مدلی برای توصیف روش تولید صحبت

کنار آمدن با تغییرات
ابزارها
تنظیمات نوشتاری

مدلی برای توصیف روش تولید صحبت:

تقریبا تمام تکنیکهای ترکیب و تشخیص صحبت بر اساس مدل تولید صحبت انسان که در شکل شماره ۳ نشان داده شده ‏است ایجاد شده‌اند. بیشتر صداهای مربوط به صحبت انسان به دو دسته‌ی صدادار۴‏‎ ‎و سایشی۵‏‎ ‎تقسیم می‌شوند. اصوات ‏صدادار وقتی که هوا از ریه‌ها و از مسیر تارهای صوتی به بیرون دهان یا بینی رانده می‌شوند ایجاد میگردند. تارهای ‏صوتی دو رشته‌ی اویخته از بافت هستند که در مسیر جریان هوا کشیده شده‌اند. در پاسخ به کشش ماهیچه‌ای متفاوت تارهای ‏صوتی با فرکانسی بین ۵۰ تا ۱۰۰۰هرتز ارتعاش می‌کنند که باعث انتقال حرکتهای متناوب هوا به نای می‌شود. در شکل ‏شماره ۳ اصوات صدادار با یک مولد پالس ترِین۶‏‎ ‎با پارامتر قابل تنظیم پیچ (فرکانس پایه‌ی موج صوتی) نشان داده شده ‏است‎. ‎

 


در مقایسه، اصوات سایشی به صورت نویز تصادفی و نه حاصل از ارتعاش تارهای صوتی به وجود می‌ایند. این حادثه ‏زمانی رخ می‌دهد که تقریبا جریان هوا به وسیله‌ی زبان و لبها یا دندانها حبس می‌شود که این امر باعث ایجاد اغتشاش هوا ‏در نزدیکی محل فشردگی می‌گردد. ‏

تئوری و نحوه تولید‎:

 

‎ وقتی کسی صحبت می کند هوای داخل ششها از میان دو پرده نازک در نای به تمام تارهای صوتی عبور می کند این دو ‏پرده نازک که مرتعش شده و هوا را جبهه جبهه، کپه کپه ‏‎به بیرون می فرستد. در هر ثانیه صدها و گاهی اوقات هزاران ‏جبهه هوا‎ ‎ساخته می شود بطوریکه هوا بین گلو و دهان با مکانیزم لوله ها ی صوتی مرتعش می شود این ارتعش تحت تاثیر ‏چگونگی قرار گرفتن زبان،دندانها، لب و سایر عوامل قرارمی گیرد .این هوای مرتعش باعث تغییرات جزئی در اطراف ‏شخص صحبت کننده می شود که به ان صوت می گوییم‎.



آزمایش ساده‎ :

‎ یک پر خیلی کوچک را با نخ ابریشمی اویزان کنید و در مقابل دهان خود قراردهید دقت کنید که در موقع صحبت چگونه پر ‏هماهنگ با کلمات مخصوصا برای کلماتی با تغییرات اوایی بیشتر مانند ‹‹پوپک›› حرکت می کنند.

البته برای تغییرات فشاری بزرک حرکت می کند اغلب تغییرات چنان سریع و پیچیده هستند که پر نمی تواند هماهنگ با ان ‏حرکت نماید‎.

‎ نفس کشیدن اصولی مهم ترین جنبه صدای حرفه ای مجریان صحنه وگویندگان رادیو وتلویزیون است . چرا که انرژی صدای افراد به نحوه تنفس انها بستگی دارد.



  • اگر در منبع انرژی صدا مشکلی ایجاد شود قاعدتا به تمام صدا اسیب وارد خواهد شد. مثل این می ماند که بخواهید با تلفن موبایل خود با دیگران تماس بگیرید در حالیکه باتری تلفن شما تمام شده است. صدای با کیفیت بالا هم به نفسی پر از انرژی نیاز دارد.
  • تنفس درست باید از بخش پائین دیافراگم شروع شود: با هر دم معده کاملا منبسط و در هر بازدم معده باید منقبض شود. برای تمرین روش تنفس، روی زمین به پشت دراز بکشید و روی شکم خود کتابی را قرار دهید. اگر با هر دم کتاب بلند شد و با هر بازدم کتاب پائین امد، شیوه تنفس شما درست است.

 


 

در همین مورد:

آموزشگاه گویندگی و سخنوری موسسه شهریاران سخن (مدرسه سخن)

مدرسه سخن آموزشگاه و مدرسه تخصصی مجریگری و اصول و فنون سخنرانی


سالها با شما و همراه شما هستیم در سایت ایران مجری و باشگاه ایرانمجری. افتخار ماست تا اینبار در سایت سخنوری با شما باشیم.  صدها مقاله مرتبط به فنون سخنرانی و صدها متن سخنرانی و متن مجری گری در پردیس سخن 1400

مدرسه سخن ایران از بهترین مراکز آموزشی در زمینه سخنوری و گویندگی و مجریگری می‌باشد که با مدیریت دکتر فریبا علومی یزدی و مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکنون به آموزش بیش از ۱۰۰۰ مجری و سخنران در کشور اقدام نموده است.
شما می توانید آخرین مقالات و آموزش های مرتبط با فن بیان و سخنوری را در این سایت ببینید . برای ورود به سایت سخنوری کلیک کنید.


آخرین تصاویر از سخنوران و فراگیران مدرسه سخن و نظرات ارزشمند آنها را در قسمت نظرات گوگل مپ ملاحظه فرمایید.

روی لینک زیر کلیک کنید

گوگل مپ : مدرسه سخن ایران تاسیس ۱۳۹۵ آموزش سخنوری ، گویندگی و مجریگری

تنها یک راه برای سخنور شدن وجود دارد !