آداب معاشرت - 10 نکته در باره آداب دست دادن

آداب معاشرت و ارتباطات عمومی
ابزارها
تنظیمات نوشتاری

10 نکته در باره آداب معاشرت دست دادن از فریبا علومی یزدی :

دست دادن اثرات شگفت انگیز ی دارد و یک نمونه از ایجاد ارتباطات موثر فردی به حساب می آید. در فرهنگ های مختلف آداب معاشرت دست دادن ، متفاوت هستند ولی بعضی از نکات مشترک وجود دارند که لازم است مردم نسبت به آن ها آگاهی لازم را داشته باشند . رعایت این نکات باعث می گردد تا شما به عنوان شخصی با آداب معاشرت بالا و شخصیتی محترم شناخته شوید و دیگران خود را ملزم به رعایت احترام نسبت به شما نمایند . شما با نشر و گسترش آداب معاشرت احترام جامعه و نسل آینده را نصیب خود خواهید ساخت و در فرداهای این مرز و بوم  به عنوان انسان های فرهیخته و با ادب اجتماعی بالا  از شما یاد می شود.

 

01- دست دادن حامل پیام است .

این موضوع از نظر علمی ثابت شده است  که نحوه دست دادن و مصافحه  نشانه  ادب ذاتی و اکتسابی شماست  . هنگامی که دست می دهید سعی کنید تا مدت کوتاهی دست طرف مقابل را لمس نمایید تا اشتیاق و محبت شما  به قلب مخاطب مخابره شود.

روانشناسان معتقدند پیش دستی در دست دادن نشانه اعتماد به نفس عالی شماست .

برای تفهیم پیام همدلی توصیه می شود دست طرف مقابل را به اندازاه ای که او دست شما را فشار می دهد فشار دهید.  اگر دست طرف مقابل را محکم تر بفشارید بدان معنی است  شما تسلط  و یا قصد مسلط شدن به مخاطب را دارید . شما با دست دادن می خواهید عشق و محبت خود را به مخاطب منتقل نمایید .

 

02- دست دادن در اولین برخورد:

همیشه به یاد داشته باشید  در اولین برخورد با کسی که تازه با وی آشنا می شوید ،دست دادن شما کوتاه باشد . در غیر این صورت این احساس به طرف مقابل القاء می گردد که در دام شما افتاده است و یا اینکه شما قصد سوء استفاده از وی را دارید.

با حالت شاداب و سرزنده به دیگران دست بدهید و در همه حال خنده رو باشید . افرادی  که با  حالت بی حال و سست دست می دهند حامل پیام بی تفاوتی هستند که مخاطب این حس را به خوبی تجربه می کند.

 

03- دو دستی دست دادن :

اگر  شما با مخاطب صمیمی هستید و می خواهید پیام ارسالی تان به خوبی بیانگر این باشد که مشتاق هستید تا ارتباط خود را با طرف مقابل  محکم تر کنید دو دستی  دست بدهید . دست دادن به صورت یک دستی درست است .

 

  • معمولا  دو دست دادن در بین نمازهای جماعت  بین نمازگزاران مرسوم است .  گاهی اوقات  شما از طرف استادان ، والدین و پیشکسوتان دو دستی مورد تفقد قرار گرفتید ؛ دست خود را روی دست آنها نگذارید . اجازه بدهید دست شما در بین دستان آنها بماند تا دستان شما را رها کنند.

 

05-هنگام دست دادن باید تمام کف دست مخاطب را لمس نمایید .

افرادی که با نوک انگشتانشان دست می دهند معمولا افراد مغرور و یا وسواسی هستند . آنها شاید در هنگام دست دادن پیام بی تفاوتی را به مخاطب مخابره می کنند ضمن این که از دید روان شناسان این نوع دست دادن نشانه عدم اعتماد به نفس نیز می تواند باشد .

