خبرنامه ایران مجری /شماره 10 /شهریور/90

خبرنامه
تنظیمات نوشتاری

به همه کسانی که به تازگی به عضويت سايت در آمده اند خوش آمد می گويم. باعث خوشحالی است که شما با ما هستيد.

این خبر نامه با مطالب جالبی در مورد " شنونده خوب بودن برای ارتقاء مکالمه و ارتباطات موثر " در دید شما قرار دارد. امیدوارم این نکات عملی که در جهت ارتباطات موثر به رشته تحریر درآمده است مورد قبول  شما عزیزان واقع گردد.همچنین مجموعه دکلمه های زیبا را در گالری صوتی تقدیم شما می دارم.

خوب توجه کردن برای شنونده ای بهتر بودن:

مردم دوست دارند که در ارتباطاتشان خوب و مطمئن به نظر آيند و اينکه بتوانند پيامشان را به مخاطب انتقال داده و همچنين به طرف مقابلشان بفهمانند که متوجه صحبت های او شده اند . مردم به ندرت می دانند که گسترش مهارت هاي  شنونده ی خوب بودن ، از چه اهميتی برخوردار است.

گوش دادن تقريبا  %50   يک ارتباط را تشکيل می دهد. پس چرا  آنطور که بايد و شايد اهميت چندانی به اين بخش از مکالمه داده نمی شود؟ من فکر می کنم که بخشی از جواب به اين سوال ، به اين مربوط می شود که شنيدن امری ديدنی و قابل رويت نيست. فعاليتی در درون ماست. اگر مردم در حال گوش دادن به صحبت هايمان هستند، ما اينطور تصور می کنيم که هر آنچه به مخاطبمان می گوييم خوب و مناسب بوده و آنها در حال گوش دادن و توجه به کلام ما هستند.

ولی این به ندرت اتفاق می افتد. به جای آن اکثر مردم در حين گوش دادن احساس خواب آلودگی می کنند و در تفکرات خودشان سير می کنند. شما هم ممکن است همين کار را زمانی که شنونده هستيد انجام دهيد. در واقع تلاش و تعهد زيادی برای شنونده ای خوب بودن لازم است.  دانش اينکه بدانيد به چه مطلبی گوش می دهيد نيز ضروری است.

اجازه دهيد توضيحات بيشتری را درباره اينکه چه کارهايی بايد انجام دهيد تا شنونده ی خوبی به نظر آييد در اختيارتان بگذارم.

3 دليل اصلی برای اينکه مردم در حين گوش دادن دچار حواس پرتی می شوند عبارتند از:

1_ حواس پرتی های درونی.

بسياری از مردم با تفکرات درونی خود دچار سردرگمی می شوند، برای مثال، " قبل از اينکه از خانه خارج شوم اجاق گاز را خاموش کردم؟ " يا احساس جسمانی مثل درد، سردرد يا سستی يا احساس هايی نظير بيماری، خستگی و ناراحتی.

2_ حواس پرتی های بيرونی.

بعضی از مردم توسط اتفاقی که اطرافشان می افتد دچار حواس پرتی می شوند، برای مثال، حرارت اتاق، اينکه مردم چه لباسی پوشيده اند، سر و صدا و اتفاقاتی اين چنين.

3_ تفکرات و انديشه ها.

شايد بزرگترين حواس پرتی ما اين است که موضوع صجبت درباره چيست. زمانی که شخصی در حال صحبت کردن است، ما شروع به گوش دادن و بعد شروع به تفکر کردن درباره  موضوع صحبت می کنيم. شروع به تفسير کردن می کنيم، تجزيه و تحليل می کنيم، به پيشنهاداتی که می توانيم بدهيم فکر می کنيم، جواب های ممکن را بررسی می کنيم، به داستان های مشابه ای که خودمان تجربه کرده ايم می انديشيم، به ياد خاطرات مشابه می افتيم، به مواردی که کاملا متفاوت از موضوع بحث است می انديشيم، به راه حل های ممکن فکر می کنيم...يا به اين فکر می کنيم که بعد از اتمام صحبت های شخص مخاطب چه بگوييم.

آيا اين گوش دادن است؟

بعضی افراد داستان ها، نظرات و يا تصميمات خود را در حين صحبت های شما مطرح می کنند و مسير صحبت به طور کلی تغيير می کند. موضوع صحبت تغيير می کند و شما نمی توانيد نکاتی را که می خواستيد بگویید ، بيان کنيد. حتی ممکن است شخص مقابل  راه حل هايی را به شما ارائه دهد در حالی که شما به راه حل نياز نداريد!

