پرستیژگوش دادن: آداب معاشرت

آداب معاشرت و ارتباطات عمومی
ابزارها
تنظیمات نوشتاری

پرستیژ گوش دادن: "چگونه گوش فرا دهیم تا شخصی مودب نامیده شویم"از فریبا علومی یزدی

تا کنون با کسی مواجه شده اید که در میانه  صحبت کردن به شما بگوید  ؛ من الان بیشتر از این صحبت نمی کنم چون زمان مناسبی نیست  و بعداً در مورد آن صحبت خواهم کرد؟ شما متعجب می شوید چرا که دارید با دقت به صحبت های او گوش فرا می دهید.

بله ، درست حدس زدید . شما در حال گوش کردن به او هستید ولی ظاهر شما این را نشان نمی دهد. گوش دادن 50% یک مکالمه است.

 

  • يک تمرين خوب اين است که وقتی که در حال گوش دادن هستيد از تصوير خود فيلمبرداری کنيد. وقتی که فيلمی که از خود گرفتيد را تماشا می کنيد، از اين که چهره خود را در حال گوش دادن اين گونه می بينيد متعجب می شويد. بعضی مواقع کاملا به صحبت های طرف مقابلتان خوب گوش می دهيد اما نمی توانيد اين حس خود را به طرف مقابلتان منتقل کنيد.

اعمال مشخصی برای اين که به طرف مقابل نشان دهيم به صحبت های وی گوش می دهيم وجود دارند.

 

  • با مخاطب خود تماس چشمی برقرار کنيد. با نگاه کردن به چشمان طرف مقابلتان به او می فهمانيد که به صحبت هايش گوش می دهيد. ارتباط چشمی يک ارتباط روحی و فکری را با افراد ايجاد می کند.

 

  • وقتی در حال گوش دادن هستيد خود را خوشحال نشان دهيد. زمانی که مخاطبتان در حال صحبت کردن است از در هم کشيدن ابروهای خود بپرهيزيد. تکان دادن سر نشان دهنده اين است که گفته های طرف مقابل را تاييد می کنيد. بعضی مواقع ظاهر شخص مقابل نشان می دهد که به شنيدن حرف هايتان علاقه دارد يا ندارد. وقتی با خوش رويی به صحبت های فردمقابلتان گوش می دهيد، تشويق می شود تا اطلاعات بيشتری را در اختيارتان قرار دهد.

 

  • وقتی در حال گوش دادن هستيد به انجام کار ديگری مشغول نباشيد. اين کار بسيار مشکل است چرا که چيزهای متفاوتی وجود دارند که حواس ما را به خود جلب می کنند. اگر در حال نوشتن چيزی هستيد، با چيزی روی ميز کار خود بازی می کنيد، يا به جای ديگری در اتاق نگاه می کنيد، فردی که در حال صحبت با شماست اين گونه می انديشد که به صحبت های او علاقه ای نداريد. وقتی شخصی در حال صحبت با شماست و شما در حال انجام کار ديگری به جز گوش دادن به او، برای مثال مشغول خواندن ايميل هايتان هستيد، مکالمه شما بسيار کوتاه خواهد بود زيرا آن فرد احساس می کند علاقه ای به صحبت کردن با او نداريد. وقتی شخصی در حال صحبت کردن با شماست از جواب دادن به تلفن پرهيز کنيد. اگر در حال نوشتن هستيد به طرف مقابل خود بفهمانيد که از صحبت های او نت برداری می کنيد. وقتی در حال گوش دادن هستيد از نگاه کردن به صفحه کامپيوتر خودداری کنيد. وسايلی که روی ميزتان است را تکان ندهيد. از خط خطی کردن کاغذ در حين گوش دادن پرهيز کنيد. طوری رفتار کنيد که طرف مقابل فکر کند تنها کار مهمی که در آن لحظه می توانستيد انجام دهيد گوش دادن به صحبت های اوست.  در هنگام مکالمه در فاصله مناسب با فرد مقابل بايستيد ( بين 120 سانتيمتر تا 210 سانتيمتر ).

 

  • موانع بين خود و شخصی که در حال صحبت است را از ميان برداريد. اگر حق انتخابی داريد، جايی بنشينيد که ميز بين شما و کسی که در حال صحبت است قرار نگيرد. اگر در کنار ميز هستيد صندلی خود را به او نزديک کنيد. دسته گل و يا گلدان گل را بين خودتان و شخصی که در حال صحبت با شماست قرار ندهيد. در سطح يکسانی با کسی که در حال گوش دادن به او هستيد قرار بگيريد. اگر او ايستاده است، شما هم بايستيد. اجازه ندهيد که وی روی يک صندلی صاف و عصا قورت داده بنشيند در حالی که شما روی يک مبل راحت نشسته ايد.

شايد فکر کنيد با چشم های بسته و يا زمانی که روی مبل فرو رفته ايد بهتر می توانيد به حرف های شخص مقابلتان گوش دهيد، اما او اين گونه فکر نمی کند. گوش دادن فقط يک فعاليت عقلانی نيست، گوش دادن يک فعاليت بصری نيز هست. اگر می خواهيد فردی خوش برخورد و مودب به نظر آييد، بايد نشان دهيد که به صحبت های فرد مقابل گوش می دهيد.

مطالب مرتبط و مفید :

4 نکته : آغاز گوش دادن ، سکوت

مهارت گوش دادن را در خود بپرورانيد ! 

آموزشگاه گویندگی و سخنوری موسسه شهریاران سخن (مدرسه سخن)

مدرسه سخن آموزشگاه و مدرسه تخصصی مجریگری و اصول و فنون سخنرانی


سالها با شما و همراه شما هستیم در سایت ایران مجری و باشگاه ایرانمجری. افتخار ماست تا اینبار در سایت سخنوری با شما باشیم.  صدها مقاله مرتبط به فنون سخنرانی و صدها متن سخنرانی و متن مجری گری در پردیس سخن 1400

مدرسه سخن ایران از بهترین مراکز آموزشی در زمینه سخنوری و گویندگی و مجریگری می‌باشد که با مدیریت دکتر فریبا علومی یزدی و مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکنون به آموزش بیش از ۱۰۰۰ مجری و سخنران در کشور اقدام نموده است.
شما می توانید آخرین مقالات و آموزش های مرتبط با فن بیان و سخنوری را در این سایت ببینید . برای ورود به سایت سخنوری کلیک کنید.


آخرین تصاویر از سخنوران و فراگیران مدرسه سخن و نظرات ارزشمند آنها را در قسمت نظرات گوگل مپ ملاحظه فرمایید.

روی لینک زیر کلیک کنید

گوگل مپ : مدرسه سخن ایران تاسیس ۱۳۹۵ آموزش سخنوری ، گویندگی و مجریگری

تنها یک راه برای سخنور شدن وجود دارد !