هنگام دست دادن بهتر است پرده میان انگشت شصت و چهار انگشت به صورت عمودی  با دست طرف مقابل تماس برقرار کند . در این صورت  می توان  گفت که شما برای شخص مقابل احترام  دو جانبه قائل هستید و به وی ارادت قلبی دارید.

  • اگر شما به صورت افقی دست بدهید نسبت به اینکه دست شما بالا یا پایین دست طرف مقابل قرار گیرد حامل پیام های تسلط و یا برعکس می باشد. این روش دست دادن گاهی اوقات بین سران کشورها معمول است و مسولان تشریفات دیپلماتیک باید این موضوع را یادآوری نمایند.

 

06- هرگز با مچ دست ، دست ندهید:

توجه داشته باشید که اگر کف دست شما زیاد عرق  می کند حتما در ملاقات های  مهم قبل از دست دادن آن را خشک کنید .معمولا دست عرق کرده نشانه دلهره و  نوعی هیجان غیر عادی است . گاهی اوقات دست دادن با دست خیس و عرق کرده باعث می گردد تادر طرف مقابل ایجاد تنفر به وجود آید .دست دادن به دست کسی که دستش آزاد نیست صحیح نمی باشد.مثل کسی که وسیله ای در دست دارد ، در حال خوردن غذا می باشد ، کار فنی انجام می دهد یا در حال وضو ساختن است.

آیا تا کنون اتفاق افتاده است برای دست دادن از مچ دست استفاده کنید؟ به جای آن شما می توانید  با یک جمله کوتاه از دست دادن پوزش بخواهید. این مساله ای است که به آسانی از طرف مخاطب قابل درک است و اصراری به دست دادن با مچ دست نداشته باشید.در این صورت  شما شخصی مودب شناخته خواهید شد.

  • اگر دست شما آسیب دیده است و یا در آتل قرار دارد همه آن را می بینند لزومی به چرخاندن  و دست دادن با دست چپ نیست . این مورد در همایش ها و اماکن عمومی ممکن است مورد شکار عکاسان خبری  باشد. بنابر این در فاصله مناسبی قرار گیرید و از دست دادن اجتناب نمایید .

 

07-  فاصله شما هنگامی که  دست می دهید باید مناسب باشد .

این فاصله نسبت به قد افراد متفاوت است و باید به اندازه ای باشد که شما مجبور به نگاه کردن به چشمان طرف مقابل از زاویه تندی نشوید.  دست دادن از فاصله دورتر  تنها حامل پیام خودخواهی است . به جای آن  قدمی به جلو بردارید و  به عنوان شخصی خاضع و با ادب جلوه کنید. البته گاهی اوقات لازم است تا با رعایت یک فاصله مناسب به طرف مقابل اجازه روبوسی نداد و این مورد در برخورد های دیپلماتیک دیده می شود.

همین طور به آقایان داماد پیشنهاد می دهم  در شب دامادی خود با رعایت یک فاصله بیش از عرف ، اجازه ندهند تا توسط همه میهمانان جشن عروسی بوسیده شوند .(10 نکته در خصوص آداب روبوسی به زودی )

هنگام دست دادن بهتر است  با فشار خفیفی  از انگشت شصت خود به پشت دست طرف مقابل  وارد کنید . این فشار خفیف حامل پیام تداوم دوستی می باشد.در هنگام مصافحه با کف دست ،پشت دست فرد زدن خلاف ادب  و آداب معاشرت اجتماعی است .

  • در مراسم دیپلماتیک و یا ایجاد تفاهم نامه ها بین کشور های مختلف ؛ بعد از امضاء مسئولان  ، معمولا  طرفین معاهده در مقابل دوربین های خبرنگاران دستان خود را روی  دست هم می گذارند که این نشان از رضایت طرفین و تداوم همکاری تلقی می گردد و شاهدی است بر اجرای بندهای تفاهم نامه  و حسن اجرای مرابطات .