بعضی افراد به اينکه بايد مهارت های گوش دادن را در خود تقويت کنند اعتقادی ندارند. در حالی که بايد بدانند که وقتی که شخصی در حال صحبت است چه کارهايی بايد بکنند و چه پاسخ هايی بايد بدهند. در اينجا نکاتی را برای گسترش توانايی توجه و گوش دادن به صحبت های ديگران آورده ايم.مجریان میزگرد می توانند از این نکات بهره کافی را ببرند.

پيش نيازهای لازم برای پاسخ مناسب دادن عبارتند از:

  • اين اطمينان را به مخاطبتان بدهيد که کاملا به صحبت های او گوش می دهيد.
  • اين اطمينان را به مخاطبتان بدهيد به صحبت های او از ابتدا تا انتها توجه می کنيد.
  • تا زمانی که مخاطبتان در حال صحبت است، کلام او را قطع نکنيد.
  • توجه داشته باشيد که چه چيز به ذهنتان وارد می شود. به محض اينکه با افکارتان دچار سردرگمی شديد، تلاش کنيد که تفکرات ديگر را از سر بيرون کرده و به موضوع صحبت برگرديد و به مخاطبتان گوش دهيد.
  • خيلی افراد به هيچ چيز خاصی گوش نمی دهند، بنابراين گوش دادن را به دو بخش مهم تقسيم کنيد.
  1. مهمترين نکته ای که شخص مقابل قصد دارد به شما انتقال دهد.
  2. حالت پيام، برای مثال، آيا حالت پيام با بی ميلی، با تلخی، باشادی، با نا اميدی، با خرسندی و يا با ناراحتی است؟
  • درباره اينکه چه جيزهايی شما را شنونده ی خوبی جلوه می دهد فکر کنيد و آگاه باشيد. به طور معمول چه موضوعاتی حواستان را پرت می کند ؟ فکرتان شما را به کجا می برد؟ هر چند وقت يکبار دچار حواس پرتی می شويد؟ فقط بر طبق عاداتتان عمل نکنيد.
  • محيط خوبی را برای توجه کردن و گوش دادن مهيا کنيد. برای مثال:

الف) اگر می دانيد که شخصی می خواهد موضوع مهمی را به شما بگويد و زمانی که در حال انجام کار مهمی هستيد و يا احساس خستگی می کنيد و يا گفتگوی طولانی را داشته ايد، قصد صحبت با شما را دارد، می توانيد صحبت هايتان را به فرصت مناسب ديگری موکول کنيد. می توانيد از عبارتی نظير، " دوست دارم بتوانم با تمام توجه به صحبت هايت گوش دهم، اما در اين لحظه می دانم که با فرصت کمی که در اختبار دارم نمی توانم حواسم را تمام و کمال جمع کنم، می توانيم برای ساعت 3 بعد از ظهر با هم صحبت کنيم؟ "

ب) اگر فکر می کنيد در محيط پر سر و صدا دچار حواس پرتی می شويد، محيطی آرام را برای صحبت کردن انتخاب کنيد، می توانيد بگوييد " می دانم موضوعی که می خواهی راجع به آن صحبت کنی اهميت زيادی دارد اما فکر می کنم گوش دادن به صحبت هايت در اين مکان شلوغ کار سختی است، اگر امکان دارد به محيط آرام تری برويم تا بتوانم بهتر به حرف هايت گوش دهم. "

ج) اگر گرسنه هستيد و هنوز نهار ميل نکرده ايد و توجه تان به نهار است، ابتدا غذا ميل کنيد و بعد به مکالمه بپردازيد.

بعد از اينکه تمام مراحل مذکور را پشت سر گذرانديد قدم بعدی اين است که چگونه پاسخ دهيد.

بعضی افراد بر اين باورند که " گوش دادن بسيار سخت تر از آن چيزی است که تصور می کردند. "  به هر حال مهارتی است که با تمرين گسترش پيدا می کند.

نکته ی آخر.

گاهی اوقات وقتی در حال گوش دادن هستيم به آنچه گفته می شود فکر نمی کنيم، به جای آن هر طور که دوست داريم تعبير و تفسير می کنيم. يکی از رايج ترين تعابيری که از گفته ی ديگران  می کنيم انتقاد است. گاهی اوقات حتی اگر مخاطبمان قصد انتقاد کردن ندارد، ما با ديد انتقاد به خودمان صدمه می رسانيم.

با اين کار به رابطه مان در محيط کار و يا منزل صدمه می رسانيم.

فريبا علومی يزدی/شهریور 90 /تهران

 


 

راهکارهای عملی خوبی در مورد پرستیژ گوش دادن: " چگونه گوش فرا دهیم تا شخصی مودب نامیده شویم" وجود دارد . علاوه بر آن 6 رهنمود برای پرورش مهارت گوش دادن نیز می تواند برای علاقه مندان به فنون ارتباطات و مکالمه با دیگران مورد استفاده قرار گیرد.

