مصاحبه با فریبا علومی یزدی در روز روابط عمومی

مصاحبه ها . مجریان صحنه ایران
ابزارها
تنظیمات نوشتاری

سرکار خانم فریبا علومی یزدی شما معرف حضور خیلی از همکاران هستید. مایلم  خودتان را برای کسانی که تازه باشما آشنا می شوند معرفی نمایید.

 یارب که مرا صحبت جان بی تو مباد         انجام  زمانه یک زمان بی تو مباد

بر هستی من نام و نشان بی تو مباد     کوتاه کنم سخن، جهان بی تو مباد

این جانب فریبا علومی یزدی مجری صحنه ، نویسنده و سخنران هستم .بانک تقدیرنامه را می نویسم و مدیریت سایت ایران مجری را بر عهده دارم. لقب " دوست روابط عمومی ها " را برای سایت خود برگزیده ام.

در اجرای صحنه صاحب سبک هستم  و در ارتباطات عمومی مدعی ؛ من برای ارتقای سخن در ایران ، بند کفشم را محکم بسته ام . جهانی می اندیشم ، صلح اندیش  و عاشق ایران هستم و فردا را برای همه ایرانیان، باشکوه  می خواهم.

 به عنوان اولین سوال می خواستم بدانم فریبا علومی یزدی اولین بار زمانی که پشت تریبون قرارگرفت چه احساسی داشت؟

 

این احساس متعلق به دوران دانش آموزی است ، احساسی که خیلی ها تجربه کرده اند. در حقیقت برای بار اول وقتی پشت تریبون قرار گرفتم از این که صدای من بلند تر و رساتر شده بود احساس خوبی داشتم. آن زمان  دوست داشتم بیشتر صحبت کنم تا صدای خود را بلند تر بشنوم. احساس زیبایی بود. احساسی که بعد ها من را در سخنوری چیره دست نمود.

 

یک مدیر روابط عمومی خوب، کسی است که بتواند خوب صحبت کند چه پیشنهادی برای این گونه افراد دارید؟

پیشنهاد برای خوب سخن گفتن زیاد دارم ولی اگر خواسته باشم خلاصه نمایم در چند کلید طلایی خلاصه می کنم:

 

 

1-      موجز و مجمل صحبت کنید. 70% سخنان عموم توضیح واضحات است.

2-      با کلمات منفی خداحافظی کنید و مثبت اندیش باشید.

3-       نتیجه جملات بالا را موزون و مسجع نمایید .

4-      برای تاثیر کلام  از آیات کریمه ی الهی و روایات متقن  استشهاد بگیرید.

5-      برای تایید و تاکید کلام از اشعار نغز و دلچسب ادب پارسی استفاده نمایید.

6-      فصاحت و بلاغت کلام را به زیور محسنات لفظی و معنوی بیارایید.

7-      هم اکنون از اعجاز کلامتان بهره و لذت ببرید.

 

همانطوری که می دانید امروز را به عنوان روز روابط عمومی معرفی کردند؛  چه پیامی به عنوان" دوست روابط عمومی ها"  دارید؟

روابط عمومی همان گونه که از نامش پیداست فراتر از ظرف و مکان خاصی است.

روابط عمومی می تواند الگو باشد و زمان آن گذشته است که به روابط عمومی ها به عنوان یک موضوع تشریفاتی نگاه کرد. امروزه با به وجود آمدن روابط عمومی الکترونیک ، مرزهای روابط عمومی از درون سازمان ها به اقصا نقاط جهان گسترش یافته است. بیاییم جهانی بیندیشیم و جهان شمول فکر کنیم.  چرا باید همیشه  از دیگر کشور ها تقلید کرد؟ می شود با همدلی و همسویی روابط عمومی ها طرحی نو در انداخت  و اطمینان داشته باشیم هر چیز که در آن اکرام مردم حاصل گردد، طرحی نو است .

همتی کن این جهان را باز ساز                       با نگاهی نو، جهانی نو بساز

مدیران و صاحب منصبان لازم است از حصار فکر خویش به درآیند و ببینند چگونه سازمان های بزرگ در خدمت رسانی و اطلاع رسانی گوی سبقت را از هم ربوده اند . اگر امروز یک نامه ای به روابط عمومی رسید و شخص جوابی دریافت نکرد یا با تاخیر جواب داده شد؛  این یعنی الفبای روابط عمومی را نمی دانیم.