 

07- ارتباط چشمی مکمل آداب دست دادن:

ارتباط چشمی هنگام دست دادن بسیار مهم و اثرگذار است .  به چشمان طرف مقابل نگاه کنید  و تبسم بر لب داشته باشید . برای ادای احترام به استادان و پیشکسوتان  بکوشید در چند لحظه مقداری بدن خود را به طرف جلو ببرید و با خم نمودن سر خود از ارتباط چشمی کم نمایید . در مورد نابینایان لازم است تا قبل از دست دادن بگویید که می خواهید با آنها دست بدهید. به طور مثال من شاید بگویم " سلام .اجازه بدهید دستان شما را بفشارم . من فریبا علومی یزدی هستم".

  • در مواردی که  دست دادن شما بر روی سن و یا روبروی دوربین است شما باید با اشاره طرف مقابل نگاهتان را به شانه سمت راست عکاس و خبرنگار متمایل نمایید و لبخند بزنید. اگر شما مفتخر به دریافت لوح تقدیر و امثال این هستید  یادتان باشد در کادر عکس به صورتی قرار گیرید که دست شما زیر لوح و تندیس قرار گیرد و دستان طرفین در زیر  لوح.

آداب معاشرت و تشریفات کنفرانس یک نمونه عکس بدون نقص

یک نمونه کامل و درست با چهره  زیبا  و خندان . این عکس را همه خبرگزاری ها انتشار می دهند . سیزدهمین جشنواره جوان خوارزمی

 

 

08-سلام کردن لازمه آداب معاشرت دست دادن:

سعی کنید هنگام دست دادن با مخاطب  وقتی دستش را به گرمی می فشارید  با صدای رسا  و لحن خوش سلام کنید . گاهی اوقات لازم است تا با مخاطب روبوسی نمایید . از کشیدن طرف مقابل به سمت خود اجتناب نمایید  و از زدن دست به پشت طرف مقابل بر حذر باشید . این می تواند حامل پیام خود خواهی باشد . از بوسیدن افراد به صورت ملچ ملوچ خودداری نمایید و به دو بار هم دوشی اکتفا نمایید .

 

  • در همایش ها و موقعی که مفتخر به کسب تندیس و یادمان جشنواره هستید شروع کنید از سمت راست  سلام کردن و دست دادن با مقامات تا به مقام اهدا کننده برسید . با دست راست ، دست بدهید و همزمان جایزه خود را با دست چپ بگیرید . موقع دریافت جایزه ، زمانی را روبروی دوربین عکاسان بایستید و لبخند بزنید . مهم نیست اگر مقام مسئول این آیین را نمی داند شما به فکر عکس خوب باشید .بعد از آن شما با تمام افراد روی سن دست بدهید و تشکر نمایید . در این خصوص شما تنها مجاز به سلام کردن هستید و از درخواست اداری و روبوسی به شدت اجتناب نمایید.

 

09-دست دادن با سالمندان ، خانم ها  و افراد پیشکسوت :
دست اشخاص مسن را  نبايد محكم فشرد . همچنین باید توجه نمود که افراد جوان باید منتظر باشند تا از طرف شخص مسن دعوت به دست دادن شوند . مصافحه طولانی و بالا و پایین بردن مکرر دست به خصوص اگر فرد مقابل سالخورده و شخصیتی محترم و یا خانم باشد صحیح نیست . در هنگام مصافحه با سالمندان توصیه می شود از گرفتن بازو و یا لمس نمودن بدن آنها اجتناب نمایید . این توصیه در خصوص  مخاطبان غریبه، افراد محترم و یا بزرگتر نیز صادق است.

از زل زدن به افراد و مخصوصا خانم ها  هنگام دست دادن اجتناب نمایید.شما می توانید با لبخند و کمی خم کردن سر، اظهار خوشحالی کنید. دست دادن با خانم های ناشناس در همه فرهنگ ها و  خانم های نامحرم در ایران مجاز نیست . در خصوص محارم هم ابتدا شخص خانم باید پیش دستی نماید و گرنه لازم نیست دست داد.

آقايان هنگامي كه به خانم دست مي دهند بايد دست او را  کمتر از مردان  بفشارند . این موضوعی است که درک آن  آسان است.

