هفت مشکل سخنرانی با استفاده از ابزار تصویری

سخنوری در کنفرانس ها ويژه سخنرانان
ابزارها
تنظیمات نوشتاری

در اینجا به هفت نکته مفید در مورد طراحی ابزارهای تصویری و پاورپوینت  اشاره می کنیم.سخنرانی های تصویری وسیله بسیار مناسبی در حفظ موفقیت در دنیای تجارت به شمار می روند. به نظر می رسد ابزاری قدرتمندتر از ابزار تصویری وجود نداشته باشد. با این وسیله می توان به بهترین شیوه ایده را منتقل و شنونده را متقاعد کرد.

براساس نظر مشهورترین روانشناسان در طی یک سخنرانی ،55% اطلاعات از طریق  دیداری ،38%شنیداری و تنها7%  به وسیله متن منتقل می شود.

اما به یاد داشته باشید که منظور از استفاده از ابزار تصویری در به کار بردن چند تصویرخلاصه نمی شود.  این کار نیز اشکالات خاص خود را دارد .در اینجا به هفت مورد از آنها  اشاره می کنیم.

 

هفت مشکل سخنرانی با استفاده از ابزار تصویری از فریبا علومی یزدی

1- استفاده از انبوه کلمات

هنوز هم در بسیاری از سخنرانی ها ،پاورپوینت هایی ارائه می شود که در آنها از کلمات و جملات فراوانی استفاده شده است. این روش ،شیوه مناسبی برای انتقال پیام نیست.بر اساس تحقیقات ، اطلاعاتی که  از طریق تصاویر منتقل می شود تا پنج برابر ماندگار تر است تا اطلاعاتی که از طریق  کلمات به مخاطب ارائه می شود.

2- تصاویر کلیشه ای

اشتباه دیگری که انجام می شود شاید اصلا به چشم نیاید و آن استفاده از تصاویری است که در سی دی ها و یا در اینترنت وجود دارد. این تصاویر حالت های مختلف افراد را نشان می دهد . اشکال این کار این است که این تصاویر خیلی کلیشه ای هستند ومعمولا آنقدر استفاده و تکراری شده اند که از رده خارج محسوب می شوند. اما اگر کمی وقت بگذاریم و تصاویر مناسب و جدیدی انتخاب کنیم همه چیز تغییر خواهد کرد.

3-استفاده از تصاویرهنری( کلیپ آرت)

یک روش متداول دیگر استفاده از تصاویر هنری (کلیپ آرت) است.  معمولا در پاورپوینتهای کوچک از این ابزار استفاده می شود.  مشکل این کار هم مانند مورد قبلی این است که این تصاویر ثابت نیز تکراری و از رده خارج به حساب می آیند و جذابیت عکس های رنگی را ندارند. هنوز هم بسیاری از نرم افزارها استفاده از کلیپ آرت ها را به عنوان شیوه ای مؤثر برای ارتقای سطح یک سخنرانی معرفی می کنند.

4- تصاویر  بی کیفیت

بسیاری از سخنرانی های تصویری به واسطه استفاده از تصاویر بی کیفیت آسیب می بینند. این تصاویر لوگو ها را هم شامل می شود.این تصاویر معمولا از صفحات اینترنت ودر اندازه نا مناسب دانلود می شود. مشکل کارهم در همین جاست که چون برای لودشدن سریع ، فایل این تصاویر کوچک شده کیفیت مناسبی ندارد و وقتی مورد استفاده قرار می گیرد خیلی بی کیفیت است و غیر طبیعی جلوه می کند.

5- حق چاپ

کپی کردن واستفاده از تصاویر اینترنتی کار بسیار ساده ای است. اما قبل از استفاده باید از صاحب آن اجازه بگیرید. معمولا با ارسال یک ایمیل می توانید این کار را انجام دهید. در غیر اینصورت ممکن است مورد اتهام قرار بگیرید. چطور ممکن است؟ خوب شما هرگز نمی دانید که مخاطبانتان دقیقا چه کسانی هستند و بویژه اگر کارتان در شبکه اینترنتی قرار بگیرد ممکن است مورد شناسایی واقع شود.

6- تصاویری صرفا تزیینی

یک تصویربه اندازه هزاران کلمه معنا دارد. پس چرا از هر تصویر بی ارزشی و صرفا جهت پرکردن فضا استفاده نماییم؟ تصاویر باید به انتقال مفاهیم کمک نمایند. یک شرکت بازرگانی به جای استفاده از انبوه واژه ها برای معرفی کالای خود می تواند از یک تصویر مناسب استفاده کند. پس سعی کنید تصویری به کار ببرید که به موضوع تان مرتبط باشد.

7- کلیپ های تصویری خیلی طولانی

استفاده از یک کلیپ تصویری در یک پاورپوینت ، ایده بسیار جالبی به شمار می رود.  اما اشکال کار این است که مدت  پایداری توجه مخاطب در هنگام تماشای یک ویدئو خیلی کوتاه است . از طرف دیگر ویدئو های استاندارد معمولا  سه تا ده دقیقه طول می کشد. مخاطب معمولا بعد از گذشت 60 ثانیه توجهش کاهش می یابد و بعد از دو  دقیقه دیگر اصلا توجهی نمی کند. پس اگر می خواهید فیلمی نشان دهید زمان آن را خیلی خیلی کوتاه کنید.

این ها هفت مورد از خطاهای تصویری بود که البته می توان با کمی دقت وصرف وقت بیشتر آنها را از بین برد وسخنرانی مناسبی ارائه نمود.

 

آموزشگاه گویندگی و سخنوری موسسه شهریاران سخن (مدرسه سخن)

مدرسه سخن آموزشگاه و مدرسه تخصصی مجریگری و اصول و فنون سخنرانی


سالها با شما و همراه شما هستیم در سایت ایران مجری و باشگاه ایرانمجری. افتخار ماست تا اینبار در سایت سخنوری با شما باشیم.  صدها مقاله مرتبط به فنون سخنرانی و صدها متن سخنرانی و متن مجری گری در پردیس سخن 1400

مدرسه سخن ایران از بهترین مراکز آموزشی در زمینه سخنوری و گویندگی و مجریگری می‌باشد که با مدیریت دکتر فریبا علومی یزدی و مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکنون به آموزش بیش از ۱۰۰۰ مجری و سخنران در کشور اقدام نموده است.
شما می توانید آخرین مقالات و آموزش های مرتبط با فن بیان و سخنوری را در این سایت ببینید . برای ورود به سایت سخنوری کلیک کنید.


آخرین تصاویر از سخنوران و فراگیران مدرسه سخن و نظرات ارزشمند آنها را در قسمت نظرات گوگل مپ ملاحظه فرمایید.

روی لینک زیر کلیک کنید

گوگل مپ : مدرسه سخن ایران تاسیس ۱۳۹۵ آموزش سخنوری ، گویندگی و مجریگری

تنها یک راه برای سخنور شدن وجود دارد !