چگونه یک متن سخنرانی متقاعدکننده بنویسیم

سخنوری در کنفرانس ها ويژه سخنرانان
ابزارها
تنظیمات نوشتاری

دراین قسمت از هزار و یک نکته سخنوری به چگونگی نوشتن یک متن قانع کننده می پردازیم.

قبل از شروع بحث باید چند نکته را یادآوری کنم. نخست اینکه درست است که شما می خواهید به دفاع از یک یا چند مطلب بپردازید و صحت آنها را تأیید نمایید اما این دلیل نمی شود که  سایر دیدگاهها و عقاید را تخطئه کنید. فقط سعی کنید  با ارائه دلیل و مدرک درستی و برتری دیدگاه  خود را اثبات نمایید اما تلاش نکنید که برای افزایش تآثیر گذاری  کلام خود در ابراز حقایق اغراق نمایید.

نکته دوم اینکه  هرگز در گفتار خود  دچار پرخاشگری نشوید.هیجان و اشتیاق دو عنصر اصلی برای هرچه بهتر نوشتن  به شمار می روند اما به یاد داشته باشید که درهر زمینه ای  اگر فرد کنترل خود را ازدست داده و دچار نوعی خشم و پرخاشگری شود ، مورد  مؤاخذه  قرار خواهد گرفت . درمورد سخنرانی نیز این موضوع صدق می کند .پس سعی کنید  همیشه متعادل رفتار کنید.

خوب حالا به سراغ موضوع اصلی می رویم:

برای شروع یک سخنرانی به یک مقدمه نیاز داریم. درمقدمه باید  بتوانید توجه مخاطب به موضوع اصلی را جلب نمایید . به این منظور باید موضوع سخنرانی را برای آنها به صورت یک موضوع فردی و قابل لمس درآورده و با ارائه سند و مدرک و آمار واقعی اطمینان آنها را جلب کنید. دقت  کنید که این بخش آغازین بسیار مهم و تأثیر گذار است. بعد از پاراگراف اولیه باید در دو یا سه پاراگراف دیگر به توضیح وتشریح موضوع بپردازید .البته سعی کنید بامدارک و ارقام و آمار صحیح موضوع را دنبال کنید. سعی کنید موضوع را به صورت فردی مطرح کنید یعنی به گونه ای که هر فرد خود را در آن موضوع دخیل ببیند و حس کند که او نیز نقشی دارد و باید برای حل مشکل احتمالی تلاش نماید و اگر در این جهت اقدامی نکند او نیز به نوعی دچار عواقب و عوارض ناشی از آن مشکل خواهد شد.

بعد از این باید به سراغ دلایل به وجود آمدن یک مشکل بروید و آنها را تشریح نمایید.

حالا نوبت ارائه راه حل است. البته این راه حل ها الزاما نباید خیلی کلی و دور از دسترس به نظر بیاید. می توانید راه حل های خیلی ساده و شدنی ارائه کنید و سخنرانی را با آن به پایان برسانید.

با رعایت نکاتی که ذکر شد می توانید  یک سخنرانی معقولانه همراه با علاقه و اشتیاق ارائه کنید. سخنرانی که درآن حقایق بیان شده و می تواند در اینترنت و یا در  قالب کتاب نیزمطرح شود.یک سخنرانی بدون اشتباه و صادقانه.

 

نکته آخر : باور داشته باشید یا نه ، صداقت در گفتار یک اعجاز است. اعجازی که خداوند به همه ارزانی داشته است . ولی عده کمی از آن بهره مند هستند .

آموزشگاه گویندگی و سخنوری موسسه شهریاران سخن (مدرسه سخن)

مدرسه سخن آموزشگاه و مدرسه تخصصی مجریگری و اصول و فنون سخنرانی


سالها با شما و همراه شما هستیم در سایت ایران مجری و باشگاه ایرانمجری. افتخار ماست تا اینبار در سایت سخنوری با شما باشیم.  صدها مقاله مرتبط به فنون سخنرانی و صدها متن سخنرانی و متن مجری گری در پردیس سخن 1400

مدرسه سخن ایران از بهترین مراکز آموزشی در زمینه سخنوری و گویندگی و مجریگری می‌باشد که با مدیریت دکتر فریبا علومی یزدی و مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکنون به آموزش بیش از ۱۰۰۰ مجری و سخنران در کشور اقدام نموده است.
شما می توانید آخرین مقالات و آموزش های مرتبط با فن بیان و سخنوری را در این سایت ببینید . برای ورود به سایت سخنوری کلیک کنید.


آخرین تصاویر از سخنوران و فراگیران مدرسه سخن و نظرات ارزشمند آنها را در قسمت نظرات گوگل مپ ملاحظه فرمایید.

روی لینک زیر کلیک کنید

گوگل مپ : مدرسه سخن ایران تاسیس ۱۳۹۵ آموزش سخنوری ، گویندگی و مجریگری

تنها یک راه برای سخنور شدن وجود دارد !