  • در مورد میهمانان خارجی در کنفرانس ها و جلسات  لازم است موارد مذهبی دین مبین اسلام  از طریق مسئول تشریفات و قبل از شروع مراسم هماهنگی گردد. البته دست دادن با دستکش  برای خانم ها در ایران مشکل شرعی ندارد ولی مغایر با آداب معاشرت و عرف می باشد.

 

10-همواره در دست دادن پیشقدم باشید و آخرین نفری باشید که دست خود را می کشید  .

افراد اجتماعی و با اعتماد به نفس  همیشه در دست دادن زودتر از دیگران آغاز گر  هستند . با دست دادن محبت انگیز  می توانید دلها را نرم و دیگران را مجذوب کنید. همین طور با کودکان دست بدهید و دستانشان را دو دستی بفشارید . با این کار شما به آنها اعتماد به نفس می دهید و تا مدت ها در خاطر آنها به عنوان شخصی با آداب معاشرت و مهربان خواهید ماند.

  • در مورد دعوت از سخنرانان از من زیاد سوال می شود که با سخنران مدعو دست بدهیم یا خیر؟ این سوال بیشتر از جانب مجریان مطرح می گردد. جواب قطعی برای این سوال وجود ندارد ولی یادتان باشد شما حواستان باشد اگر سخنران با شما دست داد سریع دست او را بفشارید ولی اگر شما این کار را انجام دهید و سخنران آمادگی جواب دادن به شما را نداشته باشد یا غافلگیر شود یک سوتی بزرگ و ناجور برای شما رقم خواهد خورد و سخنران حواسش پرت خواهد شد. پس بهتر است شما پیش دستی نکنید ولی حواستان باشد. در هر صورت شما مجاز نیستید به مقامات پیش دستی کنید.

 


نکات کوتاه و نتیجه :

- با دست دادن یک نوع محبت و علاقه در خود می پرورانید.

- دست دادن باید محکم ، صمیمانه و کوتاه باشد .

- دست دادن بايد توام با شادابی و متانت  همراه با ارتباط کلامی و ارتباط چشم باشد .

- بايد با دست راست دست داد و دست دادن با دستكش نيز صحيح نمي باشد.

- دست دادن با سالمندان ، خانم ها و افراد پیشکسوت با آرامی صورت می پذیرد.

- دست دادن حامل پیام است . شاید لازم است در مراسم عزاداری از طریق دستان خود حامل پیام عزا باشید. پیام دوستی را درست مخابره نماییم.

آموزشگاه گویندگی و سخنوری موسسه شهریاران سخن (مدرسه سخن)

مدرسه سخن آموزشگاه و مدرسه تخصصی مجریگری و اصول و فنون سخنرانی


سالها با شما و همراه شما هستیم در سایت ایران مجری و باشگاه ایرانمجری. افتخار ماست تا اینبار در سایت سخنوری با شما باشیم.  صدها مقاله مرتبط به فنون سخنرانی و صدها متن سخنرانی و متن مجری گری در پردیس سخن 1400

مدرسه سخن ایران از بهترین مراکز آموزشی در زمینه سخنوری و گویندگی و مجریگری می‌باشد که با مدیریت دکتر فریبا علومی یزدی و مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکنون به آموزش بیش از ۱۰۰۰ مجری و سخنران در کشور اقدام نموده است.
شما می توانید آخرین مقالات و آموزش های مرتبط با فن بیان و سخنوری را در این سایت ببینید . برای ورود به سایت سخنوری کلیک کنید.


آخرین تصاویر از سخنوران و فراگیران مدرسه سخن و نظرات ارزشمند آنها را در قسمت نظرات گوگل مپ ملاحظه فرمایید.

روی لینک زیر کلیک کنید

گوگل مپ : مدرسه سخن ایران تاسیس ۱۳۹۵ آموزش سخنوری ، گویندگی و مجریگری

تنها یک راه برای سخنور شدن وجود دارد !