مصاحبه باسمیراسادات رسولی مجری صحنه

مصاحبه ها . مجریان صحنه ایران
ابزارها
تنظیمات نوشتاری

و خدایی که در این نزدیکی است.لای این این شب بوها... پای آن کاج بلند.......

سلام، درود و احترام به همه دوستان به خصوص مخاطبان فهیم و فرهیخته سایت ایران مجری.

خانم رسولی در مورد خودتون بگین، تحصیلاتتون؟ سنتون؟ اصالتتون؟

من سمیراسادات رسولی هستم.متولد 14 دیماه 1359، اصالتا اهل کاشمر(استان خراسان رضوی) هستم و ساکن تهران. دوره ی کارشناسی روانشناسی رو در دانشگاه الزهرا(س) گذروندم و الان حدودا 2 سالی هست که مدرک کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی رو از دانشگاه تهران گرفتم.

 

 در همین مورد: سمیرا سادات رسولی مجری صحنه + ویدئو

در دوران تحصیل چطور دانشجویی بودین؟اولویت براتون چی بود؟

در دوران تحصیلی به عنوان دانشجوی ممتاز و نمونه انتخاب می شدم، اما جزو دانشجویانی نبودم که فقط به درس بپردازم بلکه در کنار تحصیل، به مسائل فرهنگی اجتماعی هم علاقه زیادی داشتم و همین باعث شد که اولین تجربه اجرای رسمی رو در یک برنامه دانشگاهی داشته باشم و در معاونت فرهنگی اجتماعی همین دانشگاه، مشغول به کار بشم. حدودا 10 سالی میشه که مسوول کانونهای فرهنگی هنری اجتماعی دانشگاه الزهرا(س) هستم. در کنار علاقه به فعالیتهای فرهنگی هنری و با توجه به رشته تحصیلی ام به عنوان مدرس مهارتهای زندگی هم کار می کنم و در تالیف کتبی چون ارتباط موثر، مدیریت استعدادها و سایر موضوعات مربوط به روانشناسی همکاری داشته ام و در این زمینه 2 مقاله علمی پژوهشی در مجلات معتبر داخلی و خارجی به چاپ رسوندم.

پس اولین تجربه اجراتون در دوران دانشجویی شکل گرفت؟ چطور به توانایی اجرا در خودتون پی بردید؟

در طول دوران کودکی و نوجوانی به اقتضای شغل پدرم در شهرهای مختلفی زندگی کردم و در هر شهری که وارد می شدیم عضو کانون پرورشی کودکان ونوجوانان می شدم. این مراکز رو خیلی دوست داشتم چون می تونستم راحت برای بقیه کتاب شعر و داستان بخونم و برنامه اجرا کنم .هیچ وقت یادم نمی ره تو خونه یه ضبط صوت قرمز کوچیک داشتیم که تابستونا دوست صمیمی من می شد.کارم این بود که یه کتاب انتخاب می کردم و 2خواهر و یه برادر کوچیکم رو جمع می کردم و من می شدم گوینده و قصه گو و اونا می شدن شخصیتهای قصه و باهم کتاب رو به صورت یه نوار کاست قصه، ضبط می کردیم . عیدها و تابستونها هم که با اعضای خانواده پدر و مادرم جمع می شدیم. من کارگردانی برنامه های هنری و اجرای اون رو برای بقیه به عهده داشتم. از اول به ادبیات هم علاقه مند بودم معمولا توی کلاس انشا و داستان نویسی ام از بقیه بهتر بود. در طول دوران پیش دانشگاهی، دوره های حافظ خوانی رو که مدرسه برام گذاشته بود رو گذروندم و به عنوان نفر اول المپیاد ادبی دانش آموزان مقام آوردم.در مدرسه هم به عنوان مجری جشن ها و برنامه های مناسبتی کار می کردم. همه این اتفاقات در دوران بچه گی و نوجوانی باعث شد تا علاقه من به اجرا که هم به نوعی بازیگری، نویسندگی و ادبیات رو در خودش داشت تا الان حفظ بشه و بخوام که تقویتش کنم و البته بعد از آشنایی با سایت ایران مجری واستاد توانمند و نازنینم سرکار خانم علومی به عنوان یک شغل و حرفه بهش نگاه کنم.

گفتین روانشناسی خوندین، رشته تحصیلی شما در اجرا چه کمکی به شما می کنه؟

خوب مسلما روانشناسی در امر اجرا و گویندگی نقش بسزایی دارد. مولفه های فنون ارتباط موثر، کنترل استرس ، اعتماد به نفس ، هوش هیجانی و نگرش مثبت و مهارتهای زندگی و ... همه و همه در امر اجرا سهیم هستند.نکته مهم در این زمینه این است که فقط به دانستن آنها اکتفا نکنیم بلکه این مهارتها را در هر اجرا تمرین ونهادینه کنیم. باید اجرای خود را بازنگری کرده و ایرادات آن را برطرف کنیم.

به عنوان یک روانشناس، چگونه می شود استرس های اجرا را کنترل کرد؟

خوب از روشهای زیادی می توان برای این موضوع استفاده کرد. یک سری روشهای کوتاه مدت وجود دارد و یک سری روشهای بلند مدت.

