آشنایی با روز جهانی دیابت

روزهای ملی و جهانی
ابزارها
تنظیمات نوشتاری

آشنایی با روز جهانی دیابت

- همشهری آنلاین:


23 آبان ماه برابر با 14 نوامبر ، روز جهانی دیابت نام‌گذاری شده است

شعار روز جهانی دیابت نیز مراقبت در قبال دیابت برای همه است. دیابت یکى از شایع‌ترین بیمارى‌هاى مزمنى است که بشر را گرفتار کرده است.

در سال ۲۰۰۳ تعداد مبتلایان به بیماری دیابت در سراسر جهان ۱۹۴ میلیون نفر تخمین زده مى‌شد. پیش بینى مى‌شود که این رقم تا پایان سال ۲۰۲۵ در نتیجه طولانى شدن عمر مفید افراد، سبک زندگى بى‌حرکت و غیرفعال و تغییر الگوهاى رژیم غذایى به ۳۳۳ میلیون نفر برسد.

۱۴ نوامبر (۲۳ آبان ماه) هر سال به نام روز جهانى دیابت خوانده مى‌شود. هر سال شعار خاصى براى این روز در نظر گرفته مى‌شود.

از سال ۲۰۰۱ مضمون این شعارها به عوارض دیابت اختصاص یافته است. شعار روز جهانى دیابت در سال 2007 در رابطه با مراقبت پا در دیابت بود: «دیابت و مراقبت از پا: براى پیشگیرى از قطع عضو بیماران دیابتى گام برداریم.»

مجمع عمومی سازمان ملل، در تاریخ 20 دسامبر سال 2006 با پذیرش قطعنامه‌ای دیابت را یک بیماری مزمن و ناتوان کننده با هزینه‌های هنگفت معرفی کرد که خانواده‌ها، دولت‌ها و کل جهان با آن مواجه هستند.

دیابت چیست؟

دیابت یک عارضه ناشى از اختلال در تولید و یا عملکرد انسولین در بدن است. انسولین هورمون یا ماده‌اى است که در لوزالمعده (پانکراس) تولید مى‌شود و سلول‌ها را قادر مى‌سازد تا گلوکز را از خون بگیرد و براى تولید انرژى استفاده کنند.

در صورتى که لوزالمعده فرد مبتلا به دیابت، انسولین مورد نیاز بدن را تولید نکند (دیابت نوع یک) و یا انسولین در لوزالمعده کم تولید شود یا انسولین تولید شده موثر واقع نشود (دیابت نوع دو) در نتیجه افراد مبتلا به دیابت نسبت به دیگر افراد در سوخت و ساز بدن خود نمى‌توانند به خوبى از گلوکز یا قند استفاده کنند. در نتیجه قند خون آنان به مقدار قابل ملاحظه‌اى افزایش مى‌یابد.

افزایش قند خون را «هیپرگلیسمى» مى‌نامند. افزایش قند خون سبب ایجاد عارضه‌هاى زودرس و دیررس در بدن مى‌شود، اگر دیابت پیشگیرى و درمان نشود، بسیارى از این عوارض مى‌توانند سبب کاهش کیفیت زندگى براى فرد مبتلا به دیابت و خانواده او شود و احتمالاً خطر مرگ او را نیز تهدید مى‌کند.

آموزشگاه گویندگی و سخنوری موسسه شهریاران سخن (مدرسه سخن)

مدرسه سخن آموزشگاه و مدرسه تخصصی مجریگری و اصول و فنون سخنرانی


سالها با شما و همراه شما هستیم در سایت ایران مجری و باشگاه ایرانمجری. افتخار ماست تا اینبار در سایت سخنوری با شما باشیم.  صدها مقاله مرتبط به فنون سخنرانی و صدها متن سخنرانی و متن مجری گری در پردیس سخن 1400

مدرسه سخن ایران از بهترین مراکز آموزشی در زمینه سخنوری و گویندگی و مجریگری می‌باشد که با مدیریت دکتر فریبا علومی یزدی و مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکنون به آموزش بیش از ۱۰۰۰ مجری و سخنران در کشور اقدام نموده است.
شما می توانید آخرین مقالات و آموزش های مرتبط با فن بیان و سخنوری را در این سایت ببینید . برای ورود به سایت سخنوری کلیک کنید.


آخرین تصاویر از سخنوران و فراگیران مدرسه سخن و نظرات ارزشمند آنها را در قسمت نظرات گوگل مپ ملاحظه فرمایید.

روی لینک زیر کلیک کنید

گوگل مپ : مدرسه سخن ایران تاسیس ۱۳۹۵ آموزش سخنوری ، گویندگی و مجریگری

تنها یک راه برای سخنور شدن وجود دارد !