مصاحبه با محمد امامی مجری صحنه و مجری تلویزیون

مصاحبه ها . مجریان صحنه ایران
ابزارها
تنظیمات نوشتاری

چهره ای کاملا آرام، لبخندی توام با انرژِی مثبت و صدایی رسا و دلنشین کافی بود تا لحظه شروع این مصاحبه را جذاب و خواندنی جلوه دهد

برای افراد مقابل خود احترام زیادی قائل است و این در اولین  مذاکره تلفنی و همچنین نخستین دیدار با ایشان کاملا مشهود بود. به طوریکه اولین سوالم را با ایشان بدینگونه مطرح نمودم.....

 

آقای مهندس امامی، خیلی مایلم بدانم که شما چند سال است که در زمینه اجرا تجربه دارید؟

سلام عرض می کنم به حضور شما سرکار خانم و همچنین همگی  خوانندگان خبرنامه  "ایران مجری". اما در مورد سوال شما باید بگویم که سابقه علاقه مندی بنده به کار اجرا به سالهای 1369 الی 1376 و در مدرسه راهنمایی و دبیرستان البرز و پیش دانشگاهی شهید مطهری باز می گردد.

در آن دوران من، به طور مستمر نماینده کلاسها بودم و از این رو تعامل بسیار خوبی با مدیران و ناظم ها داشتم .

به واسطه این ارتباط قوی و همچنین برخورداری از روحیه ،موقعیت خوب و البته تشویق آن عزیزان در بسیاری از فعالیتهای فرهنگی، هنری، جشنها و اعیاد حضور پررنگ داشتم.

اما علاوه بر حضور فعال در برنامه های تئاتر و موسیقی, علاقه بسیار زیادی به اجرا و اعلام برنامه مناسبتهای آن ایام نیز داشتم .

در سال 1376 ، عوامل برنامه محبوب و پرمخاطب نیم رخ که در بین جوانان طرفداران بسیاری داشت از طریق مکاتبه با مدیر و مربی پرورشی پیش دانشگاهی  اعلام کردند که تعداد 200 نفر از جوانان با استعداد آن مدرسه را به صدا و سیما شبکه یک معرفی کنند و بچه ها برای تست به استودیو14 جام جم مراجعه کنند.

خداوند آقای شیداییان، مربی پرورشی مرا سلامت نگه دارد چرا که او بلافاصله گفت : امامی , این مورد دقیقا در مورد تو صدق می کند  ... برو ببینم چکار میکنی؟؟؟؟؟

من هم با ذوق و شوق فراوان برای تست مجری گری  مراجعه کردم و بعد از چند نوبت مراجعه متوجه شدم که از بین 2500 نفر از جوانان متقاضی تهرانی، نام بنده به عنوان نفر دوم  در میان 3 نفر نهایی فینال و از همه مهمتربا انتخاب کاملا صحیح  از سوی مردم اعلام شده است و حاصل آن انتخاب،اولین تجربه من در زمینه اجرای تلویزیونی در برنامه نیم رخ بود.

یعنی از سال 1376 به طور جدی وارد عرصه اجرا شدید؟ سال  1376 ، اولین اجرای بنده در برنامه نیم رخ بود اما در فاصله سال های 1374 تا 1385 به واسطه مسئولیت پدرم در دانشکده پزشکی دانشگاه تهران و مدیریت کنگره سالیانه پاتولوژی ایران و چند کنگره دیگر در زمینه علوم پزشکی, با تشویق های مکررو همیشگی وی، افتخار اجرای صحنه را سالانه در این همایشها داشتم.

همچنین از آن سال ها به عنوان مجری ثابت و مدیر ارتباطات و اطلاع رسانی در چندین همایش ملی و بین المللی تا به این لحظه که در خدمت شما هستم، فعالیت دارم.

به نظر شما ویژگی های یک مجری خوب چیست؟

یک مجری خوب به نظر من باید در سه بخش به طور مجزا و همچنین در مجموع این موارد، فردی کامل باشد.

آن سه بخش عبارتند از 1- ارتباط با خداوند  2-  ارتباط با خود  3- ارتباط با مردم.

به نظر من این سه حلقه به هم پیوسته برای ایجاد جریان یک زندگی پویا و موفقیتهای آن بویژه در زمینه مجری گری لازم است.

یک مجری قبل ازهرچیزی بنده خداست و بعد از آن یک انسان است به همراه ویژگی های وجودی مانند خود درون و جسم و روح.

در حقیقت یک مجری موفق و خوب، هر سه بخش یاد شده را تکمیل می کند.

آيا مجري بايد در امر اجرا یک كارشناس مسلط به موضوع اجرا باشد يا خير؟

بله ، به نظر بنده درشرایط امروزی و پیشرفت علمی رسانه های جمعی، نیاز مخاطبان نیز نسبت به گذشته با تغییرات شگرفی همراه بوده به طوری که در حال حاضر مخاطبان رسانه بیشتر به دنبال برنامه هایی با محتوای تخصصی و آموزشی هستند. .