از روشهای بلند مدت می توان به ورزشهای هوازی و آرمیدگی یا relaxation اشاره نمود . برای کار اجرا اولین مورد، آمادگی و پیش بینی قبل از اجراست. یعنی من بدانم که مخاطبان من در برنامه چه کسانی هستند. و چگونه می توانم با آنان وارد ارتباط شوم و با چه زبان مشترکی ارتباط موثر بین ما می تواند به بهترین وجه ممکن برقرار شود. مورد بعدی خواب خوب وتنفس مناسب قبل از اجراست که کمک شایان توجهی می کند . البته مهمتر از همه اینها باور و اعتقادی است که من اول به خدا و بعد به خودم دارم و باید ایمان داشته باشم که این کار را به بهترین شکل انجام می دهم یا همان اعتماد به نفس که بسیار مهم است.

مهمترين عامل ماندگاري يك مجري از ديد شما چیه؟

به غیر از نقش خدا که همیشه پررنگ ترین هست، میتونم به این مسئله اشاره کنم که میزان صداقت شما در اجرای برنامه در تاثیر گزاری شما بین مخاطبینتون بسیار اهمیت داره. باید توجه کرد که مخاطبین رو در روی شما باهوش و نکته سنج هستن، اگر با مردم باشي و خودت را از آنها جدا نكني بدون شک ميتواني ماندگار باشي..

بيشتر در چه زمينه هايي مطالعه داريد؟

بیشتر در عرصه روانشناسی اما سعی می کنم در زمينههاي دیگری هم مطالعه کنم از جمله رمان، جامعهشناسي، ادبیات و... اما این روزها بيشتر فضاي مجازی را ترجيح ميدهم، چراكه يك مجري بايد اطلاعاتش به پهناي يك اقيانوس و عمق يك بند انگشت باشد. و از همه مهمتر این فضا قابلیت دسترسی بیشتری داره.

با توجه به اينكه شما هم در رادیو و هم به عنوان مجری صحنه تجربه دارین، فرق بين مجري و گوينده از نگاه شما چيست؟

مجري متكي به متن نيست در حالي كه. گوينده، متكي به متن است، در اجرای صحنه علی رغم اینکه استرس شما بسیار زیاد است اما دست شما برای کار بازتر است و امکان استفاده از محیط و همینطور زبان بدن برای رساندن منظور هم البته به شما کمک می کند. اما در راديو گوينده نبايد حتي يك واو را در جمله جابهجا كند. و آزادی کمتری دارد و البته فقط باید از صدا برای رساندن مطلب استفاده کرد. البته مخاطبین این دو هم بسیار با هم متفاوت است و در اجرای صحنه شما سریع از مخاطب بازخورد می گیرید.

آينده را چگونه ميبينيد؟

به نظر من آینده مجموعه ای از افکار و آرزوهای امروز ماست. یا یه جورایی امروز اولین روز از آینده ماست. من با اتکا به خداوند متعال قصد دارم خودم رو به جایگاهی بالاتر از آنچه که الان هستم برسونم که این امر جز با آموزش و تجربه محقق نخواهد شد. تلاش و پشتکار دو بال اصلی پرواز هستن و امیدوارم که از تجربیات ارزشمند همکارانم در مجموعه ایران مجری هم بتونم استفاده کنم.

با آرزوی موفقیت برای همه مجریان ایران زمین.

 

و اما سخن پایانی؟

یاد من باشد فردا حتما دو رکعت راز بگویم با او و بخواهم از او که مرا دریابد و دل از هرچه سیاهی است بشویم فردا.

یاد من باشد از فردا صبح جور دیگر باشم...بدنگویم به هوا ،آب، زمین.مهربان باشم با مردم شهر و فراموش کنم هرچه گذشت....

خانه دل بتکانم از غم و به دستمالی از جنس گذشت بزدایم دیگر تاری گرد کدورت از دل.

مشت را باز کنم تا که دستی گردد و به لبخندی خوش دست در دست زمان بگذارم.

مصاحبه از : فاطمه سادات مير صفي 

آموزشگاه گویندگی و سخنوری موسسه شهریاران سخن (مدرسه سخن)

مدرسه سخن آموزشگاه و مدرسه تخصصی مجریگری و اصول و فنون سخنرانی


سالها با شما و همراه شما هستیم در سایت ایران مجری و باشگاه ایرانمجری. افتخار ماست تا اینبار در سایت سخنوری با شما باشیم.  صدها مقاله مرتبط به فنون سخنرانی و صدها متن سخنرانی و متن مجری گری در پردیس سخن 1400

مدرسه سخن ایران از بهترین مراکز آموزشی در زمینه سخنوری و گویندگی و مجریگری می‌باشد که با مدیریت دکتر فریبا علومی یزدی و مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکنون به آموزش بیش از ۱۰۰۰ مجری و سخنران در کشور اقدام نموده است.
شما می توانید آخرین مقالات و آموزش های مرتبط با فن بیان و سخنوری را در این سایت ببینید . برای ورود به سایت سخنوری کلیک کنید.


آخرین تصاویر از سخنوران و فراگیران مدرسه سخن و نظرات ارزشمند آنها را در قسمت نظرات گوگل مپ ملاحظه فرمایید.

روی لینک زیر کلیک کنید

گوگل مپ : مدرسه سخن ایران تاسیس ۱۳۹۵ آموزش سخنوری ، گویندگی و مجریگری

تنها یک راه برای سخنور شدن وجود دارد !