روابط عمومی علاوه بر مشاور ارشد سازمان  به عنوان تریبون هر سازمان نمایان است. اقدامات خوبی در انجمن های روابط  عمومی صورت پذیرفته و یا در حال انجام است . ولی باید در این برهه ی حساس یک اندازه دوراندیشی کرد و به عنوان اصول روابط عمومی یک اتحاد جدید ایجاد کرد. من قصد ندارم ایده آل فکر کنم و نظر بدهم ولی می شود همه انجمن ها فعالیت خودشان را بکنند و همزمان تحت یک مجموعه ی بزرگتر ،اتحاد نویی را تشکیل دهند. اساس این اتحادیه می تواند بر مبنای اندیشه های بزرگ و به دور از نظرات دولتی و شخصی اعمال گردد.

روابط عمومی اگر دور خود را حصار بکشد و در ظرف خاصی خودش را ببیند دیگر نام روابط عمومی زیبنده آن نیست بلکه نامش روابط فرقه ای است. روابط عمومی اگر مجری عوامل رییسان سازمان ها باشند دیگر روابط عمومی نیستند بلکه روابط تشریفاتی هستند. روابط عمومی وقتی می تواند از حالت تشریفاتی بیرون بیاید که با دیگر روابط عمومی ها تشریک مساعی نماید و این تنها در انجمن ها امکان پذیر است. من به عنوان  "دوست روابط عمومی ها"  ضمن تشکر از رییسان بزرگوار انجمن روابط عمومی ها تمنا دارد با دور اندیشی و با انگیزه دسترسی به نام نیک و ماندگار در جامعه ی روابط عمومی ها ، گام های استوار و  ماندگار خود را در راه همسویی انجمن ها بردارند و فرصت ایجاد یک انجمن  بزرگ روابط عمومی را در این برهه ی حساس به دیگران واگذار ننمایند. قانون طلایی گفتمان که روابط عمومی ها منادی آن هستند برای خودشان هم طلایی خواهد شد اگر اندکی آینده نگری را چاشنی ارتباطات نمایند.

امروزه رقابت در روابط عمومی معنا ندارد و قطعا باید مانند همه ی مشاغل دیگر جای خود را به رفاقت بدهد و به جای آن تقسیم کار نمود . دنیا دریافته است برای تک تک نظریه ها باید راهکارهای جدید و منحصر به فرد طراحی و اجرا کرد و از همه ی ظرفیت ها بهره جست.ایرانیان در تاریخ بشریت همیشه اثرگذار بوده اند . به جای ترجمه مقالات و نظریات نظریه پردازان بزرگ روابط عمومی دنیا (که البته استفاده از تجربیات لازم است ) در کنفرانس ها و سمپوزیوم ها  از طرح های نو استقبال نماییم . دنیا در حرکت است و قصد توقف در  ایستگاهی را ندارد . اگر تند تر از سرعت دنیا حرکت نکنیم لاجرم باید برای سواره ها هو را  بکشیم.


همتم بدرقه ی راه کن ای طایر قدس                        که دراز است ره مقصد و من نوسفرم

 

درپایان اگرمطلبی هست که لازم است دراین روز بیان بشود، خواهش می کنم بفرمایید.

مطلب گفتنی زیاد است ولی بضاعت بنده در حد یک توصیه دوستانه است .

روز روابط عمومی فرصتی است تا روابط عمومی ها با اتکا به تجربیات خود در سال ، از نظرات و تبادل آراء با همکاران خود حداکثر استفاده را ببرند . دامنه فعالیت روابط عمومی ها بسیار گسترده و در سطوح مختلف می باشد. آنچه همه سطوح را در بر می گیرد و حالت کاربردی دارد این است تا علاوه بر ارتقای سطح سلامت عمومی ، انگیزه لازم را برای رشد و تعالی نسل آینده فراهم نماییم. تکریم شعائر لازم و مفید است ولی تکرار و استفاده از کلمات کلیشه ای بر روی پلاکارد ها ظاهرا اثر خود را از دست داده است. جامعه امروز ما احتیاج به پویایی و شادابی دارد. شما ببینید یک مسابقه  اداری در سرتاسر ایران تکرار می شود و سال بعد هم همان روال. از اندیشه های نو استقبال نمایید و متناسب با منطقه خود و فرهنگ محلی  انگیزه لازم را برای رشد همگان فراهم نمایید. مهم است بدانید همه مردم استعداد هایی دارند که می توان آن را شکوفا کرد ولی همه را در یک چارچوب ارزیابی کردن ، تنها محدود کردن افراد دیگر است . شناسایی استعداد ها در زمینه های مختلف و گاهی دادن انگیزه و نشان دادن راه به آنها ، بسیار اثرات درخشان و ماندگاری را به همراه دارد.