به این ترتیب امروزه  در تمام برنامه های خروجی از آنتن رسانه های جمعی، موضوعات و مطالب همراه با دیدگاه کارشناسانه و همچنین محتوای کارشناسانه برای مخاطبان ارایه می گردد.

حال با توجه به روند کاملا کارشناسی شده برنامه ها،مساله اجرا و در اصل حضور افرادی به عنوان انتقال دهنده این مفاهیم به مخاطب،نیازمند اطلاعات کارشناسی می باشد.

از این رو یک مجری برای اجرا در هر حوزه مشخص، ترجیحا باید در آن حوزه کارشناس بوده تا بتواند نسبت به استخراج و طرح سوالات و ارایه مطالب مفید و آموزنده به سمت و سوی مخاطبان موثر واقع شود.

به نظر شما تخصص تا چه حد در امر اجرا کاربرد دارد؟

در دنیای امروز و با توجه به پیشرفت عظیم علم و تکنولوژی , تحصیلات همراه با تخصص، شرط لازم و کافی برای حضور موفق یک مجری در جامعه است. اما تجربه نیز در کنار تخصص به کمک مجریان موفق می آید.

علاوه بر اجرا در حوزه های علمی و تخصصی آیا در حوزه های دیگری نیز به اجرا پرداخته اید؟

بله، البته من با توجه به تخصص و شناسایی استعداد هایم  و همچنین تحقیق و مطالعات گسترده  به همه حوزه های موجود علاقه مند هستم. اما بیشترین حوزه ها عبارتند ازبخش های اجتماعی, کودکان, فرهنگی و بیشتر از همه این ها، اجرا در حوزه  ایثار و شهادت و امور خیریه را بسیار دوست دارم.

آيا مجري گری نيازمند برخورداری از استعداد ذاتي است يا داشتن تحصيلات دانشگاهي کفایت می کند؟

اراده خداوند و لطف بیکران او در بنا نهادن خصوصیات و ویژگی های بارز هر انسان اجتناب ناپذیر است و به قول معروف خداوند هر انسان را برای کاری آفریده است. و این مسئله در مجری گری هم  بسیار حائز اهمیت است و البته بیشتر مجریان  ازاین استعداد خدادادی نیز برخوردارند.

اما داشتن تحصیلات  به همراه علم و دانش در حقیقت مکمل و زینت دهنده این استعداد و عامل شکوفایی آن استعداد ذاتی فرد به حساب می آیند.

فن بيان چقدر در يك اجراي خوب تاثير دارد؟

فن بیان و تسلط مجری به ادای کلمات و عبارات بی شک یکی از مهمترین ارکان یک اجرای خوب محسوب می شود.

چرا که مخاطبان آگاه و هوشمند امروزی به واسطه حضور انبوه رسانه های جمعی و رقابت تنگاتنگ ما بین آنها از قدرت انتخاب بالاتری در حوزه وسیع و متنوع برخوردار هستند و این امر باعث می شود تا به محض دیدن مجری و شندیدن صدای او، از طریق برقراری حس هم آوایی و احساس نزدیک  بودن به مجری و در نهایت  برقراری حس همدلی نسبت به انتخاب آن رسانه و تایید مجری آن اقدام کنند.

همچنین تاثیربسیار بالای فن بیان یک مجری صحنه در جذب مدعوین حاضر در سالنهای همایش و جشنواره ها مساله ای حائز اهمیت است و از نظر بنده، فن بیان خوب و مطلوب،جزء لاینفک  در اجرای صحنه به شمار می رود.

 

با توجه به اینکه شما درزمینه شعرو شاعری هم دستی برآتش دارید، آیا در اجراهای خود از متون و ادبیات خاصی استفاده می کنید؟

بله، به جرات می توانم بگویم در تمامی اجراهای صحنه ام، از اشعار و متون ادبی شاعران و نویسندگان ایرانی استفاده می کنم.

با این ویژگی که بنا به موضوع، حوزه و محتوای هر برنامه،سعی می کنم اشعار و متون درخورشان و شخصیت مدعوین و برگزار کنندگان آن مراسم را انتخاب کنم.

به طور میانگین در تمام بخش های خیرمقدم و اعلام برنامه ها از یک قطعه یا جمله ادبی استفاده می کنم.

با توجه به اینکه جناب عالی هم اجرای تلویزیونی  و هم اجرای صحنه را تجربه کرده اید، ازدیدگاه شما چه تفاوت هایی میان این دو نوع اجرا وجود دارد؟

یک مثال قدیمی در میان هنرمندان تئاتر و سینما و تلویزیون وجود دارد و می گویند آن دسته از هنرمندانی که سابقه اجرای تئاتر را در پرونده خود داشته اند، در برابر دوربین وهنرنمایی در سینما، از تسلط و در نتیجه موفقیت بیشتری در فیلم های سینمایی برخوردارند.

