ارتقاء سخنرانی در هر مرحله ای لازم است

سخنوری در کنفرانس ها ويژه سخنرانان
تنظیمات نوشتاری

ارتقاء اصول سخنرانی یک موضوع همیشگی است ، از فریبا علومی یزدی

 بسياری از شما که درحال خواندن اين مطالب هستيد سخنرانان با تجربه و تاثير گذاری هستيد.

اما مانند هر مهارت ديگری که نياز به بهتر شدن دارد، در سخنرانی هم بايد مهارت های خود را روز به روز بهتر از قبل کنيد و کار خود را پيشرفت دهيد.

 در اينجا چند پيشنهاد برای سخنرانان خوب برای اينکه موثرتر و بهتر باشند آورده ام.

 

اصول سخنرانی فن سخنوری

 

داستان هايی که می خواهيد تعريف کنيد را برای خود آنقدر تمرين کنيد و برای خود بازگو کنيد تا اينکه مخاطبان  فکر نکنند که مطالب را حفظ کرده ايد. داستان خود را بنويسيد و با دقت آن را ويرايش کنيد.

نوشتن داستان چه فایده ای دارد؟

نوشتن داستان  اين امکان را به شما می دهد تا لغات خوبی را به کار ببريد و داستان خود را خلاصه و مفيد بيان کنيد. استفاده از حرکات دست و بدن نيز به شما کمک می کند تا بتوانيد داستان خود را با قدرت بيشتری بيان کنيد. می توانيد داستان خود را قبل از سخنرانی اصلی برای دوست و یا همسر خود در هنگام صرف شام و يا زمانی که مشغول نوشيدن چای هستيد تعريف کنيد تا بتوانيد بازخورد داستان خود را در مخاطبان پيش بينی کنيد. تعريف کردن داستان همچنين به شما اين امکان را می دهد تا بدانيد که چه قدر طول می کشد تا داستان خود را تعريف کنيد. برای این کار شما باید حس بگیرید نه اینکه در محیط شلوغ و جنجالی خانه ، یک داستان تعریف کنید و دیگران هم شما را مسخره نمایند.

 

من همیشه به دانشجویانم این توصیه را می کنم:

صدای تلويزيون را کم کنيد و به حرکات دست و بدن مجريان و کسانی که به تنهايی سخن می گويند دقت کنيد. بر روی ارتباطات غيرکلامی آنها تمرکز کنيد. اين تمرين به شما کمک می کند تا شيوه حرکات بدن خود را بهتر کنيد.( البته برای این کار شما نمی توانید از تلویزیون ایران چیزی یاد بگیرید چون مجریان و سخنرانان ما توصیه می شوند که از حرکات بدن خود کم کنند مخصوصا مجریان خانم)به حرکات خاصی که در بيان خود استفاده می کنند توجه کنيد. به حرکات صورت آنها وقتی که صحبت می کنند نگاه کنيد. ببينيد که چگونه از هر يک از صحنه هايی که در آن قرار می گيرند در بيانات خود بهره مند می شوند. وضعيت و حالت ايستادن آنها را تماشا کنيد. ببينيد که هر چند وقت يکبار قدمی بر می دارند. ببينيد که چگونه با مخاطبان خود از طريق زبان غيرکلامی ارتباط برقرار می کنند.

 

بخشی از سخنرانی و يا همه سخنرانی خود را ضبط کنيد و در زمان تنهايی خود آن را تماشا کنيد. با دقت کامل فيلم خود را تماشا کنيد، در بعضی مواقع دکمه استپ را بزنيد و با جزئيات بيشتر به نحوه اجرای خود دقت کنيد. با انجام اين کار مشکلاتی را که در خلال صحبت هايتان وجود دارد را می توانيد پيدا کنيد. براحتی می توانيد اشکالات خود را بر طرف کنيد. به ميزان سرعت بيان خود و نحوه تلفظ لغاتی که استفاده می کنيد خوب گوش دهيد. با دقت بيشتر می توانيد سرعت گفتار خود را تنظيم کرده و تلفظ درستی را برای لغات خود به کار بريد.

 

از همکاران خود بخواهيد تا سخنرانی تان را تماشا کنند و نقطه نظرات و ديدگاه هايشان را در اختيارتان بگذارند. معمولا افرادی که شما را بسيار خوب می شناسند و با شما آشنا هستند بهتر می توانند بر کار شما قضاوت کنند و تکنيک های سخنرانی تان را به خوبی تشخيص می دهند، زيرا  آنها مرتبا در موقعيت های غير رسمی و روزمره با شما در ارتباط هستند.

 

سخنرانان حرفه ای بايد  همیشه پيشرفت کنند و به سطح بالاتری از مهارت و خبرگی دست پيدا کنند. با اين طرز فکر می توانيد روز به روز در کار خود پيشرفت ايجاد کنيد و اطلاعات بيشتری در زمينه سخنرانی به دست آوريد و پله های ترقی را طی کنيد. اگر تصور شما این است که با خواندن این مطالب ، سخنران حاذق می شوید باید بگویم قبل از شما افراد زیادی این فکر را کرده اند . نکات سخنوری را یک به یک تمرین و ممارست نمایید.

 

چنانچه تمایلی دارید تا من سخنرانی شما را نقد کنم می توانید فیلم سخنرانی خود را برای من ارسال نمایید و من در عرض یک هفته مشکلات سخنرانی شما را مکتوب به شما منعکس می کنم. سخنرانانی هم که من در برنامه آنها هستنم می توانند  از من بخواهند تا ایرادات سخنرانی انها را از طریق ایمیل به آنها ارسال کنم. قطعاً شما مشاور و دوست امینی مثل من پیدا نخواهید کرد . من تنها فردی هستم  که بدون هیچگونه چشم داشتی ، برای ارتقا سخن در ایران تلاش می کنم  و در این راه تنها سرمایه ام اعتماد شماست .

آموزشگاه گویندگی و سخنوری موسسه شهریاران سخن (مدرسه سخن)

مدرسه سخن آموزشگاه و مدرسه تخصصی مجریگری و اصول و فنون سخنرانی


سالها با شما و همراه شما هستیم در سایت ایران مجری و باشگاه ایرانمجری. افتخار ماست تا اینبار در سایت سخنوری با شما باشیم.  صدها مقاله مرتبط به فنون سخنرانی و صدها متن سخنرانی و متن مجری گری در پردیس سخن 1400

مدرسه سخن ایران از بهترین مراکز آموزشی در زمینه سخنوری و گویندگی و مجریگری می‌باشد که با مدیریت دکتر فریبا علومی یزدی و مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکنون به آموزش بیش از ۱۰۰۰ مجری و سخنران در کشور اقدام نموده است.
شما می توانید آخرین مقالات و آموزش های مرتبط با فن بیان و سخنوری را در این سایت ببینید . برای ورود به سایت سخنوری کلیک کنید.


آخرین تصاویر از سخنوران و فراگیران مدرسه سخن و نظرات ارزشمند آنها را در قسمت نظرات گوگل مپ ملاحظه فرمایید.

روی لینک زیر کلیک کنید

گوگل مپ : مدرسه سخن ایران تاسیس ۱۳۹۵ آموزش سخنوری ، گویندگی و مجریگری

تنها یک راه برای سخنور شدن وجود دارد !