شاید یک لوح تقدیر از نظر شما ارزش زیادی داشته باشد و یا فکر کنید هر کس معدل بیست آورد باید لوح تقدیر بگیرد ولی این اشتباه بزرگی است که اثرات غیر قابل جبرانی را دارد.

بدون شک هنرمندان ، ورزشکاران ملی ، قهرمانان کشور ، صنعتگران و مخترعان این کشور با دریافت یک لوح تقدیر یا تشویق جانانه، انگیزه لازم را برای ترقی بدست آورده اند . کسانی که هم اکنون جزو رجال مملکت هستند هنوز در خلوت خود به لوح های تقدیر زمان نوجوانی خود افتخار می کنند  و ارتباط معنوی با  گذشته خود برقرار می کنند.

من تلاش نموده ام تقدیر نامه های زیادی را برای همه روابط عمومی ها فراهم نمایم و با ادبیاتی اثرگذار و ماندگار ، انگیزه لازم را برای همه اقشار خصوصاً جوانان فراهم نمایم.ارزش دادن به دیگران در هر کاری باعث ایجاد انگیزه و نیروی پویا و مفید خواهد شد و شخص مورد نظر را به سوی کمال رهنمون می شود.

شما می توانید به راحتی از قالب های موجود در سایت ایران مجری متن مورد نظر خود را ویرایش نموده و انگیزه ای را بارور نمایید که سالها بعد لازم است  ایران اسلامی حاصل آن را برداشت نماید.این کار کمترین خدمتی است که می تواند برای شما به عنوان  باقیات الصالحات باشد . به همه تقدیر نامه بدهید حتی به کمترین ها . کمترین ها هم استعدادی دارند که شما آن را نمی بینید ولی خدای عزّ و جلّ ، آن را در وجود آنها قرار داده است. چشم ها را باید شست. جور دیگر باید دید.

ضمن تشکر از پایگاه اطلاع رسانی روابط عمومی های ایران و جناب آقای احمدی که این فرصت را برای بنده مهیا نمودند تا به عنوان دوست روابط عمومی ها ، دوستی خود را پیشکش حضور پر لطف همکاران روابط عمومی در سرتاسر ایران نمایم ، این روز سترگ را به همه شما دوستان تبریک  عرض می نمایم.

مقصد ز  باغ  و  صفه  و  ایوان نگاشتن          کاشانه های سر  به  فلک  بر  فراشتن
گل های رنگ و رنگ و درختان میوه دار          در صحن  و  باغچه ز سر شوق  کاشتن
دانی که چیست؟تا به مراد دل اندر آن           یک لحظه دوستی  بتوان  شاد  داشتن

منبع : پایگاه اطلاع رسانی روابط عمومی های ایران

آموزشگاه گویندگی و سخنوری موسسه شهریاران سخن (مدرسه سخن)

مدرسه سخن آموزشگاه و مدرسه تخصصی مجریگری و اصول و فنون سخنرانی


سالها با شما و همراه شما هستیم در سایت ایران مجری و باشگاه ایرانمجری. افتخار ماست تا اینبار در سایت سخنوری با شما باشیم.  صدها مقاله مرتبط به فنون سخنرانی و صدها متن سخنرانی و متن مجری گری در پردیس سخن 1400

مدرسه سخن ایران از بهترین مراکز آموزشی در زمینه سخنوری و گویندگی و مجریگری می‌باشد که با مدیریت دکتر فریبا علومی یزدی و مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکنون به آموزش بیش از ۱۰۰۰ مجری و سخنران در کشور اقدام نموده است.
شما می توانید آخرین مقالات و آموزش های مرتبط با فن بیان و سخنوری را در این سایت ببینید . برای ورود به سایت سخنوری کلیک کنید.


آخرین تصاویر از سخنوران و فراگیران مدرسه سخن و نظرات ارزشمند آنها را در قسمت نظرات گوگل مپ ملاحظه فرمایید.

روی لینک زیر کلیک کنید

گوگل مپ : مدرسه سخن ایران تاسیس ۱۳۹۵ آموزش سخنوری ، گویندگی و مجریگری

تنها یک راه برای سخنور شدن وجود دارد !