این مثال در فضای اجرای صحنه و اجرای تلویزیونی نیز صدق  می کند و به نظر بنده اجرای صحنه بسیار دشوارتر از اجرای تلویزیونی بوده و به مراتب از حساسیت های خاصی برخوردار است.

البته حساسیت های آنتن زنده تلویزیون را نیز نمی توان نادیده گرفت.

با توجه به توضیحات کامل شما در مورد حساسیت و تفاوت های این دو اجرا،لطفا به طور موشکافانه جزییات بیشتری از این تفاوت ها را برای ما شرح دهید؟

ببینید در اجرای تلویزیونی،با توجه به حضور مجری و حدود 5 تا 15 نفر عوامل تولید و تصویر در استودیوهای مسقف،میزان استرس و حساسیت های کار، بسیار پایین تر است اما دراجرای صحنه در یک سالن همایش، حضور مجری را در برابر دیدگان بیش از حداقل  500 نفر مدعو و آن هم با انرژی های مختلف و متفاوت پیش رو داریم.

در اینجا است که حساسیت کوچکترین جمله و یا کلمات مجری نیز کاملا به چشم همه حاضران آمده و نقطه کانونی ذره بین همه  این افراد، تنها مجری بر روی صحنه است.

-قشنگترین جمله یا قطعه ادبی که در هنگام اجرا گفتید چه بوده است؟

"یارب که مرا صحبت جان بی تو مباد"/انجام زمانه یک زمان بی تو مباد

بر هستی من نام و نشان بی تو مباد  /کوتاه کنم سخن جهان بی تو مباد

-کدام یک از اجراهایتان به شما آرامش بیشتری داده است؟

از آنجایی که اجرا همواره یکی از دغدغه های خاطر من بوده و هست،به جرات می توانم بگویم همه اجراهای صحنه و تلویزیونی ام برای جسم و روحم، آرامش را به ارمغان می آورند.

اما  در پاسخ به سوال جناب عالی باید عرض کنم بیشتر از همه حوزه هایی که در آنها اجرا  داشته ام، برنامه های مربوط به شهدا و همچنین امور خیریه بیشترین آرامش را به قلب من  داده است.

- با توجه به سختی های این دو اجرا،تمایل شما بیشتر به اجرای تلویزیونی است یا  اجرای همایش ها؟

هر دو زمینه اجرا را در موقعیت خودشان و از صمیم قلب دوست دارم.

اجرای خوب و  انتقال حس مثبت و همچنین اطلاعات مفید به  مردم ومخاطبان برای بنده در حقیقت، یک خدمت ارزشمند برحساب آمده و به نوعی یک امر مقدس است.

انسان، نرم و لطيف زاده مي شود

و به هنگام مرگ خشك و سخت مي شود

گياهان هنگامي كه سر از خاك بيرون مي آورند نرم و انعطاف پذيرند

و به هنگام مرگ خشك و شكننده

پس هر كه سخت و خشك است

... مرگش نزديك شده

و هر كه نرم و انعطاف پذير سرشار از زندگي است

صحبت پایانی : درپایان تشکر می کنم از شما سرکار خانم و همچنین همگی دست اندرکاران موسسه فرهنگی هنری  "ایران مجری"، بویژه استاد گرامی، سرکار خانم فریبا علومی یزدی .

مصاحبه از : سركار خانم حنانه زاكاني

آموزشگاه گویندگی و سخنوری موسسه شهریاران سخن (مدرسه سخن)

مدرسه سخن آموزشگاه و مدرسه تخصصی مجریگری و اصول و فنون سخنرانی


سالها با شما و همراه شما هستیم در سایت ایران مجری و باشگاه ایرانمجری. افتخار ماست تا اینبار در سایت سخنوری با شما باشیم.  صدها مقاله مرتبط به فنون سخنرانی و صدها متن سخنرانی و متن مجری گری در پردیس سخن 1400

مدرسه سخن ایران از بهترین مراکز آموزشی در زمینه سخنوری و گویندگی و مجریگری می‌باشد که با مدیریت دکتر فریبا علومی یزدی و مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکنون به آموزش بیش از ۱۰۰۰ مجری و سخنران در کشور اقدام نموده است.
شما می توانید آخرین مقالات و آموزش های مرتبط با فن بیان و سخنوری را در این سایت ببینید . برای ورود به سایت سخنوری کلیک کنید.


آخرین تصاویر از سخنوران و فراگیران مدرسه سخن و نظرات ارزشمند آنها را در قسمت نظرات گوگل مپ ملاحظه فرمایید.

روی لینک زیر کلیک کنید

گوگل مپ : مدرسه سخن ایران تاسیس ۱۳۹۵ آموزش سخنوری ، گویندگی و مجریگری

تنها یک راه برای سخنور شدن وجود دارد !