چگونه در مورد بزرگداشت و تجلیل از یک استاد سخن بگویم؟

گل گشت سخن مجریان
تنظیمات نوشتاری

مراسم تقدیر از استادان و پیشکسوتان یک رشته از اهمیت خاصی برخوردار است چرا که این مراسم شاید آخرین مراسم بزرگداشت وی قلمداد شود بنابراین لازم است تا با ادبیاتی شگرف و زیبا مراسم ماندگاری را برای وی رقم یزنیم. کوچکترین اشتباه در این مراسم موجب آزردگی خاطر خیلی ها از جمله دست اندرکاران مراسم می شود چون فرصتی برای جبران وجود ندارد. تصور این که نام استادی به صورت نادرست و یا اشتباه خوانده شود برای استادی که عمر خود را در خدمت به مردم صرف نموده است یک فاجعه است. بنابراین قبل از هر چیز سعی کنید نام استاد را به درستی و کامل در ذهن خود مرور نمایید .

مراسم تقدیر از استاد پیشکسوت موسیق استاد جواد لشکری در تالار وحدت

مراسم تقدیر از استاد پیشکسوت موسیق استاد جواد لشکری در تالار وحدت

 

در خصوص ادبیاتی که شایسته مقام استاد باشد باید به خیلی از نکات توجه داشت.

در ابتدا باید دید که آن استاد در چه زمینه ای فعالیت می کرده است،

آیا هنوز هم فعالیت می نماید؟  استاد موسیقی دان است؟ شاعر است؟ هنرمنداست؟ انبوه ساز است؟ استاد دانشگاه است ؟ یا محقق و نوبسنده است؟ و یا ...

باید متناسب  آن نحوه و حوزه ی فعالیتش با هنرمندی خاص از مطالب عمیق علمی و اشعار نغز و از همه مهم تر آیات قرآنی مدد جوییم تا ارزش و اعتبار کلاممان اوج گیرد و بر دل ها و قلب ها نفوذ یابد.

برای نکو داشت مقام معلم جملات زیر پیشنهاد می گرد:


معلما مقامت ز عرش برتر باد/ همیشه توسن اندیشه ات مظفر باد
به نکته های دلاویر و نکته های بلند/صحیفه های سخن از تو علم پرور باد

همچنین بیت های زیر ابیاتی هستند که مقام استاد  را به زیبایی نشان می دهند و پیشنهاد می گردد شما هم امتحان نمایید.

به غیر جان چه می توان که افکنم به پای تو/ مرا که هر چه دارم از تو دارم و عطای تو
تویی که گر به پاس تو قلم به جنبش آورم/ یقین فرو بماند از نگارش ثنای تو

کشور ایران بر خود می بالد که استادان و معلمانی پاک نهاد و نیکو سرشت به پشتوانه ی دانایی و توانایی توشه گرفته از عرق ملی، میهنی و مذهبی در سودای تامین  سلامت فکری انسان ها مجدانه تلاش می ورزند.

اگر این ادبیات را در زمان مناسب و شرایط خاص میان برنامه با قاطعیت خوانده شود،  می توانید با زبان بدن و حرکت دستها به استاد اشاره نمایید و یقیناً مخاطبان شما  تشویق خواهند نمود .

در این هنگام سکوت کنید و اجازه دهید تا تشویق ها ادامه یابد . سکوت

اگر شرایط مناسب بود از استاد بخواهید قیام نمایند و اگر تشویق ها جانانه بود از حاضران بخواهید به احترام استاد قیام نمایند . شما می توانید از این ادبیات استفاده نمایید .

- عزیزان به احترام استاد و مقام استاد قیام می فرمایند . دوست داران علم و دانش و بینش .

یا با  این عبارت :  برای این همه اندیشه ذلال به رسم ادب دوستی قیام می فرمایند ...

در این لحظات تشویق حاضران ادامه خواهد داشت . شما با سکوت 3 ثانیه ای بین جملات زیر، تشویق ها را ادامه دار خواهید نمود.

محبوبیت و ارتقای علمی ایشان را با دستان مهرآفرین تان همراهی بفرمایید. 3 ثانیه سکوت

تشویق بفرمایید اندیشه ایشان را ............. محبوبیت ایشان را .................... شخصیت ایشان را .................... فروتنی و خضوع ایشان را.

