثبت و هم به ابعاد منفی آن بپردازید. چرا که  اگر در بحث ثبات نظر نداشته باشید و در پایان هم به یک نتیجه گیری  قطعی نرسید ، مخاطب دچار سر درگمی  و آشفتگی خواهد شد. به خاطر داشته باشید که هر گاه می خواهید از مطلبی دفاع کنید باید اطلاعات شما مبتنی بر دلایل و شواهد  کافی ومتقن باشد ، همینطور وقتی می خواهید جوانب منفی موضوعی را مطرح نمایید باید به آمار و اسناد و مثال های  دقیقی استناد نمایید.

به این نکته مهم  ،دقت کنید :

مغز انسان  به چیز های  ناگهانی و ناخواسته ،بیشتر توجه می کند . وقتی قرار است یک خبر ناخوشایند  برای مخاطب  بیان شود انتخاب دقیق مطالب اصلی  می تواند به حسن تعبیر وی کمک نماید ، در غیر این صورت موجب بر آشفتگی شنونده خواهد شد. اگر مدیر برنامه از شما خواسته  تا در قالب سخنرانی  به گروهی مشاوره بدهید  ،سعی کنید شنونده را با تمرکز بر موضوعی نظیر حمایت های  مادی و معنوی ، تحت تأثیر قرار دهید.  مثلا تنها با صحبت درباره دلایل مشکلات مادی شرکت و یا تاکید چند باره براهمیت منافع شرکت نمی توانید انگیزه و اشتیاق چندانی در کارمندان برانگیزید. در نظر داشته باشید  که هدف شما از این سخنرانی تلطیف موقعیت و کاهش خطرات بالقوه ناشی از نارضایتی کارمندان از شرایط موجود  می باشد.بنابر این باید کلمات را به گونه ای شفاف بیان نمایید که حس خوش بینی را به جمع القا نماید.

 

نکات پایانی

هر گاه می خواهید موضوعی راانتخاب کنید از زاویه دید مخاطب به آن موضوع بنگرید. ببینید که هدف شما از یک سخنرانی  این است که چه مطلبی را به شنونده بیاموزید و با چه وسیله ای باید این کار را انجام بدهید؟

دقت کنید تا بفهمید که آیا ابزاری مانند تصاویر یا برگزاری مسابقه می تواند به شما کمک نماید؟

به یاد داشته باشید که سطح تمرکزشنونده بلافاصله پس از شنیدن مقدمه به سرعت افت می کند ، بنابر این هرگز  سعی نکنید که در سخنرانی خود از واژه های تخصصی یا اصطلاحات فنی دشوار در عنوان سخنرانی خود  استفاده نمایید. در عوض سعی کنید در عنوان موضوع از واژه ها و کلمات قابل فهم استفاده کنید تا بتوانید توجه مخاطب  را تا پایان سخنرانی حفظ نمایید. در نهایت وقتی سخنرانیتان آماده شد برای اطلاع از  میزان روانی و قابل فهم بودن بحث ،آن را در جمع دوستان یا همکاران خود مطرح کنید و در صورت  مبهم بودن مطلبی ، آن را اصلاح نمایید.

هنگامی که در سخنرانی سعی می کنید که به همه نکات بپردازید و چیزی را از قلم نیاندازید یادتان باشد پایان جلسه زمان کوتاهی را باید به بخش پرسش و پاسخ اختصاص دهید و این یکی از مشخصه های بزرگ یک سخنرانی موفق به شمار می رود.

 

آموزشگاه گویندگی و سخنوری موسسه شهریاران سخن (مدرسه سخن)

مدرسه سخن آموزشگاه و مدرسه تخصصی مجریگری و اصول و فنون سخنرانی


سالها با شما و همراه شما هستیم در سایت ایران مجری و باشگاه ایرانمجری. افتخار ماست تا اینبار در سایت سخنوری با شما باشیم.  صدها مقاله مرتبط به فنون سخنرانی و صدها متن سخنرانی و متن مجری گری در پردیس سخن 1400

مدرسه سخن ایران از بهترین مراکز آموزشی در زمینه سخنوری و گویندگی و مجریگری می‌باشد که با مدیریت دکتر فریبا علومی یزدی و مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکنون به آموزش بیش از ۱۰۰۰ مجری و سخنران در کشور اقدام نموده است.
شما می توانید آخرین مقالات و آموزش های مرتبط با فن بیان و سخنوری را در این سایت ببینید . برای ورود به سایت سخنوری کلیک کنید.


آخرین تصاویر از سخنوران و فراگیران مدرسه سخن و نظرات ارزشمند آنها را در قسمت نظرات گوگل مپ ملاحظه فرمایید.

روی لینک زیر کلیک کنید

گوگل مپ : مدرسه سخن ایران تاسیس ۱۳۹۵ آموزش سخنوری ، گویندگی و مجریگری

تنها یک راه برای سخنور شدن وجود دارد !