از گوش دادن هايتان لذت ببريد و تجربياتتان را در اختيارم بگذاريد.شما براي اينكه يك مجري يا سخنور خوب باشيد ابتدا بايد يك هنرمند چيره دست در برقراري ارتباط با ديگران و مردم باشيد.

گاهی به خود یاد آور شوید که ملاقات با افراد جدید می تواند حائز فواید زیادی برای شما باشد . با افراد جالبی برخورد خواهید کرد، اطلاعات جدیدی بدست آورده و دوستان جدیدی پیدا خواهید کرد همچنین این ارتباطات، قرارداد های تجاری را نیز به دنبال خواهد داشت .

 

 

 

*خبردار شدیم :

 

 

اولین همایش توسعه دهندگان پروژه های مسکن و ساختمان ایران با حضور وزیر سابق و وزیر اسبق و شهرداران و انبوه سازان در هتل المپیک تهران برگزار گردید.

 

نخستين همايش توسعه‌دهندگان پروژه‌هاي مسكن و ساختمان ايران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، همايش توسعه دهندگان پروژه‌هاي مسكن و ساختمان ايران، امروز 31 شهريورماه در هتل المپيك آغاز به كار كرد.

قرار است همایش توسعه دهندگان پروژه های مسکن و ساختمان ایران بعد از ظهر جمعه 1 مهر 90 با بازدید از بزرگترین کارگاه ساختمانی کشور و روش های صنعتی سازی ساختمان در شهرجدید پرند به کار دو روزه خود پایان دهد .

 

   

 

 


 

 

 

*خبردار شدیم :

فعالان و مدیران عرصه زنان و خانواده در هفته دولت با محمود احمدی​نژاد رییس جمهور دیدار کردند. هر چند این دانش آموزان اشک رییس جمهور را درآوردند ؛

ولی در ادامه فریبا علومی یزدی رییس جمهور  را خنداند.

خبرگزاری خبرآنلاین تیتر زد " گریه و خنده احمدی​نژاد در مراسم امروز فعالان عرصه زنان

 

 *خبر دار شدیم :

سومین المپیاد علمی دانشجویان دانشگاه های علوم پزشکی ایران به میزبانی دانشگاه تهران انجام پذیرفت.

در هفتمین روز برگزاری سومین المپیاد علمی دانشجویان

مراسم اختتامیه با تقدیر از دانشجویان برگزیده برگزار شد
اين مراسم روز پنج شنبه 24 شهريور، با حضور دكتر لاريجاني، رييس دانشگاه علوم پزشكي تهران و رييس سياستگذاري وزارت بهداشت، دكتر محققي، معاون آموزشي وزارت بهداشت و دكترها ايزدي، يعقوبي و گرشاسبي به ترتيب روساي دانشگاه‌هاي علوم پزشكي شيراز، تبريز و شاهد و نيز جمعي از دانشجويان سراسر كشور برگزار شد، از نفرات برتر و گروه‌هاي برتر چهار حيطه علمي اين المپياد تقدير شد.
اين مراسم  با پخش سرود جمهوري اسلامي و با تلاوت قرآن توسط دكتر رحماني قاري برجسته بين المللي كشورمان آغاز شد،
در ادامه نيز مراسم انتقال پرچم ميزباني از دانشگاه علوم پزشكي تهران به دانشگاه علوم پزشكي تبريز برگزار شد و دكتر لاريجاني پرچم المپياد را به دكتر يعقوبي تحويل داد.
اجراي هنري دو آهنگ توسط گروه آواي دستان در ادامه مراسم اختتاميه شور و حال خاصي را در فضاي سالن همايش‌هاي رازي در پرديس همت ايجاد كرد.
اهداي جوايز به برگزيدگان چهار حيطه مختلف سومين المپياد علمي دانشجويان سراسر كشور بخش پاياني اين مراسم باشكوه بود که با اجرای زیبای فریبا علومی یزدی همراه بود.

دانشگاه علوم پزشکی تبریز میزبان چهارمین المپیاد علمی دانشجویان است.

   

 


 

 

- جاده مورد علاقه شما: اهواز به خرم آباد برای دیدن خانواده ام و برعکسش خرم آباد به اهواز که حالم گرفته میشه .البته همین که تابلو به خوزستان خوش آمدید رو می بینم  و صدای نیمبونه را می شنوم سی خوم می پرسم سی چی من لرم؟

نفس باد صبا سی خوم و خوت / خوشی و گشت و صفا سی خوم و خوت / بدی و رنج و عزا سی دشمنت / بهترین روز خدا سی خوم و خوت

برای خواندن متن کامل مصاحبه جناب آقای شهرام ملکی نیا عالم و مجری منتخب ایشان در آبان ماه ، اینجا را کلیک کنید.


 

  • از سرکار خانم اعظم شموسی شاعر گرانقدر ایران زمین بابت ارسال کتاب شعر خویش به نام " منهای تردید " بی نهایت سپاسگزارم.