در این هنگام  استاد را به روی سن دعوت نمایید . با این ادبیات :

  • با دنیایی سرشار از بالندگی و سازندگی  دعوت می شود از استاد مسلم  جناب آقای ................... که موجب افتخار و اعتبار جامعه ی ....... هستند به جایگاه تشریف فرما شوند . سزاوارانه تشویق بفرمایید / آنچه مستحق تشویق است دست افشانی نمایید.
  • با جهانی مشحون از مفاخره و مباهات  دعوت می نماید از استاد مشخص و از چهرگان و شهرگان عرصه ...................... به جایگاه تشریف فرما شوند با تقدیر برجسته از شما

و بلافاصله در ادامه  و یا در طول زمان تشریف فرمایی استاد این آیه شریفه را قرائت می نماییم  :

"ربنا وسعت کل شی رحمه و علما " . خدایا که هر چه در این عالم است/ تو را علم و رحمت بر او محکم است


نکته : در هنگامی که حاضران در حال تشویق هستند  با صحبت های اضافی تمرکز مخاطبان را به هم نریزید . اجازه دهید مخاطبان کارشان را انجام دهند.


در این گونه مراسم لازم است  شمه ای از فعالیت های استاد را به طور استادانه و هنرمندانه در کنار مطالب ادبی و اثرگذار خود جای  دهیم. گویی این جملات برای نحستین بار و فقط برای همین استاد به رشته ی تحریر درآورده شده است.


یک پیشنهاد زیرکانه : شما می توانید از لوح تقدیری که به استاد تقدیم می شود قسمتی از مطالب خود را  تنظیم نمایید. معمولا متن لوح تقدیر را از متن های زیبا انتخاب می نمایند و این به زیبایی کار شما می افزاید.

همچنین شما می توانید هنگامی که استاد در جایگاه حاضر شد با قرائت زیبا از روی لوح تقدیر، متن تقدیرنامه را با صلابت بخوانید . توصیه ای که در این خصوص می توانم به شما بدهم این است : متن تقدیر نامه را با لحنی متفاوت و به صورت منقطع از اجرای خود بخوانید .(بدون توضیح و تفسیر) . در پایان متن ، نام امضا کننده را بخوانید و سکوت نمایید . در این هنگام  تنها با زبان بدن و اشاره دو دست به طرف جلو و موازی رو به مخاطبان ، بدون کلام از مخاطبان  تشویق بگیرید.

در ادامه لوح تقدیر تقدیم استاد می گردد . اگر قرار است مقامی در این خصوص صحبت نماید که در جایگاه حاضر است اجازه بدهید پشت تریبون قرار بگیرد .

بعد از سخنان مقام مسئول با این ادبیات لوح را تقدیم استاد می نمایند.

 

در کمال احترام و به پاس قدر دانی ، به آیین نکوداشت و به رسم ادب لوح تقدیر .................... تقدیم محضر استاد .......................... می گردد.

بعد از اتمام مراسم و عکسبرداری از استاد و مقامات حاضر در روی سن تشکر و قدردانی نمایید و آنها را به نشستن دعوت نمایید.

تشکر و سپاس مجدد از جناب استاد ..... و  جناب ....و ... و ... و... و شما مردم حق شناس و دانش پرور این سرزمین کهن .

یک جمله دعایی و یا یک شعر زیبا پایان بخش این قسمت از برنامه شما خواهد بود تا شما را از دیگر مجریان متمایز نماید و نام نیکتان را به شهرت برساند.

خدایا چنان کن که پایان کار   / تو خشنود باشی و ما رستگار

 


باز نشر  مطالب این مجموعه تحت هر عنوانی مجاز نمی باشد. شما برای استفاده از این مطلب خارج از محیط سایت باید مقاله را خریداری نمایید.

تمام حقوق مادی و معنوی این اثر متعلق به شرکت بانوی سخن پارس می باشد .


آموزشگاه گویندگی و سخنوری موسسه شهریاران سخن (مدرسه سخن)

مدرسه سخن آموزشگاه و مدرسه تخصصی مجریگری و اصول و فنون سخنرانی


سالها با شما و همراه شما هستیم در سایت ایران مجری و باشگاه ایرانمجری. افتخار ماست تا اینبار در سایت سخنوری با شما باشیم.  صدها مقاله مرتبط به فنون سخنرانی و صدها متن سخنرانی و متن مجری گری در پردیس سخن 1400

مدرسه سخن ایران از بهترین مراکز آموزشی در زمینه سخنوری و گویندگی و مجریگری می‌باشد که با مدیریت دکتر فریبا علومی یزدی و مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکنون به آموزش بیش از ۱۰۰۰ مجری و سخنران در کشور اقدام نموده است.
شما می توانید آخرین مقالات و آموزش های مرتبط با فن بیان و سخنوری را در این سایت ببینید . برای ورود به سایت سخنوری کلیک کنید.


آخرین تصاویر از سخنوران و فراگیران مدرسه سخن و نظرات ارزشمند آنها را در قسمت نظرات گوگل مپ ملاحظه فرمایید.

روی لینک زیر کلیک کنید

گوگل مپ : مدرسه سخن ایران تاسیس ۱۳۹۵ آموزش سخنوری ، گویندگی و مجریگری

تنها یک راه برای سخنور شدن وجود دارد !