مثنوى‏ها - سابقه مثنوى ناظر و منظور در ادبيّات فارسى يا عربى

بخش دوّم: نقد و تحلیل آثار وحشی بافقی
ابزارها
تنظیمات نوشتاری

مثنوى‏ها

 

سابقه مثنوى ناظر و منظور در ادبيّات فارسى يا عربى

مثنوى ناظر و منظور پس از طرح بكر و هنرمندانه ديوان شمس تبريزى به وسيله مولوى با درونمايه عشق الهى به شعر كشيده شده است. تمايل دو شاهزاده همجنس نسبت به هم، تمايلى است به سوى وحدت و عشق الهى كه در آثار وحشى نمايانگر است:

 

خوشا صحراى عشق و وادى او      خوشا ايّام وصل و شادى او

 

چنان هجرى كه وصل انجام باشد

بود خوش، گرچه خون‏آشام باشد



*ديوان: 477

آنچه كه در شعر وحشى جلوه‏گرى مى‏كند پويايى و تحرّك انسانهايى است كه وى خلق مى‏كند و همين امر شخصيّت قهرمانان فردوسى را به ذهن تداعى مى‏نمايد كه «هفت‏خوان» مشكلات و مسايل را پشت سر مى‏گذارند و نهايتا قهرمانان سرافراز و سربلند به مقصد و مقصود مى‏رسند و آرزوى ديرينه يعنى عدل و آزادى تحقّق مى‏يابد:

 

چو شد القصّه شاه مصر «منظور»

به عالم عدل و دادش گشت مشهور

 

به ناظر داد آيين وزارت

چو از دورش به شاهى شد بشارت

 

در گنجينه احسان گشادند

به عالم داد عدل و داد دادند[1]




ديوان: 488

 


[1]×. كلّيّات ديوان وحشى بافقى، به كوشش نعمت احمدى، انتشارات گلشايى، سال 1361، بى‏جا: بيست.

آموزشگاه گویندگی و سخنوری موسسه شهریاران سخن (مدرسه سخن)

مدرسه سخن آموزشگاه و مدرسه تخصصی مجریگری و اصول و فنون سخنرانی


سالها با شما و همراه شما هستیم در سایت ایران مجری و باشگاه ایرانمجری. افتخار ماست تا اینبار در سایت سخنوری با شما باشیم.  صدها مقاله مرتبط به فنون سخنرانی و صدها متن سخنرانی و متن مجری گری در پردیس سخن 1400

مدرسه سخن ایران از بهترین مراکز آموزشی در زمینه سخنوری و گویندگی و مجریگری می‌باشد که با مدیریت دکتر فریبا علومی یزدی و مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکنون به آموزش بیش از ۱۰۰۰ مجری و سخنران در کشور اقدام نموده است.
شما می توانید آخرین مقالات و آموزش های مرتبط با فن بیان و سخنوری را در این سایت ببینید . برای ورود به سایت سخنوری کلیک کنید.


آخرین تصاویر از سخنوران و فراگیران مدرسه سخن و نظرات ارزشمند آنها را در قسمت نظرات گوگل مپ ملاحظه فرمایید.

روی لینک زیر کلیک کنید

گوگل مپ : مدرسه سخن ایران تاسیس ۱۳۹۵ آموزش سخنوری ، گویندگی و مجریگری

تنها یک راه برای سخنور شدن وجود دارد !