« به تو ایمان دارم! به مهربانیت! به دستی که با مهر به سویم دراز کرده ای ، از لحظه میلادم.

تو را باور دارم! با ایمان ناب، منهای تردید.»

  • از موسسه قرآنی نفیس ماندگار و شاعر گرانقدر جناب سید مجید یوسف بیک بابت هدیه کتاب شعرشان با نام "اشعار سید" تقدیر و تشکر می نمایم.

«از  پس آن  مژگان تیر   چنان  بر  من زد     که دهان بسته نشستم سر راهش به سکوت

منظر چشم من از فیض رخش خالی بود     باشد آن روز که  وصلش  بچشم  در  ملکوت»


 

گزیده نامه های رسیده :

بنام خدا
با سلام و عرض ادب و احترام حضور مجری توانمند و با ذوق سر کار خانم فریبا علومی یزدی

با آرزوی قبولی طاعات و عبادات شما در ماه میهمانی خدا صدای ماندگار شما در فایل صوتی به مناسبت عید سعید فطر را با اشتیاق تمام گوش دادیم و لذت بردیم . تحسین همگان را بر انگیخت . برای ما که ماه ها بود تلاش میکردیم گوشه ای از اجراهای زیبا شما رو بینیم خیلی هیجان داشت . اجرا ی زیبای شما به زبان عربی برای خانمم ( خانم .......... ) که معاون پرورشی دبیرستان و داور مسابقات قرآن دانش آموزان در شهرستان هستند و البته مجری گری هم میکنند خیلی جذابیت داشت و تحسین بر انگیز بود . باز هم بخاطر این سایت زیبا ، ارزشمند و فاخر از شما تشکر میکنیم.

Dear Fariba

this is Ali Rezai from Melbourne Australia. you may remember me.
First with  great pleasure  i would like to thank you for assisting me and gave me some advise in regarding how good i can perform as an announcer.let me tell you with your assistance i did one my best performance on the great function that i was the host. perhaps among one the biggest gathering of all afghan has had so far Melbourne. all the Video are available in you-tube site. just type  Mohaqiq in Melbourne. all of the clip is there. if you had any chance please have a look and for sure i would appreciate  your comment.

 

Dear ali reza

This is fariba olumi yazdi, from Tehran, Iran replying. It’s a great pleasure for me to hear this terrific news. Unfortunately I couldn’t watch your video because I don’t have access you-tube  Site. Thanks for your appreciation, I hope you be successful during your life.

Best regards

MC.F.O.YAZDI


درود بانو فریبای عزیزم
این شعر مرا خیلی خیلی صمیمانه و زیبا نوازش کرده بودید، ممنونم عزیز جان.
امیدوارم با تمام زیبایی ها همراه بمانید و با هم نزدیک تر شویم.
با محبت بسیار
نادیه

خانم نادیه فضل شاعر و نویسنده ی خوش قریحه ی کشور افغانستان  سراینده شعر زیبای "بهار آرزو ها". این شعر زیبا را در گالری صوت بشنوید.

 

مهم نیست که چه چیزی می بخشیم. بلکه مهم این است که در بخشایش ما چه اندازه عشق وجود دارد.


تا خبرنامه بعدی، مراقب مکالمه های خود باشيد، بر ديگران تاثير خوب بگذاريد و از مکالمات خود لذت ببريد.


 

آموزشگاه گویندگی و سخنوری موسسه شهریاران سخن (مدرسه سخن)

مدرسه سخن آموزشگاه و مدرسه تخصصی مجریگری و اصول و فنون سخنرانی


سالها با شما و همراه شما هستیم در سایت ایران مجری و باشگاه ایرانمجری. افتخار ماست تا اینبار در سایت سخنوری با شما باشیم.  صدها مقاله مرتبط به فنون سخنرانی و صدها متن سخنرانی و متن مجری گری در پردیس سخن 1400

مدرسه سخن ایران از بهترین مراکز آموزشی در زمینه سخنوری و گویندگی و مجریگری می‌باشد که با مدیریت دکتر فریبا علومی یزدی و مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکنون به آموزش بیش از ۱۰۰۰ مجری و سخنران در کشور اقدام نموده است.
شما می توانید آخرین مقالات و آموزش های مرتبط با فن بیان و سخنوری را در این سایت ببینید . برای ورود به سایت سخنوری کلیک کنید.


آخرین تصاویر از سخنوران و فراگیران مدرسه سخن و نظرات ارزشمند آنها را در قسمت نظرات گوگل مپ ملاحظه فرمایید.

روی لینک زیر کلیک کنید

گوگل مپ : مدرسه سخن ایران تاسیس ۱۳۹۵ آموزش سخنوری ، گویندگی و مجریگری

تنها یک راه برای سخنور شدن وجود دارد !